از اولین جراحی چشم مصنوعی تا ساخت انیمیشن در تاریخ شهر سوخته

بناهای ثبت جهانی همواره یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب گردشگر به یک کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس ایران با دارا بودن ۲۷ عنوان بنای ثبت میراث جهانی به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ در ادامه و به مرور، به معرفی این بناهای ثبت شده می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران در طول سال‌های طولانی میزبان ادیان و آئین‌های مختلف بوده که همین موضوع این کشور را از نظر جاذبه‌ها، تاریخی، هنری و طبیعی تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان کرده است.

یکی از الزامات معرفی ایران به‌عنوان مقصد گردشگری جهان، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است و در این راستا از ایران بیش از ۲۷ عنوان در این فهرست ثبت شده است که به مرور به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. (این معرفی‌ها به ترتیب تاریخ ثبت جهانی است):

شهر سوخته سیستان و بلوچستان

استان سیستان‌وبلوچستان یکی از پرچم‌داران تمدن ایرانی به‌حساب می‌آید که قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال می‌رسد؛ این شهر یکی از آثار مهم ثبت جهانی شده ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری شهرستان زابل قرار دارد و در جاده زابل به زاهدان واقع شده است و اولین بار یک کلنل بریتانیایی با دیدن خاکستر اطراف این منطقه باستانی نام شهر سوخته سیستان را در نوشته‌هایش ابداع کرد، همچنین باستان‌شناسان با توجه به کاوش‌هایی که در این شهر انجام دادند، فهمیده‌اند که نام شهر سوخته ارتباطی به نابودی آن ندارد؛ چراکه این شهر دوبار در تاریخ خود آتش‌سوزی گسترده را تجربه کرده است.

در واقع وجود خاکستر در منطقه مسکونی این شهر ناشی از فعالیت کوره‌های صنعتگران در اطراف شهر بوده، اما آنچه که این تمدن را از بین برده، تغییرات اقلیمی گسترده و تغییر در ماهیت تجارت بوده است که این شهر را به‌تدریج متروکه و خالی از سکنه کرد.

یکی از جالب‌ترین حقایقی که طی کاوش‌های باستان‌شناسی از شهر سوخته به‌دست آمد، این حقیقت را اثبات کرد که ساکنان شهر سوخته، از نظر پزشکی بسیار پیشرفته بوده‌اند و بر همین اساس محققان برای اولین بار اثر جراحی روی جمجمه دختری را پیدا کردند که به بیماری هیدروسفالی مبتلا بوده است، یکی دیگر از حقایق جالب به‌دست آمده از پزشکی پیشرفته شهر سوخته، چشم مصنوعی است که از گور یک زن جوان کشف شده است.

لازم به ذکر است شهر سوخته افتخار طراحی نخستین انیمیشن جهان را هم در کارنامه درخشان خود دارد؛ به طوری که جامی که در حفاری‌های باستان‌شناختی کشف شده است این حقیقت را به دانشمندان اثبات کرد، روی این جام نقشی از یک درخت و یک بز کشیده شده است که طی پنج تصویر متوالی بز به سمت درخت حرکت می‌کند و از برگ آن تغذیه می‌کند.

از اولین جراحی چشم مصنوعی تا ساخت انیمیشن در تاریخ شهر سوخته

این میراث بی‌نظیر، در سال ۲۰۱۴ و به استناد معیارهای دوم و ششم میراث جهانی (به ترتیب: نشان دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز، به‌طور مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی باشد) به ثبت رسید.

از اولین جراحی چشم مصنوعی تا ساخت انیمیشن در تاریخ شهر سوخته

چشم‌انداز فرهنگی میمند

میمند، روستای دستکندی در استان کرمان است که تاریخی به اندازه دوران زرتشت دارد؛ مردم این روستا، سنگ‌ها را کنده، تراشیده و برای خود خانه و حتی کوچه ساخته‌اند.

روستای میمند در نزدیکی شهر بابک در استان کرمان واقع شده و یکی از گردشگرپذیرترین نقاط ایران است که یک سبک خاص زندگی روستایی را نشان می‌دهد و در سال ۲۰۱۵ و به استناد معیار پنجم میراث جهانی (نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط زیست یا نماینده یک فرهنگ) به ثبت رسید.

از اولین جراحی چشم مصنوعی تا ساخت انیمیشن در تاریخ شهر سوخته

محوطه باستانی شوش

شهر باستانی شوش از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده در جهان با قدمتی حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد است؛ این محوطه تاریخی، به عنوان کهن‌ترین شهر جهان، روزگاری مرکز برخورد دو تمدن «میان رودان» و «عیلام» بوده است.

در این شهر باستانی علاوه بر عیلامی‌ها اقوامی نظیر آشوری‌ها، هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، بابلی‌ها و ساسانیان حکمرانی داشته‌اند.

لازم به ذکر است محوطه باستانی شوش ناحیه‌ای وسیع از بناها و سازه‌های معماری بسیار متنوعی را از پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در بر می‌گیرد که شامل کاخ شاوور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش، مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه‌های آکروپول و قلعه فرانسوی‌ها است.

مردمان عیلام پیشرفت‌هایی در خط، معماری، ذوب فلزات، شیشه و هنر پیکرتراشی ایجاد کردند و از سویی پیکره خدایان در میان آثار باستانی شوش در دوره عیلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، همچنین آثار باستانی ارزشمندی از حفاری‌های این منطقه به دست آمده است که حجم عظیمی از آنان در موزه‌های معروف دنیا نگهداری می‌شوند.

این میراث شگفت‌انگیز در سال ۲۰۱۵ و به استناد معیارهای اول، دوم، سوم و ششم میراث جهانی (به ترتیب: نشان‌دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی؛ نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته، به‌طور مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی باشد) به ثبت رسید.

از اولین جراحی چشم مصنوعی تا ساخت انیمیشن در تاریخ شهر سوخته

کد خبر 720444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.