تحقق رویای پاریس از زاگرب

در المپیک ۲۰۱۲ لندن، رسول جزینی و جمشید خیرآبادی دو دستیار محمد بنا بودند که در شاهکار کشتی فرنگی نقش‌آفرینی کردند، این دو مربی که بعدها هر کدام مسیر متفاوتی را در مربیگری برگزیدند و راه هر دو از تیم ملی جدا شد، در گفت‌وگو با ایمنا به ارزیابی عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات زاگرب پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در مسابقات تورنمنت رنکینگ‌دار و اوپن کشتی فرنگی زاگرب به عنوان اولین مسابقات رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی سال ۲۰۲۴ برگزار شد.

از کشور ایران چهار نماینده در وزن‌های ۶۷، ۷۷، ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم در این دوره از مسابقات حاضر شده بودند که تنها دو نفر از آنها موفق به کسب مدال شدند.

دانیال سهرابی نماینده ایران در وزن ۶۷ کیلوگرم بود، وی در مسابقه اول با نتیجه هشت بر هفت توانست بر حریف نروژی خود «یورگنسن» غلبه کند، راهیابی به مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات در دور دوم برای او با حاضر نشدن رقیبش به روی تشک مسابقات رخ داد. در مرحله یک‌چهارم نهایی سهرابی نتوانست مقابل «کریستوپاس سلیوا» از لتونی خوش بدرخشد و با نتیجه ۷ بر ۲ نتیجه را واگذار کرد، به این ترتیب از دور مسابقات حذف و کنار گذاشته شد.

تحقق رویای پاریس از زاگرب

در وزن ۷۷ کیلوگرم امیر عبدی در دور اول مقابل «آنتونیو کامنجاسویچ» از کرواسی با نتیجه ۱۱ بر ۳ شکست را پذیرفت و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا مهمدی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه پنج بر صفر «چنگ ویو وانگ» از چین را مغلوب کرد، وی در دور سوم با نتیجه ۹ بر ۲ مقابل «آوندانو ادواردو» از ونزوئلا به پیروزی رسید و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد.

وی در این مرحله با نتیجه سه بر سه از سد «آچیکو بولکوادزه» از گرجستان گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. مهمدی در این مرحله مقابل «آلان اوستایف» از روسیه با نتیجه دو بر یک به پیروزی دست یافت و به دیدار فینال رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۴ بر ۲ مقابل «میلاد علیرضایف» از روسیه شکست خورد و صاحب مدال نقره شد.

بیشتر بخوانید: امیدوارم بتوانم باز پرچم کشورم را به اهتزاز درآورم

تحقق رویای پاریس از زاگرب

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم فردین هدایتی خوش درخشید. او در دور اول با نتیجه ۹ بر صفر «لازلو دارابوس» از مجارستان را مغلوب کرد، وی در دور بعد با نتیجه سه بر یک بر «ون هائو جیانگ» از چین غلبه کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک‌چهارم نهایی با «اسکار پینو هیندس» دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از کوبا با نتیجه ۸ بر ۲ به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه‌نهایی مسابقات شد.

او در این دیدار مقابل «کانتاس کنیستاناس» دارنده مدال برنز جهان از لیتوانی با نتیجه با نتیجه هشت بر صفر به پیروزی رسید و به دیدار فینال راه یافت. هدایتی در دیدار پایانی با نتیجه سه بر یک از سد «لینگژی منگ» از چین گذشت و به مدال طلا دست یافت.

تحقق رویای پاریس از زاگرب

در نهایت تیم‌ملی چهارنفره کشتی فرنگی ایران با کسب یک مدال طلا و یک نقره به کار خود پایان داد. برای ارزیابی عملکرد تیم ملی در این رقابت‌ها، به سراغ دو تن از کارشناسان خبره کشتی رفتیم و نظر آن‌ها را جویا شدیم:

مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود

رسول جزینی، کارشناس کشتی فرنگی کشورمان در رابطه با سطح مسابقات کشتی‌فرنگی زاگرب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسابقاتی که اسم رنکینگ جهانی روی آن است مسابقات سطح پایینی نیست. مشاهده کردید خیلی از کشتی‌گیرانی که ما روی آن‌ها حساب باز می‌کردیم در این مسابقات متحمل شکست شدند.

وی می‌افزاید: آنچه فکر می‌کردیم رقم نخورد، از «دانیال سهرابی» انتظار بیشتری می‌رفت، اما نتوانست آن را برآورده کند. در مقابل «فردین هدایتی» به‌واقع نشان داد که برای میادین بزرگ‌تر قابل اعتماد است. از اسامی تمام افرادی که در این مسابقات حضور داشتند، به راحتی نمی‌توان گذشت ولی فردین هدایتی توانست همه آن‌ها را با اقتدار و اختلاف شکست دهد.

