تجهیز ۷۰ واحد صنعتی به غبارگیر و تصفیه فاضلاب/بررسی انتقال طرح‌ توسعه پالایشگاه به سواحل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: طی ۱۴ ماهه گذشته حدود ۷۰ واحد صنعتی مجهز به سیستم غبارگیر و رفع آلودگی و سیستم‌های تصفیه فاضلاب شدند که در راستای تطبیق واحدها با استانداردهای زیست محیطی تحول بزرگی محسوب می‌شود و این بخش مطلوبی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا احمدرضا لاهیجان زاده امروز _سه‌شنبه بیست و ششم دی_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه مجتمع صنعتی ذوب آهن یکی از واحدهای اصلی آلاینده در شهر اصفهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: براساس اعلام جرم قضائی که علیه ذوب آهن اصفهان داشتیم فردا روز چهارشنبه، بیست و هفتم دی، در دادگاه، جلسه ذوب آهن را داریم، ذوب آهن هم طرح جامع خود را ارائه کرده و ۳۵ پروژه را پیشنهاد کرده و بعضی از پروژه‌ها هم آغاز کرده است و بعضی در مرحله مناقصه است و فرصت سه تا چهار ساله را از ما مطالبه دارد تا بتواند که طرح‌ها را کمک شرکت‌های دانش بنیان اجرا کند.

وی افزود: در جلسه هفته قبل که با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور داشتیم یک گزارش جامعه در مورد ذوب آهن ارائه کردیم و تاکید شد که وزرا به بحث ذوب آهن را به صورت جدی ورود و مسائل این کارخانه صنعتی را عنوان کنند، زیرا یکی از واحدهای آلاینده ما محسوب می‌شود، همچنین پیشنهاد انتقال کارخانه ذوب‌آهن از اصفهان توجیه اقتصادی ندارد، این موضوع مستلزم بررسی امکانات اقتصادی، اجتماعی و فنی است، چرا که انتقال مجتمع صنعتی مانند ذوب آهن میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، پیش‌بینی جایگزین برای صنعت ذوب آهن که ۱۳ هزار نفر نیرو دارد و در مجموع با اشتغال و معیشت ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مواجه هستیم، لذا کار ساده‌ای نیست و توجیه اقتصادی ندارد، اما راه‌حل دوم برای این صنعت قابل اجراست، زیرا امکان تبدیل ذوب آهن به صنعت سبز وجود دارد، با بودجه‌ای حدود ۱۱۰ و نهایت ۳۰۰ میلیون یورو تمام سیستم‌های کنترلی ذوب آهن را می‌توان کنترل و به صنعتی استاندارد تبدیل کرد و بهترین راهکار برای کاهش آلودگی مدیریت صنایع بزرگ است، البته کارخانه ذوب آهن بخشی از خطوط را مدرن‌سازی کرده، اما بخش کوک‌سازی فعلی نیازمند جمع‌آوری و احداث سیستم نوین بوده که چنین امری قابل اجراست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: طی ۱۴ ماهه گذشته حدود ۷۰ واحد صنعتی مجهز به سیستم غبارگیر و رفع آلودگی و سیستم‌های تصفیه فاضلاب شدند که در راستای تطبیق واحدها با استانداردهای زیست محیطی تحول بزرگی محسوب می‌شود و این بخش مطلوبی بوده است.

