بهترین سنگربانان ایرانی در ورزش فوتبال اصالت اصفهانی دارند

پیشکسوت ورزشی اصفهان معتقد است در برهه‌ای بهترین سنگربانان ایران در ورزش فوتبال اصالت اصفهانی داشتند که نمونه بارز آن عابدزاده، بابایی و پور دایی هستند، در حالی که امروزه بافت ورزشی در مناطق این استان تغییر کرده و سبک زندگی یک ورزشکار از گذشته تاکنون متفاوت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بی‌شک تمام اهالی ورزش از درخشش ورزشکاران اصفهانی در حیطه‌های مختلف اطلاع دارند و نمی‌توان تأثیرگذاری آن‌ها در کسب مدال‌های بین‌المللی را نادیده گرفت؛ بی‌تردید عده‌ای گمان می‌کنند اصفهان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که به‌عنوان یک کلان‌شهر از امکانات بسیار خوبی برخوردار است.

اگرچه این موضوع به‌دلیل حضور باشگاه‌های حرفه‌ای همچون ذوب‌آهن، سپاهان و گیتی‌پسند تا حدودی صحیح است، اما اگر در بعضی از مناطق دیار زاینده‌رود قدم بزنیم، متوجه خواهیم شد، همچنان استعدادهای ورزشی بسیاری وجود دارند که به‌دلیل کمبود امکانات ناشناخته باقی مانده‌اند.‌

درواقع وقتی در عالم فوتبال نام افرادی همچون «محمود چلونگر» به میان می‌آید، این اسامی برای بسیاری از افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، یادآور دورانی است که از زمین‌های خاکی محلات، فوتبالیست‌های زیادی به تیم‌های استانی معرفی می‌شدند که از این تعداد برخی نیز موفق به صعود در تیم ملی می‌شدند؛ دورانی که هنوز صفرهای نجومی پشت قرارداد بازیکنان فوتبال ردیف نشده بود و این بازی و ورزش مهیج هنوز فضای صمیمانه خود را داشت؛ بعدها که فوتبال سمت و سوی حرفه‌ای‌تری به خود گرفت، چلونگر نیز همین مسیر را پیمود و این بار بازیکن‌سازی را در باشگاه سپاهان با اصول و قواعد آکادمیک دنبال کرد.

او متولد سال ۱۳۳۹ در اصفهان است و فوتبال را از سال ۱۳۵۱ در محله پوریای‌ولی واقع در منطقه ۷ این کلان‌شهر آغاز کرد؛ او طی این سال‌ها در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید در تیم‌های پلی اکلیل، تام، دارایی و سپاهان به عنوان مربی دروازه‌بانان و طی ۲۰ سال گذشته به عنوان مربی در باشگاه سپاهان اصفهان، همچنین در سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری این کلان‌شهر فعالیت داشته است؛ این پیشکسوت و مربی فوتبال در حال حاضر مسئول دپارتمان دروازه‌بانان تیم طلایی‌پوش اصفهان است.

در طرح «هر هفته با یک منطقه» به سراغ محمود چلونگر، پیشکسوت ورزشی در منطقه ۷ اصفهان رفتیم تا درباره وضعیت ورزش و ورزشکاران این منطقه با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشیم.

ایمنا: در طول سال‌های ورزشی خود چه تورنمنت‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید؟

چلونگر: به‌طور کلی در رده‌های مختلف در مسابقات کشوری شرکت می‌کردیم، چراکه باشگاه سپاهان در سطح کشوری فعالیت بیشتری دارد.

ایمنا: به نظر شما اصفهان یک استان استعداد پرور است؟

چلونگر: در برهه‌ای بهترین سنگربانان ایران اصالت اصفهانی داشتند و نمونه بارز آن عابدزاده، بابایی و پوردایی هستند؛ هر مربی کادر مدنظر خود را انتخاب می‌کند و این موضوع شامل مربی دروازه‌بانان نیز می‌شود، از سوی دیگر هر مربی دروازه‌بانی تا حدودی شاگردان خود را به تیم اضافه می‌کند و این روند باشگاه‌های حرفه‌ای است؛ برخی از سنگربانان سپاهان نیز همچون امینی در حال حاضر خارج از ایران بازی می‌کنند.

امکانات ورزشی بسیار کم است

ایمنا: از منطقه ۷ اصفهان و دلایل انتخاب آن برای سکونت بگویید.

