جلوه شکوه ایران از بیستون تا یادگار ارامنه

همواره بناهای ثبت جهانی یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب گردشگر به یک کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس ایران با دارا بودن ۲۷ عنوان بنای ثبت میراث جهانی به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ در ادامه و به مرور، به معرفی این بناهای ثبت شده می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران در طول سال‌های طولانی میزبان ادیان و آئین‌های مختلفی بوده که همین موضوع این کشور را از نظر جاذبه‌ها، تاریخی، هنری و طبیعی تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان کرده است.

یکی از الزامات معرفی ایران به‌عنوان مقصد گردشگری جهان، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است و در این راستا از ایران بیش از ۲۷ عنوان در این فهرست ثبت شده که به مرور به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت (این معرفی‌ها به ترتیب تاریخ ثبت جهانی است):

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه واقع در شهر زنجان آرامگاه هشتمین سلطان مغول محمد خدابنده است که بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی (۷۰۳ تا ۷۱۳ هجری قمری) به دستور سلطان محمد خدابنده و با نظارت رشیدالدین فضل‌الله همدانی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود.

گنبد این بنا، سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره (فلورانس – ایتالیا)، و گنبد مسجد آیا صوفیه (استانبول – ترکیه) است؛ این بنا به لحاظ معماری مهم و با ارزش است و رنگ آب گنبد و ارتفاع گنبد شگفت‌انگیز است.

این بنای با ارزش در سال ۲۰۰۵ و بر اساس معیارهای ۲، ۳ و ۴ میراث جهانی (به ترتیب: نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته؛ نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد) به ثبت رسید.

جلوه شکوه ایران از بیستون تا یادگار ارامنه

بیستون

مجموعه معروف بیستون واقع در شهر بیستون کرمانشاه تعداد زیادی آثار تاریخی نظیر مجسمه هرکول، پل بیستون، کاروانسرای شاه عباسی، نقش‌برجسته مهرداد دوم، فرهاد تراش و مواردی از این دست را در خود جای داده است و از همین رو از مناطق مهم باستان‌شناسی در ایران به حساب می‌آید.

محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون یک سایت تاریخی و باستان‌شناسی مربوط به دوره‌های گوناگون تاریخی پیش از اسلام، پس از اسلام و همچنین دوره پیشاتاریخی است که در دامنه کوه بیستون در شهر بیستون و در جوار راه قدیمی کرمانشاه – همدان قرار گرفته است؛ در ارزش تاریخی این محوطه برای نمونه باید گفت سنگ‌نبشته بیستون، بزرگترین سنگ‌نبشته جهان، نخستین متن شناخته شده ایرانی و از آثار هخامنشیان (۵۲۰ پ. م) بر دامنه کوه بیستون است.

سنگ‌نبشته بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ جهان و مهم‌ترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان است که شرح پیروزی داریوش اول را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان را نشان می‌دهد.

شایان ذکر است این میراث جهانی بر طبق معیارهای ۲ و ۳ میراث جهانی (به ترتیب: نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته) و در سال ۲۰۰۶ به ثبت رسید.

جلوه شکوه ایران از بیستون تا یادگار ارامنه

مجموعه آثار رهبانی ارامنه ایران

این مجموعه شامل سه کلیسای ارمنی یعنی قره کلیسا (چالدران – آذربایجان غربی)، کلیسای استپانوس مقدس (جلفا – آذربایجان شرقی)، کلیسای زور زور (ماکو – آذربایجان غربی) است که در دوره زمانی سده‌های هفتم تا چهاردهم میلادی ساخته و با گذشت زمان بارها مرمت شده‌اند.

این مجموعه در سال ۲۰۰۸ و بر اساس معیارهای ۲، ۳ و ۶ میراث جهانی (به ترتیب: نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته؛ به‌طور مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی باشد) به ثبت رسید.

جلوه شکوه ایران از بیستون تا یادگار ارامنه

کد خبر 713553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.