سقوط در اوج/ کاهش ۲ میلیون تومانی سکه در یک روز

در روزهایی که موجی از رویدادهای اقتصادی و سیاسی بازار طلا را به سمت افزایش قیمت سوق می‌داد، بسته طلایی بانک مرکزی موج گرانی سکه و طلا را فرونشاند و پیش‌بینی می‌شود حجم حباب سکه امامی به زودی یک میلیون تومان دیگر کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خیز قیمت ارز همراه با موجی از رشد جهانی طلا، پیش‌بینی ریسک‌های سیاسی و اقتصادی در جهان با انتشار برخی اخبار و افزایش تقاضا برای این فلز گران‌بها در بازار داخلی بازار سکه را در نخستین ماه از فصل زمستان داغ کرد و نگرانی مردم از کاهش ثبات اقتصادی به دنبال گرانی دلار و ارز را به دنبال داشت تا جایی که از هفته گذشته قیمت طلا رو به افزایش گذاشت، قیمت سکه حدود ۳.۵ میلیون تومان گران شد اما پیش از شکسته شدن رکورد تاریخی قیمت سکه و درست در خیز سکه و طلا برای گرانی بانک مرکزی اعلام کرد که علاوه بر حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و کالا، ضرب سکه جدید را در دستور کار قرار می‌دهد.

بسته طلایی آتش گرانی فرونشاند

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی از ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ و شروع عرضه شمش طلا از چهارشنبه در مرکز مبادله ایران برای کنترل قیمت‌ها در بازار طلا خبر داد و اعلام کرد: هدف بانک مرکزی از این اقدام، عرضه طلا به بازار از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه‌های موجود و همچنین ایجاد ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری است.

وی با اشاره به فعالیت بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در مرکز مبادله ارز و طلا اظهار کرد: بانک مرکزی در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت و سکه جدید و ارتقا یافته بانک مرکزی نیز پس از پنج سال بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید و استفاده از فناوری‌های نوین ضرب می‌شود.

اقدام دیگری که از روز چهارشنبه این هفته آغاز شد، عرضه شمش طلا در مرکز مبادله است که این عرضه از طریق سامانه و حراج حضوری بوده و شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود، عرضه کنندگان، همه افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی و متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند، بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا تعیین شده، مبتنی بر عرضه و تقاضا بوده و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان تعیین می‌شود، همچنین قرار است در هر روز پنج حراج نیم‌ساعته برگزار شود که در ساعت ۱۷ هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد.

ریزش قیمت‌ها به زیان سفته‌بازان

اعلام عرضه شمش طلا و ضرب و عرضه سکه جدید از سوی بانک مرکزی، ریزش قیمت‌ها در بازار طلا به ویژه سکه طرح جدید تا حدود ۲ میلیون تومان را به دنبال داشت که کارشناسان این موضوع را نشان‌دهنده حضور دلالان و سفته‌بازان برای ایجاد هیجانات کاذب و جو روانی برای تلاطم و بالا بردن قیمت‌ها با هدف به دست آوردن سود می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه روند کاهش قیمت کنونی، به سرعت سریع و در کوتاه‌مدت سکه امامی وارد محدوده قیمت ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی شده و نرخ سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۲۷ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان می‌رسد.

به گفته مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی در نخستین جلسه حراج حضوری شمش طلا که چهارشنبه، بیست‌وهفتم دی به پایان رسید، ۱۰ شمش طلای یک کیلویی معامله شد.

وی با اشاره به وجود اشکال فنی در سایت مرکز مبادله اظهار کرد: با وجود این حراج در مرکز مبادله به صورت حضوری جریان داشت و در نخستین حراج امروز ۱۰ شمش طلای یک کیلویی بر اساس نرخ‌های کشف شده از فرآیند عرضه و تقاضا داد و ستد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ضرب سکه جدید را به شکل بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرحی متفاوت دانست و تاکید کرد: این اقدام در چارچوب افزایش عرضه طلا انجام می‌شود و قرار است روزانه ۲۰ هزار سکه به بازار تزریق شود.