چلونگر: من در همین منطقه متولد شدم و به‌دلیل محیط بومی که دارد آن را برای سکونت انتخاب کردم؛ در نظر بگیرید هنگام عصر در کوچه‌ها که قدم می‌زنید با اهالی گفت‌وگو دارید و به نوعی در حصار نیستید؛ ضمن اینکه این منطقه سبب می‌شود به شهر و اتوبان دسترسی داشته باشم و مشکلی برای حضور در تمریناتی که خارج از کشور برگزار می‌شود، ندارم.

ایمنا: از علاقه به این منطقه و خاطرات نوجوانانی خود بگویید.

چلونگر: دوستان بسیاری در این منطقه دارم که از کودکی با یکدیگر بزرگ شده‌ایم و در زمین‌های خاکی نیز فوتبال بازی کرده‌ایم؛ ورزش از ناهنجاری‌های اخلاقی جلوگیری می‌کند و به همین دلیل از همان دوران نوجوانی ورزش را دنبال کردم.

ایمنا: وضعیت امکانات ورزشی منطقه ۷ اصفهان چگونه است؟

چلونگر: امکانات ورزشی این منطقه وضعیت چندان مطلوبی ندارد، چراکه تعداد سالن‌های ورزشی کم است، در صورتی که بعضی از مناطق همچون منطقه ۱۰ اصفهان وضعیت بهتری دارند، اما اینجا تنها دو سالن ورزشی در محدوده چمران و کاوه وجود دارد و اهالی این منطقه هیچ امکاناتی برای ورزش ندارند.

به نظرم مدیران شهرداری در مورد ورزش نباید سلیقه‌ای عمل کنند، البته طی این سال‌ها بعضی از مدیران به این موضوع توجه ویژه داشته و خدمات ارزنده‌ای انجام داده‌اند.

زمانی‌که در شهرداری حضور داشتم بسیاری از ورزشگاه‌ها همچون گل نرگس، قاضی، برنا و شمس‌آبادی را ایجاد کردم که البته همین ورزشگاه‌ها نیز اجاره داده می‌شود.

با خصوصی‌سازی مخالف نیستم

ایمنا: چقدر موافق خصوصی‌سازی اماکن ورزشی هستید؟

چلونگر: تفکرات شهرداری در حال حاضر خصوصی سازی است، با وجود اینکه با این امر مخالف نیستم، اما معتقدم ابتدا باید بستری مناسب برای این موضوع فراهم شود، یعنی به جای اینکه ورزشگاه را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند، اجازه ساخت باشگاه را صادر کنند.

زمانی باشگاه سپاهان قصد خرید باشگاه پلی اکلیل را داشت و محمدرضا ساکت به پیشنهاد من برای باشگاه تربیت اقدام کرد، اما فروهریان، مالک وقت باشگاه تربیت با این موضوع مخالفت کرد و گفت به جای خرید باشگاه یک باشگاه دیگر افتتاح کنید تا تعداد ورزشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

ایمنا: اقدامات شما برای ارتقای ورزش در منطقه ۷ اصفهان چه بوده است؟

چلونگر: در محله ما تنها یک مسجد وجود دارد و برای جوانانی که به ورزش علاقه دارند، مکانی برای انجام فعالیت‌های ورزشی وجود ندارد، در واقع امکاناتی نداریم که بخواهیم فعالیت ورزشی انجام دهیم.

ایمنا: یعنی به عنوان یک پیشکسوت برای ورزش این منطقه برنامه دارید، اما به‌دلیل کمبود امکانات دست شما بسته است؟

چلونگر: بله، ایجاد بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است، روزی در افتتاحیه ورزشگاه سلامت حضور پیدا کردم و قاری‌قرآن مسئول وقت آنجا بود، از من پرسید ابتدا باید بستر فراهم شود یا فرهنگ را ایجاد کنیم که در جواب به آبمیوه در دست وی اشاره کردم و گفتم تا زمانی‌که سطل زباله نباشد، نمی‌توانم از شما بخواهم این پاکت را روی زمین رها نکنید، بنابراین بسیار مهم است که بستر فراهم شود.