ایران پتانسیل میزبانی مسابقات بزرگ را داراست

کارشناس کشتی فرنگی کشورمان تصریح می‌کند: داوری کم‌اشتباه در این مسابقات جزو نکات مثبت میزبانی بود. پوئن میزبانی را هر تیمی که میزبان است در اختیار دارد، ایران بسیار پررنگ‌تر از این پوئن می‌تواند استفاده کند زیرا استقبالی که از کشتی در ایران می‌شود، در اروپا و دیگر کشورها قابل قیاس نیست. به سبب همین اتفاق شرایط میزبانی در ایران بسیار پررنگ‌تر خواهد بود.

وی بیان می‌کند: بازیکنان از میزان آمادگی قابل قبولی برخوردار بودند و نسبت به مسابقاتی که در آن حضور یافتند شرایط بدنی قابل قبولی را ارائه دادند. همه دوبنده‌پوشان فرنگی ایران توانستند تا آخر بجنگند و به‌جز در موارد محدود شرایط ایده‌آلی را محیا کردند.

تحقق رویای پاریس از زاگرب

جزینی ادامه می‌دهد: کشتی یک ورزش است و جذابیت آن به همین برد و باخت‌ها است. اگر سهرابی بیشتر روی نقاط ضعفش کار کند پتانسیل این را خواهد داشت که خیلی بیشتر بتواند هنرنمایی کند، در مجموع دوبنده‌پوشان ایرانی در حد خودشان ظاهر شدند.

وی تشریح می‌کند: نقاط ضعف کشتی‌گیران، فنی است. از نظر من نقاط ضعف بازیکنان بیشتر در «دفاع خاک» بوده است و امتیازات بسیاری در همین موارد از دست رفت. نباید فراموش کنیم که جبران کسر امتیاز در سطوح بالای کشتی بسیار مشکل است.

کارشناس کشتی فرنگی خاطرنشان می‌کند: آرزوی موفقیت برای تیم‌های ملی کشتی‌مان در تمام میادین به‌خصوص المپیک که قله همه قهرمانی‌ها است، دارم؛ موفقیت در آنجا برایمان بسیار حائز اهمیت است.

مهمدیِ آینده‌دار

جمشید خیرآبادی، کارشناس کشتی فرنگی کشورمان در مورد عملکرد کشتی‌گیران فرنگی ایران در آوردگاه زاگرب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بسیاری از کشورها با نفرات اصلی خود در مسابقات زاگرب شرکت کرده بودند. ایران نیز چهار نفر را به این مسابقات اعزام کرده بود که دو نفر از آن‌ها بسیار خوب عمل کردند.

وی می‌افزاید: «علیرضا مهمدی» نشان داد، ما می‌توانیم امیدوار به کسب مدال المپیک وسط وی باشیم. مهمدی در وزن ۸۷ کیلوگرم توانمند ظاهر شد. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز یک مثلث کامل از قهرمانان داریم که می‌توانند رقابت خوبی ایجاد کنند و برای کسب مدال المپیک فوق‌العاده ظاهر شوند.

کارشناس کشتی فرنگی کشورمان عنوان می‌کند: مسابقات زاگرب چند روز بعد از مسابقات قهرمانی کشوری برگزار شد و همین امر موجب شد دوبنده‌پوشان غیر از فردین هدایتی، با آمادگی نسبی در این مسابقات شرکت کنند. علت موفق نبودن امیر عبدی و دانیال سهرابی را می‌توان خستگی عنوان کرد.

تحقق رویای پاریس از زاگرب

وی یادآور می‌شود: کشتی‌گیران حاضر شده در این مسابقات نفرات اصلی تیم‌ملی بزرگ‌سالان نیستند. عبدی کشتی‌گیر جوان و آینده‌داری است که سطح این مسابقات برای وی بالا بود، اما با توجه به کشتی‌های وی می‌توان بیان کرد با تمرین، تلاش و پشتکار توانایی درخشش در سطوح بزرگ‌تر را پیدا خواهد کرد.

خیرآبادی تاکید می‌کند: به دلیل تدارکی بودن مسابقات و رسمی نبودن آن، نمی‌توان سطح آمادگی بازیکنان را صددرصد حساب کرد، اما این مسابقات جزو مراحل آمادگی برای المپیک پاریس به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به نظر کارشناسان در صورتی که دوبنده‌پوشان پس از کسب تجربه در این دوره از رقابت‎‌ها و شناخت نقاط ضعف خود برای مسابقات المپیک پاریس تمرینات مداوم داشته باشند و نقاط ضعف را برطرف کنند، به‌طور قطع شاهد موفقیت‌های بیشتر آن‌ها خواهیم بود. مطمئناً کار کشتی فرنگی ایران در المپیک بسیار سخت است، اما با این حال می‌توانیم کارهای بزرگی در المپیک انجام دهیم.

گزارش از: مهسا زین‌العابدینی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 721648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.