ایران در جایگاه سوم تولید صنایع دستی / هنرمندان چشم انتظار حمایت مسئولان

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: کشور با پشتوانه اصفهان توانسته رتبه سوم تولید صنایع دستی دنیا را کسب کند اما برای ارتقا رتبه صادرلات خود باید یک تعامل دو طرفه بین هنرمندان و دولت ایجاد شود، چالشی که جامعه هنری و صنایع دستی را تهدید می‌کند مهاجرت به دلیل نبود زیر ساخت‌های مناسب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجدالدین تاج صبح امروز _ دوشنبه بیست‌وپنجم دی_ نشست خبری اعضای اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان، اظهار کرد: صنایع دستی حوزه بسیار وسیعی در استان اصفهان است، حدود دو سوم از صنایع دستی کل کشور در این استان تولید می‌شود، همچنین از ۶۰۲ رسته‌ای که در یونسکو ثبت شده است حدود ۲۰۰ رسته آن متعلق به اصفهان است.

وی اضافه کرد: اصفهان در حال حاضر حدود یک سوم صنایع دستی دنیا را تولید می‌کند و ایران نیز به واسطه استان اصفهان توانسته است مقام سوم در زمینه تولید صنایع دستی دنیا را به خود اختصاص دهد و جز سه کشور برتر تولید کننده صنایع دستی در دنیا باشد همچنین ایران در حوزه صادرات در رتبه ۴۸ ام دنیا قرار گرفته است.

اهمیت اقتصاد هنر در راستای پیشرفت هنرمندان

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: هنرمندان ما رسالت خود را به نحوه احسن انجام داده‌اند و امروز مشکلات ما بخش اقتصاد هنر است و اینکه چه اتفاقی رخ داده است که رتبه سوم از لحاظ تولید را در دنیا داریم اما در زمینه صادرات رتبه ۴۸ را کسب کرده‌ایم، این نشان دهنده آن است که باید یکسری اتفاقات در داخل کشور با حمایت‌های از سوی دولت و خود هنرمندان انجام شود، این یک ارتباط دوطرفه است تا رتبه صادراتی ما افزایش پیدا کند.

ایران در جایگاه سوم تولید صنایع دستی / هنرمندان چشم انتظار حمایت مسئولان

بیمه هنرمندان اولین چالش فعالان صنایع دستی

تاج ادامه داد: بیمه هنرمندان اولین چالشی بود که در این حوزه با آن برخورد کردیم، نمی‌توانیم از هنر و صنایع دستی صحبت کنیم اما دغدغه و امنیت شغلی و معیشتی آن‌ها برای ما مهم نباشد، اگر امنیت شغلی، روانی و معیشت وجود نداشته باشد به تولید آثار فاخر و خوب ختم نخواهد شد؛ بعد از انقلاب اسلامی و اواخر دهه ۸۰ بحث بیمه هنرمندان صنایع دستی را مطرح و تعدادی را ثبت نام کردند و طرح بیمه انجام شد اما متأسفانه در سال ۱۳۹۳ بنا به دلایلی که از سوی خود دولت اعلام شد مانند ناکافی بودن بودجه در این زمینه، بیمه صنایع دستی و حمایتی قطع شد و از سال ۹۳ تا کنون هنوز کسی بیمه نشده است.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه فقط چهار دهک پایین جامعه بیمه می‌شوند، طبق گفته رئیس جمهور کل جامعه در تمام اقشار و شغل‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و هیچ منتی بر حوزه صنایع دستی نیست و اگر این اتفاق بیفتد آیا این ۱۰۰۰۰ نفر که وزیر صنایع دستی و گردشگری گفته‌اند بیمه خواهند شد، آیا جز چهار دهک قرار می‌گیرند؟

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: از دیگر چالش‌های این حوزه برای مثال فردی که در زمینه نقره و یا قلم زنی روی مس کار می‌کند حدود ۹۰ درصد آن قیمت مواد اولیه است و تنها ۱۰ درصد آن دستمزد است که این موضوع در زمینه دهک بندی‌ها هنرمند را دچار چالش خواهد کرد و خواسته ما از مسئولین و دولت مردان این است که بتوانند در این حوزه پاسخگو باشند.

تاج گفت: چالش دوم صنایع دستی، مواد اولیه است که برای این حوزه از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و ۷۰ درصد رشته‌های ما نیاز به مس و مصنوعات مسی دارند، اما متأسفانه مواد اولیه بعد از افزایش نرخ ارز با افزایش نجومی قیمت مواجه شد به گونه‌ای که ما در بازارهای داخلی و خارجی مزیت رقابتی خود را از دست داده‌ایم، قیمت تمام شده در بازارهای داخلی به دلیل شرایط اقتصادی موجود هم با افزایش قیمت مواجه شد و قدرت خرید را از مردم گرفت.

وی افزود: مالیات از دیگر چالش‌های حوزه صنایع دستی است که از اهمیت بالای برخوردار است، فعالیت‌های که در حوزه فرهنگ و هنر است باید از سوی دولت حمایت بشوند اما متأسفانه دولت بنا به دلایلی مالیات را به شکل‌های مختلفی از هنرمندان دریافت می‌کند، مطابق با ماده ۱۴۲ قانون نظام مالیات‌ها تولید کنندگان صنایع دستی از پرداخت هر گونه مالیات معاف هستند، و در قانون برنامه هفتم توسعه هم به آن اشاره شده و دولت را مکلف کرده که حمایت‌های خود را از حوزه مالیاتی بردارد و معافیت مالیاتی صفر نداشته باشد.

ایران در جایگاه سوم تولید صنایع دستی / هنرمندان چشم انتظار حمایت مسئولان

برگزاری نمایشگاه راه توسعه فروش صنایع دستی

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: برای آنکه بستری برای فروش صنایع دستی فراهم کنیم باید بیشتر به بحث برگزاری نمایشگاه‌ها بپردازیم، در حال حاضر سیاست‌های تشویقی کاهش پیدا کرده است، بحث نبود نمایشگاه‌های صنایع دستی که از اهمیت بالای برخوردار است. برای آنکه بستری برای فروش صنایع دستی فراهم کنیم، برگزاری نمایشگاه‌ها از اهمیت بالای برخوردار است، نبود سیاست‌های تشویقی که پیش از این دنبال می‌شد نیز کاهش پیدا کرده است.

تاج اضافه کرد: موضوع درجه هنری نیز از معضلات فعلی ما است، هنرمندان که سه سال است به تعویق افتاده و هنرمندان نتوانسته‌اند درجه‌های هنری خود را دریافت کنند که روند آن به این شکل است که میراث فرهنگی و گردشگری آن را به ارشاد اعلام می‌کند و از سوی اداره ارشاد درجه هنری اعطا می‌شود.

مهاجرت هنرمندان به دیگر کشورها

وی در ادامه چالش‌ها افزود: صندوق اعتباری هنر، ساختاری است که در وزارت خانه ارشاد موجود است و در زمان کرونا حمایت خوبی از اهالی هنر در حوزه موسیقی و سینما انجام شد و ما پیگیر بودیم که این حمایت‌ها در حوزه صنایع دستی هم اتفاق بیفتد همچنین موجود نبودن موزه آثار معاصر صنایع دستی، تحقیقات بازار، آموزش مناسب در استان اصفهان که همه این موارد باعث مهاجرت هنرمندان به دیگر کشورها شده است و تا زمانیکه انگیزه مناسب و شرایط اقتصادی خوبی در این زمینه موجود نباشد شاهد مهاجرت هنرمندان خواهیم بود.

کد خبر 720250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.