حمله آمریکا به یمن عامل اصلی افزایش قیمت نفت

موقعیت استراتژیک یمن در درگیری‌های اخیر آمریکا با این کشور موجب افزایش قیمت نفت در روزهای گذشته شد، به‌طوری که اویل پرایس طی گزارشی این روند صعودی را تا ۱۱۰ دلار گمانه‌زنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به حملات هوایی و دریای روز جمعه آمریکا و انگلیس به یمن به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین قیمت نفت در بازار جهانی روند افزایشی به خود گرفته است، طبق گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویل پرایس در حالی که قیمت نفت برای هفته‌ها تلاش می‌کرد تا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه برسد، برخی معامله‌گران روی قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه در اوایل بهار گمانه‌زنی کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن همان درگیری بین سه کشور است.

قیمت نفت برنت روز جمعه با رشد بیش از سه درصدی مرز ۸۰ دلار در هر بشکه را پشت سر گذاشته است و اگر همچنان روند صعودی خود را پیش بگیرد باید منتظر به حقیقت پیوستن گمانه‌زنی‌ها برای رسیدن قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار باشیم.

حمله آمریکا به یمن عامل اصلی افزایش قیمت نفت

تأثیر جنگ یمن بر بازار نفت

حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در لحظات اول واکنش ایالات متحده نسبت به قلمرو یمن قیمت نفت جهش اندکی داشته است که این جهش افزایش قیمت نفت تا پایان درگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

وی اضافه می‌کند: حال برای آنکه بدانیم این افزایش قیمت تا چه حدود و بازه زمانی ادامه خواهد داشت باید ببینیم وخامت و تداوم اوضاع فعلی به چه‌صورت پیش خواهد رفت، چرا که موقعیت فعلی تأثیرگذاری مستقیمی بر قیمت نفت خواهد داشت، با توجه به اینکه ارتش یمن منافع و اهداف آمریکا را تهدید به حمله کرده است اگر این درگیری‌ها ادامه پیدا کند افزایش قیمت تا مبلغ ۱۱۰ دلاری گفته شد قابل انکار نیست.

کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: حملات و تهدیدهای که از سوی یمن برای دو کشور آمریکا و انگلیس شده است، می‌تواند عامل کمکی برای بالا رفتن قیمت نفت و ادامه وضعیت بحرانی در بازار جهانی باشد.

حمله آمریکا به یمن عامل اصلی افزایش قیمت نفت

نقش مؤثر باب‌المندب و دریای سرخ در افزایش قیمت نفت

مرادی می‌گوید: گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت نفت به شرایط بستگی خواهد داشت، اما درهرصورت هر اتفاقی که در منطقه باب‌المندب و دریای سرخ رخ دهد، روی قیمت نفت تأثیر جدی خواهد گذاشت.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر افزایش قیمت نفت آنچنان زیاد نبوده و در حد دو درصد افزایش داشته است، اما این روند بستگی به وخامت اوضاع فعلی بین سه کشور نامبرده دارد؛ اگر اوضاع وخیم‌تر شود امکان دارد قیمت نفت بیشتر از این هم افزایش داشته باشد و اگر به این شکل پیش نرود، قیمت در این بازه قیمتی هم نخواهد ماند.

کارشناس انرژی می‌گوید: در حاضر جهت پیکان مناقشات و درگیری‌ها به سمت سه کشور هلند، انگلیس و آمریکا است، تاکنون غیر از این دو کشور آمریکا همراه دیگری در این جنگ نداشته است و در صورت همراهی دیگر کشورها آن‌ها هم از این تهدید مستثنی نخواهند ماند و در حال حاضر منافع این سه کشور بیش‌تر مد نظر است.

به گزارش ایمنا، با توجه به موقعیت جغرافیای و استراتژیک یمن نسبت به دریای سرخ و باب‌المندب با افزایش درگیری این سه کشور بازار جهانی نفت صعود ۱۱۰ دلاری را خواهد داشت، که این افزایش قیمت برای کشورهای وابسته مناسب نخواهد بود و آن‌ها را برای تأمین دچار چالش خواهد کرد.

کد خبر 719098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.