زندانیان دارای سوابق کیفری نباید از تخفیفات مجازات بهره‌مند شوند

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به انتظارات مردم از دستگاه قضایی در خصوص کاهش جرائم، گفت: زندانیان دارای سوابق کیفری نباید از تخفیفات مجازات بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت الاسلام رضا براتی زاده امروز _ یک شنبه بیست و چهارم دی_ در کمیته پیشگیری از سرقت اظهار کرد: کیفیت و ماهیت رسیدگی‌های قضائی و فرایند دادرسی و همچنین تعیین نوع مجازات‌های قانونی و اجرای آن می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای در میزان بازدارندگی از وقوع سرقت‌ها در استان نقش آفرینی کند.

وی افزود: آثار وقوع سرقت‌ها در استان صرف نظر از تحمیل خسارت‌های مادی فراوان، به نحو فزاینده ای امنیت عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار داده، لذا مردم بسیار نگران هستند.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: مردم از دستگاه قضائی و ضابطان که به لحاظ رسالت ذاتی و قانونی بیشتر در کانون توجه قرار دارند، انتظار دارند تا در زمینه کشف جرایم، تعقیب مجرمان، تأمین امنیت و آرامش نقش آفرینی کنند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی از سرقت‌ها به لحاظ شرایط پیش بینی شده در قوانین موضوعه می‌تواند از مصادیق سرقت حدی تلقی شود که تشخیص نوع، ماهیت و نحوه ارتکاب جرم و انطباق آن با مبانی و مستندات قانونی و سپس تعیین مجازات با قاضی رسیدگی کننده است.

براتی زاده از مدیران قضائی به ویژه دادستان‌ها، قضات ناظر زندان و شورای طبقه بندی زندان‌ها خواست ضمن تقویت سازوکارهای مدیریتی و نظارتی لازم در این خصوص بطور جدی ورود کنند و بیان کرد: افراد مرتکب جرم سرقت به ویژه کسانی که دارای سوابق کیفری مشابه هستند، نباید مانند سایر مجرمان عادی از تأسیسات ویژه قانونی از قبیل مرخصی، بند باز، آزادی مشروط و سایر جهات مخففه بهره مند شوند.

وی با اشاره به حجم بالای سرقت‌ها از اماکن دولتی اظهار کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر در سایه ضعف‌های نظارتی و یا عدم اتخاذ تمهیدات لازم مقادیری از تجهیزات برق و مخابرات به سرقت رفته لذا با توجه به اهمیت و حساسیت مضاعف این موضوعات کمیته‌ای ویژه تحت مدیریت و نظارت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل شده که مدیران دستگاه‌های ذی ربط را مکلف به اتخاذ تدابیر لازم می‌کند.

کد خبر 720044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.