وی ادامه داد: در واحدهای بزرگ‌تر صنعتی مانند فولاد مبارکه پروژه‌های عظیمی در حال احیا است و نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و ۷۰ درصد پروژه‌ها به بهره برداری رسیده است و آخرین طرح این واحد صنعتی پروژه سنگین غبارگیر برای جلوگیری غبار از سقف سوله‌های عظیم فولاد بوده و نزدیک به یک هزار میلیارد تومان هزینه کرد این سرمایه‌گذاری است که تا اواخر سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و با اجرای این طرح عمده مشکلات فولاد رفع خواهد شد.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد: جمع‌آوری پساب که در فولاد از شهرهای مختلف انجام می‌شودو در صنعت به مصرف می‌رسد، در نهایت طی دو سال آینده ارتباط آن با رودخانه زاینده رود قطع خواهد شد، لازم است بدانیم این موضوع برای فولاد سبا هم به همین صورت اجرایی خواهد شد، اقدام قضائی کردیم برای فولاد و طبق برنامه زمان‌بندی طرح جامعه ارائه شده و تاکنون پروژه‌های این صنعت به خوبی پیش رفته و پیش‌بینی ما این است که ظرف دو تا سه سال آینده فولاد سبا بتواند پروژه‌های زیست محیطی خود را تکمیل کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه پتروشیمی و LAB در مجموعه پالایشگاه اصفهان با ورود محیط‌زیست منتفی شد، گفت: طبق قانون اینگونه طرح‌ها اجازه توسعه در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر را ندارد، طبق ضوابط و قوانین احداث صنعت جدید در شعاع ۵۰ کیلومتر ممنوع است و پالایشگاه اصفهان در حریم شهر قرار گرفته است و طرح‌های توسعه آن با سند آمایش سرزمینی مطابقت ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره طرح‌های توسعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان افزود: براساس گزارش‌های جسته و گریخته که به دست آوردیم، پالایشگاه در حال توسعه اقداماتی در مجموعه است که ضمن اعزام کارشناسان محیط زیست و بازدید متوجه شدیم که مراحل اولیه اقدامات در حد زیرسازی اجرایی شده است، طی این بازدید متوجه شدیم که مجموعه مدیریتی پالایشگاه درصدد ایجاد طرح‌هایی به ویژه دو تا سه مجموعه پتروشیمی است تا زنجیره پتروپالایش اصفهان تکمیل شود که یکی از آنها فرایند بهینه‌سازی سوخت تولیدی و واحدهای تولید گوگرد است. مجموعه پالایشگاه برای این طرح‌های توسعه‌ای برنامه‌ریزی کرده که بعضی در حد مطالعه و بعضی در حد تأمین تجهیزات است.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی که پالایشگاه اصفهان انتخاب کرده بود مشمول ارزیابی محیط زیست است، گفت: هر صنعت پتروشیمی که بخواهد ایجاد شود باید گزارش ارزیابی ارائه کند و این مهم به استان اصفهان تنفیذ نشده بود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه طی بازدیدها چهار مغایرت قانونی و فنی در اقدامات پالایشگاه وجود داشت، تصریح کرد: این موضوع به طور رسمی نامه‌نگاری شد که اقدامات پالایشگاه سریع متوقف شود، به طوری که با حکم قضائی پیگیر این امر مهم شدیم و پس از آن مسئولان پالایشگاه مراجعه کردند و گفتند به استناد نامه طرح‌ها را متوقف کردیم و قصد داریم این طرح‌ها بررسی فنی شود.

وی درباره برگزاری جلسات با مسئولان پالایشگاه و اعلام مسائل قانونی و فنی طرح‌ها به آنها، اظهار کرد: طرح بهینه‌سازی تولید سوخت پالایشگاه مصوبه دولت را دارد و موضوع مدیریت پسماند باقی مانده و بخشی از گوگرد آن در این مجموعه قابل بررسی و تعامل است، اما موضوع طرح‌های توسعه پتروشیمی و پروژه LAB به طور کل منتفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مباحث جابه‌جایی طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه اصفهان به سواحل هرمزگان تاکنون اعلام رسمی نشده است، افزود: بی گمان مسئولان پالایشگاه در صدد هستند که طرح‌های توسعه را به سواحل جنوب منتقل کنند که انتقال صنایع آب بر به حاشیه سواحل نیز مصوب دولت است و در سند ابلاغ شده مقام معظم رهبری برای توسعه دریا محور بر این موضوع تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه موضع محیط زیست در مقابل پالایشگاه کامل شفاف بوده و طی مکاتبات رسمی به آنان اعلام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر آنان از تکلیف خود مطلع هستند، اما باید بدانیم این قوانین خواست محیط زیست نیست.

لاهیجان زاده ادامه داد: ساخت و ساز صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتر ممنوع است و راه و شهرسازی موظف است و طبق وظایف خود ورود کند و مانع ساخت و ساز پالایشگاه شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مطابق وظایف قانونی، مانع توسعه در دشت‌ها درگیر فرونشست شده است، گفت: در موضوع طرح‌های توسعه پالایشگاه دستگاه‌های بسیاری به ویژه آب منطقه‌ای، سازمان زمین‌شناسی و پدافند غیرعامل موظف هستند مبنی بر اینکه پالایشگاه حق ندارد در دشت دچار فرونشست مجموعه خود را توسعه دهد، اقدامات لازم را مد نظر قرار دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه طبق سند آمایش توسعه پتروشیمی در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر ممنوع است، اظهار کرد: تمام دستگاه‌ها طبق قانون باید بر این امر ورود کنند و مطالبه‌گری را تنها از محیط زیست نباید انتظار داشت؛ البته که ورود محیط زیست به موضوع پالایشگاه منجر به منتفی شدن طرح‌های توسعه پتروشیمی شد.

