افزایش عرضه طلا برای تثبیت نرخ دلار و تورم

شمش و سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید از اواخر این هفته وارد بازار می‌شود تا سیاست بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز در کانال ۵۰ هزار تومان در ماه‌های پایانی سال نیز ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عرضه سکه جدید و بدون تاریخ بانک مرکزی، همچنین شمش طلا در مرکز مبادله ایران قرار است از روزهای پایانی این هفته آغاز شود، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی این سیاست را در راستای افزایش عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه‌های موجود و هم رشد ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی برای افزایش ذخایر طلای کشور اقداماتی را در راستای تسهیل قوانین و مقررات و قواعد مربوط به واردات طلا انجام داد از جمله اینکه صادرکنندگان مجاز به رفع تعهد ارزی با واردات طلا شدند که بر اساس قانون طلای واردشده به منظور رفع تعهد ارزی باید در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی این اقدامات را موجب رشد قابل توجه ذخایر طلای کشور اعلام کرد و افزود: بر این اساس بانک مرکزی تصمیم گرفت از چهارشنبه، بیست‌وهفتم دی شمش طلا در مرکز مبادله عرضه شود، همچنین سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد و تلاش ما این است که عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه‌های موجود و هم ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری افزایش پیدا کند.

قرار است بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در مرکز مبادله ارز و طلا فعالیت کند، بنابراین هم در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت، سکه جدید و ارتقایافته بانک مرکزی نیز پس از پنج سال بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید و استفاده از تکنولوژی‌های نوین ضرب می‌شود.

از سوی دیگر در روزهای پایان این هفته اتفاق مهم دیگری در بازار فلزات ارزشمند رقم خواهد خورد زیرا به گفته علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران قرار است نخستین جلسه حراج شمش طلا به شکل حراج حضوری در روز چهارشنبه، بیست‌وهفتم دی انجام شود.

به گفته وی در این جلسه حراج حضوری شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه‌کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود، متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند، همچنین بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

تثبیت ۹ ماهه قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومان

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار مالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره اظهار کرد: از نظر بانک مرکزی قیمت ارز در کانال ۵۰ هزار تومان مناسب است و این بانک ادامه سیاست تثبیت نرخ ارز را در دستور کار دارد و تلاش می‌کند که قیمت دلار وارد کانال‌های بالاتر نشود، همچنین از طریق عرضه سکه و شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا برنامه تثبیت نرخ ارز را دنبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بانک مرکزی بتواند با عرضه‌های مناسب دلار را در همین کانال ۵۰ هزار تومان نگه دارد، در سیاست خود موفق بوده است زیرا سیاستی که در طول هشت تا ۹ ماه اخیر در پیش گرفته، بسیار مفید است و ادامه آن می‌تواند موجب ایجاد ثبات در تمام بازارها شود.

کارشناس بازار مالی این سیاست بانک مرکزی را جدید دانست و ادامه داد: در گذشته با پیش‌فروش‌هایی که از قیمت بازار پایین‌تر بود، منافع بانک مرکزی از بین می‌رفت اما با توجه به اینکه حراج پیش رو به قیمت بازار خواهد بود، هیچ پیامد ویژه‌ای برای منابع بانک مرکزی ایجاد نخواهد کرد و می‌توان گفت نخستین بار است که سکه و طلا با قیمت حاشیه بازار قرار است عرضه شود.

وی درباره نقطه ضعف احتمالی این طرح اظهار کرد: در صورتی که بانک مرکزی موفق به پوشش تقاضا نشود و از این عرضه عقب‌نشینی کند، طرح عرضه سکه و شمش پاسخگوی سیاست تثبیت نرخ ارز نخواهد بود، البته بانک مرکزی اعلام کرده است که منابع کافی برای پاسخگویی به تقاضای بازار را در اختیار دارد.

کد خبر 720403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.