قبل از اقدام در خصوص هر فعالیتی باید تفکر و اندیشه وجود داشته باشد

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: قبل از اقدام در خصوص هر فعالیتی به ویژه در محیط‌های علمی باید تفکر و اندیشه وجود داشته باشد و از نخبگان فکری این انتظار وجود دارد که پیش از هر عملی در زمینه پژوهش، علم، فرهنگ و فناوری نشست‌هایی را در دانشگاه‌های مختلف برگزار کنند تا مسائل بررسی و اولویت بندی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین هرسیج در نخستین جلسه هیئت اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که با دستور جلسه تبیین کارکرد و اهداف هیأت‌های اندیشه‌ورز و همچنین تحویل احکام صادر شده توسط ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اعضای هیئت استان که امروز _شنبه بیست‌وسوم دی _ برگزار شد، اظهار کرد: برخی از موارد همچون آمایش آموزش عالی، نظریه پردازی، ارزیابی، نظارت و تضمین کیفیت در حوزه تصمیم‌گیری استان‌ها قرار دارد.

وی افزود: استان‌ها به هیئت اندیشه‌ورز متصل هستند که در شورای عالی انقلاب‌فرهنگی برخی وظایف را برعهده دارند و اهدافی را دنبال می‌کنند. در مقام عمل با توجه به تجربه‌هایی که وجود دارد به این نتیجه می‌رسیم در حوزه فرهنگی، علمی، ستاد علم و فناوری باید تمرکز زدایی شود و به استان‌ها اختیار داده شود. همچنین براساس برش آمایش آموزش عالی استانی در حوزه علم و فناوری و در بخش سیاست گذاری، تفهیم سیاست‌ها، اجرای سیاست‌ها، نظارت و پایش با توجه به ظرفیت‌های هر استان این کار بر عهده هیئت اندیشه‌ورزی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه اصفهان در خصوص اهمیت تشکیل اتاق فکر عنوان کرد: اهمیت هیئت اندیشه‌ورزان و اتاق فکر سابقه بسیاری در کشورهای مختلف دارد و به همین دلیل هر فعالیتی که انجام می‌شود باید بر اساس فکر صورت گیرد.

وی ادامه داد: قبل از اقدام در خصوص هر فعالیتی به ویژه در محیط‌های علمی باید تفکر و اندیشه وجود داشته باشد و از نخبگان فکری این انتظار وجود دارد که پیش از هر عملی در زمینه پژوهش، علم، فرهنگ و فناوری نشست‌هایی را در دانشگاه‌های مختلف برگزار کنند تا مسائل بررسی و اولویت بندی شود.

هرسیج پیرامون عملکرد هیئت اندیشه‌ورزی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: باید گزارش‌هایی به ستاد عالی انقلاب فرهنگی و ستاد علم و فناوری با مضمون تشکیل هیئت اندیشه‌ورزان ارسال شود. هرچند که در دانشگاه اصفهان این هیئت تشکیل شده است و زمانی‌که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اصفهان آمد گزارش کاملی از فعالیت‌های ما در اختیار وی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برخی از احکام مرتبط با شخصیت‌های حقوقی است و صدور حکم آن‌ها توسط دبیر فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد و تعدادی نیز به عنوان شخصیت حقیقی پیشنهاد شده‌اند و پس از بررسی‌های لازم احکام آن‌ها نیز صادر خواهد شد. پس از آن گفت‌وگو و برنامه‌ریزی در سطح دانشگاه و استان صورت خواهد گرفت تا در تعامل با یکدیگر وظیفه‌ای که برعهده ما است به نحو شایسته انجام شود.

در ادامه نیز غلامرضا سلیمی معاون ستاد علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نقش مؤثر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به تعریف مقام معظم رهبری قرارگاه حکمرانی فرهنگ و دانش کشور است و به نوعی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و امتداد حکمرانی در حیطه علم و فرهنگ است. اگر تاریخچه شورای عالی انقلاب فرهنگی را شرح دهیم به این نتیجه می‌رسیم مبنای انقلاب ما فرهنگ است.

وی ادامه داد: ۱۵ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستور صدور تشکیل شورای انقلاب فرهنگی صادر شد و در بیانات امام خمینی (ره) بارها جمله اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه هم اصلاح می‌شود به چشم می‌خورد.

معاون ستاد علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: همانطور که فرهنگ در نظریه پیشرفت امام یک مقوله محوری و زیر بنایی بود. دانشگاه نیز نقش محوری را ایفا می‌کند چراکه با تربیت نیروی انسانی در عرصه کارشناسی، مدیریتی، حکمرانی و نرم افزار اداره کشور در حوزه‌های فنی، مهندسی و پزشکی نقش اساسی بازی می‌کند.

وی افزود: دانشگاه یکی از محصولات و پدیده‌هایی به شمار می‌رود که در عصر مدرن تولید شد و محصول غرب جدید بود، اما حضرت امام (ره) با نگرش بالای تمدنی خود که غرب‌گریز، غرب‌ستیز و غرب‌گرا نبودند بلکه یک غرب‌گزین انتقادی بودند تصویر دیگری از دانشگاه ارائه دادند.