ورزش تجملاتی شده است

ایمنا: بافت ورزشی منطقه ۷ از گذشته تاکنون چه تغییراتی داشته است؟

چلونگر: در گذشته با کمترین امکانات یعنی دو تکه سنگ و یک توپ ورزش می‌کردند، اما امروزه ورزش تجملاتی شده است؛ تمام ورزشکاران برای پول بازی می‌کنند و سلامتی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

از طرف دیگر تلاش کردیم فرهنگ ورزش را در آپارتمان رایج کنیم، اما خانواده‌ها به خودروهای خود بیش از بچه‌ها اهمیت می‌دهند، چراکه حاضر نیستند یک ساعت وسیله نقلیه خود را بیرون بگذارند تا کودک آن‌ها در پارکینگ تمرین کند و جالب اینجا است که از تنبلی کودکان به‌دلیل استفاده از رایانه شکایت می‌کنند.

ایمنا: در خصوص تغییرات بافت ورزشی صحبت کردیم، اما می‌خواهم از تغییر بافت منطقه ۷ اصفهان هم برای ما بگویید.

چلونگر: این منطقه زمانی صحرا بوده است، به‌طوری که از کوچه‌ها می‌توانستید مناطق دیگر را مشاهده کنید؛ درواقع ساخت‌وساز، امکانات و شرایط کم بود، اما از نظر من به‌دلیل اینکه امروزه به تجملات بیش از معنویات بها می‌دهیم، دل‌خوشی کمتری نسبت به گذشته داریم.

در گذشته شاهد احترام و بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی بودیم که امروزه کمرنگ شده است.

ایمنا: از نظر شما چه مواردی موفقیت یک ورزشکار را تضمین می‌کند؟

چلونگر: از نظر من سه عامل نقش به‌سزایی در موفقیت دارد؛ یکی از آن‌ها تجربه، دیگری نیروی جوانی و مورد آخر اقتصاد است؛ اگر جوانی و اقتصاد وجود داشته باشد، اما از تجربه بی‌بهره باشید، مسیر دشواری برای موفقیت دارید که بیشتر جوانان ما امروزه تلاش می‌کنند به جای استفاده از تجربه دیگران، به تنهایی مسیر خود را پیش برند و تجربه کسب کنند.

ضرورت بهره‌بردن از داشته‌ها مهم‌ترین نکته است

ایمنا: فکر می‌کنید منطقه ۷ اصفهان تا چه میزان در انتخاب ورزش فوتبال توسط شما مؤثر بوده است؟

چلونگر: در گذشته با کمترین هزینه و امکانات می‌توانستید فوتبال را دنبال کنید، اما برای سایر رشته‌ها همچون کشتی و بسکتبال چنین چیزی میسر نبود و به‌دلیل همین کمبود امکانات و علاقه به ورزش سبب شد این رشته را انتخاب کنم، بنابراین باید از داشته‌های خود نهایت استفاده را ببریم و روی نداشته‌های خود متمرکز نباشیم.

ایمنا: آیا این منطقه استعداد پرور است؟

چلونگر: مهدی تاج، علی طاهری و علی افضلی از چهره‌های شاخص فوتبال و فوتسال کشورمان به شمار می‌روند که در این منطقه سکونت داشته‌اند.

در حال حاضر نیز استعدادهای فراوانی در منطقه ۷ اصفهان وجود دارد، اما بستر شکوفایی برای آن‌ها فراهم نیست؛ مسی و رونالدو نیز در شرایط سخت رشد کردند، اما بستری درست برای شکوفایی این استعدادها فراهم بوده است.

هرچند اعتقاد دارم، اگر در جوانی با نظم زندگی کنید در پیری می‌توانید جوان باشید و این توصیه‌ای است که به تمام ورزشکاران دارم.

ایمنا: برای رونق ورزش در مناطق اصفهان چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

چلونگر: از نظر من مدیران یا باید ورزشی باشند یا دید ورزشی داشته باشند؛ نمونه بارز صحبت‌های من داور زنی است که سابقه ورزشی نداشت، اما با داشتن دید ورزشی سبب ارتقای والیبال شد.

سیاری از زمین‌های این استان کاربری ورزشی دارند که باید با نگرش مناسب از آن‌ها استفاده شود، از طرفی در هر ورزشگاه نیز باید بستر برای ورزش‌های مختلف فراهم شود.

ایمنا: چه نظری درباره جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ دارید؟

چلونگر: از نظر من اگر تیم ملی فوتبال کشورمان با این بازیکنان قهرمان هم شوند، فایده ندارد، چراکه میانگین سنی تیم ملی بالا است و این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که سایر تیم‌ها با میانگین سنی پایین به جام‌جهانی فکر می‌کنند.

کد خبر 721394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.