علف‌های هرز بام‌های سبز، راهکاری در کاهش آب طوفان

علف‌های هرز به‌عنوان عوامل مخرب در زمین‌های کشاورزی، همیشه و همه‌جا مورد انتقاد نیستند و به‌عکس، رویش آن‌ها بر بام‌های سبز کارایی بام‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، محبوبیت بام‌های سبز به‌طور فزاینده‌ای در شهرهای سراسر جهان رو به افزایش است. مزایای این بام‌ها در شهرها شامل بهبود کیفیت هوا، کاهش رواناب طوفان، ارزش‌های زیبایی‌شناختی و بهبود تنوع زیستی حشرات است. در واقع بام‌های سبز با ذخیره آب باران در زیرلایه رویی گیاهی، رواناب طوفان را کاهش می‌دهند.

پوشش گیاهی در بام‌های سبز همچنین می‌تواند با جذب و تعرق آب ذخیره شده، میزان بارندگی را افزایش دهد. با این حال از آنجا که بام‌های سبز اغلب با منابع محدود اجرا می‌شوند، این نگرانی را ایجاد می‌کند که این مزایا ممکن است به‌دلیل چالش‌های مرتبط با مدیریت و نگهداری در منطقه کاشته‌شده از بین بروند. هزینه اولیه و تقاضای منابع نیز می‌تواند مانعی برای پذیرش این پوشش‌های سبز در مناطق اقتصادی-اجتماعی ضعیف‌تر باشد.

مزیت رویش علف‌های هرز در بام‌های سبز

بام‌های سبز در صورت برخوردار نبودن از نگهداری‌های معمول توسط پوشش گیاهی خودرو یعنی علف‌های هرز پوشیده می‌شوند، اما این شرایط به بدی رویش علف‌های هرز در مزارع کشاورزی نیست. ملبورن استرالیا با در نظر گرفتن نقش علف‌های هرز در عملکرد بام‌های سبز در راستای کاهش رواناب باران در شرایطی که مدیریت ضعیف می‌تواند ترکیب گونه‌های گیاهی را تغییر دهد، دریافت که بروز پوشش گیاهی خودروی بام سبز تحت تأثیر عمق بستر و آب‌وهوا قرار دارد، به‌طوری که بسترهای عمیق غنای گونه‌ای، غنای عملکردی و پوشش تاج گیاهان را افزایش می‌دهند و مناطق با بارندگی بیشتر غنای گونه‌ای و پوشش گیاهی بیشتری را ترویج می‌کند.

علف‌های هرز بام‌های سبز، راهکاری در کاهش آب طوفان

بررسی نقش پوشش گیاهی خودرو در شبیه‌سازی‌های بارندگی ۱۰۰ روزه در ملبورن با پرورش ماژول‌های تحقیقاتی شامل ۱۴ گونه گیاهی خودرو معمول و تغییر در مدیریت بارش و تنوع گونه‌ها در شرایط مدیترانه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که پوشش گیاهی خودرو می‌تواند احتباس آب طوفان را افزایش دهد و خواصی مشابه گونه‌های معمولی کاشته‌شده دارد، چراکه بستر عمیق‌تر پوشش گیاهی متراکم‌تر، تراکم گیاه و غنای عملکردی بیشتری را ایجاد کرد، بنابراین در حالی که مدیریت بام سبز هنوز برای حفظ حداکثر سود مورد نیاز است، افزایش پوشش گیاهی علف‌های هرز لزوماً عملکرد بام سبز را کاهش نمی‌دهد.

یافته‌های ملبورن از اجرای بام‌های سبز در مکان‌هایی پشتیبانی می‌کنند که ممکن است برای مدیریت بام‌های سبز خود با شرایط چالش‌برانگیزتر یا محدودتر مواجه باشند. در مناطق شهری با منابع کمتر، بام‌های سبز همچنان گزینه مفیدی برای کاهش رواناب در زمان‌های اوج بارندگی هستند.

کد خبر 719869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.