سلیمی در رابطه با ارتقای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: دانشگاه در ابتدای انقلاب کانون توطئه جمعیت‌های سیاسی شده بود، به طوری که اختلال در آن به چشم می‌خورد و حضرت امام (ره) در ۲۳ خرداد ۱۳۵۹ حکم تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی با محوریت اصلاح اساتید و دانشجویان را صادر کردند.

وی یادآور شد: این ستاد چهار سال به فعالیت خود ادامه داد و در نهایت در آذرماه ۱۳۶۳ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقا پیدا کرد و پس از آن دوران دیگری را در پیش گرفت. از سال ۱۳۶۳ تا سال گذشته به نوعی دوره تکاملی خود را طی کرد و با تصویب اسنادی همچون نقشه فرهنگی مهندسی کشور، تحول بنیادین آموزش و پرورش و تأسیس بسیاری از نهادها برای راهبری امورات همچون دانشگاه تربیت مدرس و بسیاری از نهادهای دیگر در سیر تکاملی خود قرار گرفت.

معاون ستاد علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مقام رهبری انتظار تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشتند و در سال گذشته مصادف با همین ایام سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی را پس از برگزاری جلسات کارشناسی و بررسی در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ کردند.

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر روی وظایف حکمرانی خود تمرکز دارد و از وظایف تصدی‌گری پرهیز می‌کند. وظایف سیاست گذاری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را انجام خواهد داد و بیشتر سکان داری و هدایت را برعهده خواهد داشت. ستادهای چهارگانه‌ای در ساختار شورا طراحی شده است که شامل ستاد علم و فناوری، زنان و خانواده، اجتماعی و تعلیم تربیت می‌شود.

سلیمی خاطر نشان کرد: سال ۱۳۸۹ نقشه جامع علمی که مصادف با همین ایام به عنوان یک نقشه بالا دست در حوزه علم و فناوری کشور تصویب شد که شامل ۱۳ حقوق کلان و ۲۲۴ اقدام ملی می‌شود. اهداف و شاخص‌هایی وجود دارد که تا سال ۱۴۰۴ باید به آن‌ها دست پیدا کنیم و طبق برآوردهایی که شده است حدود ۷۰ درصد این نقشه اجرایی شده و برخی سیاست و آمایش‌ها از سال آینده پیش خواهد رفت.

وی عنوان کرد: ستاد علم و فناوری یکی از ستادهای چهارگانه در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نقشه جامع علمی کشور به عنوان یک سند بالا دست شناخته می‌شود. برای اجرایی سازی این سند جلسات متعددی برگزار شده است.

معاون ستاد علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تشکیل هیئت اندیشه ورزی تصریح کرد: یکی دیگر از تحولاتی که در دوره جدید مورد تاکید قرار گرفت، تعهد ساختاری است. تمرکز زدایی و استفاده بهتر از ظرفیت‌ها در کل کشور باید انجام شود چراکه اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها از تهران برای کل کشور بدون شناخت دقیق برنامه‌ریزی کنیم کار دشواری خواهد بود. باید توجه کرد کشور ما به رغم یکپارچگی، تنوع قومیت دارد و به همین دلیل باید تفویض اختیار داشته باشیم.

وی یادآور شد: برای بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌ها و شناخت بهتر مسائل حکمرانی استانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد علم و فناوری انجام شد تا هیئت‌های اندیشه‌ورز به عنوان بازوان ما در استان‌ها حضور داشته باشند و پایه‌های علم و فناوری تحکیم شود.

سلیمی ادامه داد: در هیئت‌های اندیشه ورز در گام اول حکمرانی مسئله محور انجام می‌شود، وضعیت علم و فناوری در سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور مطلوب است و معیارهای که برای رسیدن به آن وجود دارد تعیین شده است هرچند که تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله داریم و باید برای رسیدن به این مهم ارتباط دو سویه با استان‌ها وجود داشته باشد.

وی افزود: نقشه جامع علمی کشور و ستاد علم و فناوری برای تصویب بسته‌های سیاستی از موارد لازم استفاده کند. حضرت امام فرموده‌اند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون دارد. مقام معظم رهبری نیز روی مصوبات این شورا تاکید بسیاری دارند و استان‌ها باید در تدوین برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.

معاون ستاد علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وظیفه دیگری که برای هیئت‌های اندیشه‌ورز در نظر گرفته‌ایم برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور است که تاکنون به دلیل تمرکز گرایی فقط توسعه دانش‌بنیان یک استان تصویب شده است و امیدواریم سایر استان‌ها نیز برش استانی نقشه جامع علمی کشور را در استان خود آماده کنند.

وی گفت: یکی از رویکردهای ما تشکیل میزهای تخصصی برای نخبگان است تا مسائل با کمک اندیشه ورزان برطرف شود، ضمن اینکه میزهای تخصصی در ستاد علم و فناوری متشکل از مهندسان است.

سلیمی ادامه داد: میز دیپلماسی، میز بازگشت نخبگان و سایر میزها باید توسط استان‌ها تشکیل شود و آئین‌نامه‌های آن به زودی ارسال خواهد شد. بحث پایش، رصد، نظارت و شاخص‌های علمی و فناوری از دیگر مباحث ما است. آخرین وظیفه ما تا کنون وظیفه گفتمان سازی و تبیین اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است چراکه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اساتید دانشجویان و مدیران با این سند آشنایی پیدا کنند.

کد خبر 719650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.