یک هنرمند باید هستی‌شناس، عارف و فیلسوف باشد

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف دانشکده‌های هنر این است که به فلسفه و عرفان بهای کافی نمی‌دهند، گفت: یک هنرمند باید هستی‌شناس، عارف و فیلسوف باشد تا بتواند آثار بزرگی را خلق کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه _پنجشنبه بیست‌ویکم دی_ در اختتامیه نخستین جشنواره ملی صدای شهر ضمن خیرمقدم حضور مهمانان در این مراسم اظهار کرد: به اقتضای رشته تحصیلی خودم مسئله‌ای مطرح شد که من را به تفکر و پژوهش وا داشت.

وی افزود: توزیع هوش و استعداد نرمال خواهد بود، یعنی در هر عصر و نسلی تعداد و فراوانی افراد باهوش یکسان است و آفرینش اینگونه رقم خورده است که هفت درصد تیز هوش و دو درصد نابغه و نخبه داشته باشیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس این توزیع نرمال، باید در هر عصری انتظار قله‌های استعداد را داشته باشیم، به‌عنوان مثال در هر عصری باید انتظار حضور افرادی همچون مولوی و حافظ و در هر نسلی خالق ابنیه‌ای همچون میدان نقش‌جهان را داشته باشیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: سوالی که ذهن من را به خود مشغول کرد این بود که چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است و چرا در هر دوره‌ای شاهد این شکوفایی در حوزه‌هایی همچون هنر و معماری نبوده‌ایم، آن جایی که پای خلق و تولید در میان است.

وی ادامه داد: این مسئله پژوهشی مرا کشاند تا زمینه خلق اثر را پیدا کنم تا ببینم اگر کسی بخواهد خالق یک اثر ماندگار باشد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که به یک زنجیره‌ای رسیدم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر خالق اثر باید یک هوش مکفی داشته و به‌صورت الزامی نیاز نیست که تیزهوش باشد و با هوش متوسط نیز می‌توان خلاق بود، ادامه داد: دومین ویژگی استعداد خاص است، زیرا از بدو آفرینش خداوند استعدادهای خاصی را برای انسان قرار می‌دهد بنابراین یک فرد متفاوت است و هیچ انسان بدون استعدادی وجود ندارد.

قاسم‌زاده با اشاره به احساس سرشار ادامه داد: نمی‌شود کسی هوش و استعداد داشته و احساس نداشته باشد و خالق اثر هنری باشد، زیرا این موارد ارتباط پیوسته با یکدیگر دارد و خدادادی و ذاتی است.

وی ادامه داد: چهارمین و سایر موارد اکتسابی است که دانش زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد که اگر با این دانش کار کنیم، کم‌کم مهارت خواهد شد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: ششمین مورد، علاقه است و عنصر هفتم نیز انگیزه محسوب می‌شود که گاهی درونی و گاهی بیرونی است؛ جشنواره امروز یک انگیزه بیرونی است و در صورتی که این جشنواره نبود شاید این آثار تولید یا خلق نمی‌شد.

قاسم‌زاده افزود: در سیر منطقی و نگاه روان‌شناختی، این زنجیره هفت‌موردی کامل است و در صورتی که یک نفر این موارد را داشته باشد باید به‌صورت طبیعی خالق اثر باشد، اما آیا همه کسانی که خلق اثر می‌کنند، آثار ماندگاری دارند؟

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان این زنجیره را دارند، اما آثار تولیدی ماندگاری ندارند؛ حلقه مفقوده، نوع نگاه و درک از هستی و نوع هستی‌شناسی و ادراک از جهان است که اندازه و ارزش اثر را تغییر می‌دهد.

ضعف دانشکده‌های هنر در بها ندادن به فلسفه و عرفان

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف دانشکده‌های هنر این است که به فلسفه و عرفان بهای کافی نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: یک هنرمند باید هستی‌شناسی، عارف و فیلسوف باشد تا بتواند آثار بزرگی را خلق کند.

قاسم‌زاده افزود: ارزش اثر هنری هر کس اگر تمام این زنجیره را داشته باشد، به اندازه دنیای تولیدکننده آن است و هر چه دنیای ما بزرگ‌تر باشد، احتمال خلق اثر بزرگ‌تر نیز بیشتر خواهد بود.

وی افزود: اگر تمام هنرمندان به سمت فلسفه و عرفان روند، اندازه اثر آن‌ها متناسب با معرفت هستی‌شناسی آن‌ها افزایش خواهد یافت.

کد خبر 719313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.