وی افزود: بهینه‌سازی تولید سوخت، تنها مجوز توسعه‌ای پالایشگاه اصفهان است که این مهم تکلیف قانون هوای پاک و برنامه هفتم توسعه بوده و وزارت نفت نیز مکلف شده است که تمام پالایشگاه‌های کشور تولید سوخت یورو پنج داشته باشند.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان تاکنون فاز یک بهینه‌سازی تولید سوخت را اجرا کرده است، ادامه داد: موضوع انتقال طرح‌های توسعه پالایشگاه به سواحل دریا یک هفته است که مطرح شده، اما بدون شک نیاز به بررسی دارد.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان با سه چالش اصلی آلودگی هوا، نیازهای آبی و حقابه تالاب گاوخونی و فرونشست زمین مواجه است، گفت: در این حوزه‌ها متمرکز شدیم و سیاست‌گذاری را بر اساس این چالش‌های اساسی استان دنبال می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره موضوع افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال که توجهات به آن جلب می‌شود، اظهار کرد: برای دسترسی به هوای سالم لازم است فعالیت‌ها و وظایف مستمر توسط ۲۳ دستگاه انجام شود، زیرا برای اجرای این امر مهم، فعالیت بسیار پیچیده و منسجمی باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مبحث فرونشست زمین در دشت‌های اصفهان جبران‌ناپذیر است، افزود: اگر پدیده فرونشست در حد گسترده رخ دهد، از عهده بشر خارج است که بتواند خسارت‌های وارده را جبران کند، شاید در مقوله‌های دیگر بتوان تا حدی برنامه‌هایی را برای کنترل رخدادها اجرا کرد، اما فرونشست قابل جبران نیست، چرا که با گسترش آن بر سفرهای زمینی به طور عملی مخازن آب را از دست خواهیم داد و از نظر امینتی و پدافند غیرعامل می‌تواند تهدیداتی را برای مردم شهر به وجود بیاورد و کلانشهرها را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

لاهیجان‌زاده درباره فعالیت بیش از پیش کارگروه آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان برای برخورد با مباحث آلودگی هوا گفت: این کارگروه از آن حالت منفعل گذشته که هر چند ماه جلسه‌ای باشد و اکنون به جلسات مستمر و اجرایی تبدیل شده است و در قالب در نظر گرفتن مصوبات در کارگروه و اجرای برنامه‌های مربوطه در سطح استان اجرا می‌شود.

وی تدوین سند کاهش آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک را اولین گام به عنوان نقشه راه مباحث آلایندگی‌های اصفهان برشمرد و اظهار کرد: در راستای قانون هوای بیش از ۱۷۰ وظیفه برای دستگاه‌ها تعریف شده است تا امکان رصد و پایش فعالیت دستگاه‌ها داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی شکایت محیط‌زیست از شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برای تأمین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی، گفت: آب منطقه‌ای ۱۸ سال حقابه گاوخونی را تأمین نکرده است، طی این سال‌ها با وجود خشکسالی و ترسالی، حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی تأمین نشده است، به طوری که سال آبی ۱۳۹۸_۱۳۹۷ پرآب‌ترین سال در ۷۰ سال اخیر بود، اما شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حتی در آن سال هم خروجی رودشتین را به سمت گاوخونی باز نکردند.

وی ادامه داد: در خرداد سال‌های مذکور، نزدیک به ۸۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود ذخیره بود، اما محیط‌زیست برای تأمین ۲۰ میلیون مترمکعب حقابه تالاب تقلا می‌کرد. به نظر می‌رسد اهمیتی که تالاب دارد برای این دست اندرکاران هنوز مشخص نشده، به طوری که هنوز فرونشست زمین را جدی نگرفتند.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه براساس قانون اجازه داریم که از حق محیط‌زیست دفاع کنیم، زیرا احتساب به قوانین نتایج بسیار تأثیرگذاری در پی دارد، گفت: بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌ها تنها منافع فوری را در نظر می‌گیرند، از این‌رو مجبور هستیم از مباحث قضائی استفاده کنیم، بنابراین اگر دستگاهی به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند، رسانه‌ها هم باید پیگیر باشند.

وی درباره ایجاد اقدامات تصفیه فاضلاب کارخانه خمیر کاغذ اترک، عنوان کرد: اقدامات توسعه‌ای کارخانه خمیر کاغذ وارد فرایند قضائی شد، این کارخانه با اجرای مجدد طرح توسعه‌ای سبب شد تا با کمبود سیستم مدیریت پساب مواجه شود و حوضچه‌هایی برای نگهداری پساب ایجاد کند که این موضوع از چند ماه پیش توسط محیط‌زیست، وارد فرایند قضائی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: مسئولان کارخانه خمیر کاغذ اترک برای ارائه طرح خود حدود دو هفته پیش در اداره محیط زیست استان حضور یافتند که بر اساس آن بخشی از سیستم تا خرداد ۱۴۰۳ و مابقی تا آخر سال کامل اجرا می‌شود، لذا طبق این طرح کل سیستم حوضچه‌ها به صورت ممبران اجرا می‌شود و فرایند RO پساب کارخانه بازچرخانی و وارد سیستم خواهد شد، اکنون کارخانه خمیر کاغذ اترک، پروژه‌های خود را برای مدیریت پساب آغاز کرده است؛ هر چند که برای آلایندگی کارخانه حکم قضائی اخذ شده و این کارخانه کماکان در فهرست صنایع آلاینده قرار دارد.

کد خبر 720462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.