رخ‌نمایی هنر ایرانی در نقش‌ونگار کاشی‌ها

بناهای ثبت‌شده جهانی همواره یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب گردشگر به یک کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس ایران با دارا بودن ۲۷ عنوان بنای ثبت میراث جهانی به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ در ادامه و به مرور، به معرفی این بناهای ثبت شده می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران طی سال‌های طولانی میزبان ادیان و آئین‌های مختلفی بوده که همین موضوع این کشور را از نظر جاذبه‌ها، تاریخی، هنری و طبیعی تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان کرده است.

یکی از الزامات معرفی ایران به‌عنوان مقصد گردشگری جهان، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است و در این راستا از ایران بیش از ۲۷ عنوان در این فهرست ثبت شده است که به مرور به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

این بناها به ترتیب تاریخ ثبت جهانی آمده است:

گنبد قابوس

گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس (استان گلستان) قرار دارد؛ این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به شمار می‌آید، بر فراز تپه‌ای خاکی که قریب به پانزده متر از سطح زمین بلندتر است، قرار دارد و در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی در زمان پادشاهی شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر بنا شده است.

این اثر بی‌نظیر در سال ۲۰۱۲ و به استناد معیارهای ۱، ۵ و ۶ میراث جهانی (به ترتیب: نشان دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی؛ نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط زیست یا نماینده یک فرهنگ؛ به طور مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی باشد) به ثبت رسید.

رخ‌نمایی هنر ایرانی در نقش‌ونگار کاشی‌ها

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان که قدمت آن به سده دوم هجری قمری بازمی‌گردد، از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای مذهبی ایران است؛ این مسجد مجموعه تاریخی وسیعی را به ابعاد ۱۷۰ در ۱۴۰ متر در شمال شرقی اصفهان و در کنار میدان کهنه یا سبزه میدان دارد و امروز شامل قسمت‌های مختلفی است که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره‌ای خاص هستند.

سبک معماری مسجد شیوه رازی است؛ این اثر منحصر به فرد در سال ۲۰۱۲ و به استناد معیارهای ۱، ۲ و ۴ میراث جهانی (به ترتیب: نشان دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی؛ نشان دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد) به ثبت رسید.

رخ‌نمایی هنر ایرانی در نقش‌ونگار کاشی‌ها

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهایی است که در میدان ارگ تهران واقع و بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند.

کاخ گلستان فضایی از ارگ سلطنتی تاریخی است که شروع ساخت آن به ارگ تاریخی تهران و زمان شاه طهماسب یکم در دوران صفویه در بخش قدیمی شهر تهران باز می‌گردد و بخش‌های اصلی آن در درون حصار قدیمی تهران احداث شد اما در دوره قاجار گسترش فراوانی یافت و محل سکونت شاهان قاجار بود.

این اثر تاریخی در زمان پهلوی جهت مراسم رسمی و محل اقامت رؤسای جمهور و مهمانان ویژه خارجی استفاده می‌شد. و در سال ۲۰۱۳ و به استناد معیارهای ۳ و ۶ میراث جهانی (به ترتیب: گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته؛ به طور مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی باشد) به ثبت رسید.

رخ‌نمایی هنر ایرانی در نقش‌ونگار کاشی‌ها

کد خبر 719154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.