ضرب سکه جدید توسط بانک مرکزی که پس از پنج سال از سر گرفته شده است، اقدامی در انحصار بانک مرکزی است، زیرا بالاترین نهاد پولی و بانکی کشور بر اساس سیاست‌های مقطعی مجاز به تصمیم‌گیری در این زمینه است. پیش از این سکه طلا در سال ۱۳۸۶ بازطراحی و ضرب شد، اما سکه امامی و سکه بهار آزادی از دید فعالان بازار، کاملاً متفاوت هستند.

سکه بهار آزادی که به نام سکه طرح قدیم شناخته می‌شود در سال ۱۳۵۸ طراحی شده و ضرب آن تا ۱۳۶۸ ادامه داشت. یک طرف سکه تمام بهار آزادی یا سکه قدیم نام حضرت علی (ع) سه بار تکرار شده و در طرف دیگر گنبد و بارگاه حرم امام رضا حک شده است.

سکه تمام بهار آزادی سال ۱۳۶۸ و پس از رحلت رهبر انقلاب از نو طراحی شد، شکل و ظاهر تصویر حرم امام‌رضا (ع) بهبود پیدا کرد و در طرف دیگر تمثال امام خمینی (ره) قرار گرفت به‌همین دلیل در بازار آن را به‌نام سکه امامی می‌شناسند، این تصویر دو نوبت دیگر تغییر کرد تا در سال ۱۳۸۶ به‌شکل کنونی دربیاید.

سکه تمام بهار آزادی با وجود تغییر ظاهری، هرگز از نظر وزن و عیار تغییری تجربه نکرده است. طلای به‌کار رفته در ضرب سکه تمام بهار آزادی تقریباً همیشه معادل هشت گرم وزن دارد و از عیار طلای ۹۰۰ در ساختش استفاده کرده‌اند. سکه تمام بهار آزادی ۲۲ میلی‌متر قطر دارد، اما ضرب سکه جدید به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرحی متفاوت انجام می‌شود و کارشناسان بر این باورند که ضرب سکه جدید بدون تاریخ می‌تواند وضعیت بازار سکه طلا را پس از سال‌ها تغییر دهد.

سقوط در اوج

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران رویکرد جدید بانک مرکزی را موجب کاهش قیمت طلا و سکه دانست و اظهار کرد: طی یک روز قیمت سکه ۲ میلیون تومان کاهش یافت، بنابراین از اوایل هفته شاهد کاهش قیمت‌ها و ایجاد روند نزولی در بازار طلا بوده‌ایم و از چهارشنبه نیز عرضه طلا در مرکز مبادله کلید خورد.

وی سیاست دولت برای واردات طلا در قبال صادرات کالای شرکت‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این رویکرد در طول یک سال گذشته باعث حل مشکلات تولید و ضعف کشور در حوزه شمش شده است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران سیاست و اقدامات جدید بانک مرکزی را موجب کاهش قیمت طلا از اوج بیان کرد و گفت: هنوز قیمت‌ها به پیش از دوران اوج نرسیده و نسبت به قیمت‌های قبلی بالاتر است، برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها در آینده باید به بازار جهانی، عرضه طلا در مرکز مبادله و رویکرد بانک مرکزی توجه داشت.

وی تصریح کرد: اکنون التهابی در بازار طلا وجود ندارد و بازار روند عادی خود را طی می‌کند، بنابراین امیدواریم ثبات در این بازار ادامه‌دار باشد و شرایط عرضه نیز به‌گونه‌ای شکل بگیرد تا متقاضیان بتوانند به‌راحتی نیاز خود را مرکز مبادله ایران تأمین کنند.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با توجه به وضعیت کنونی بازار حجم حباب سکه امامی به‌زودی یک میلیون تومان دیگر کاهش پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر این احتمال نیز وجود دارد که حباب سکه قدیم از سطح ۲.۸ میلیون فعلی تا ۱.۷ میلیون عقب بنشیند.

کد خبر 720971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.