هشدار هواشناسی / اصفهانی‌ها آماده طوفان‌های لحظه‌ای و وزش باد شدید باشند

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به افزایش دو تا چهار درجه‌ای دمای هوا از فعالیت سامانه ناپایدار وزش باد شدید همراه با وقوع طوفان لحظه‌ای با گردوخاک و کاهش دید تا اوایل هفته آینده خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی تا فردا در سطح استان جوی به نسبت پایدار حاکم است.

وی افزود: بر این اساس انتظار افزایش ابر، گاهی وزش باد و در شهر اصفهان و مناطق صنعتی، افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: از بعدازظهر فردا تا روز شنبه، بیست‌وسوم دی، با عبور سامانه ضعیف از سطح استان، ناپایداری‌هایی به صورت بارش پراکنده باران و برف در نواحی مستعد غربی و طوفان‌های لحظه‌ای در مناطق غربی، جنوبی و شرقی وزش تندباد در بیشتر نقاط مورد انتظار است.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با فعالیت سامانه ناپایدار وزش باد شدید از اواسط فردا تا روز شنبه در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه با وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای، مناطق مستعد با گردوخاک و کاهش دید همراه است.

امینی با اشاره به فعالیت سامانه مذکور طی فردا در شهرستان‌های سمیرم، بادرود و فریدون‌شهر، گفت: فعالیت این سامانه طی روز پنجشنبه شهرستان‌های سمیرم، فریدون‌شهر، خوانسار، مورچه خورت، میمه، دهاقان، گلپایگان، داران، بویین‌میاندشت، شهرضا و چادگان پیش‌بینی شده است.

وی درباره فعالیت سامانه ناپایدار وزش باد شدید همراه با مخاطرات آن طی روز جمعه در بیشتر مناطق استان، اظهار کرد: در پایان هفته جاری شهرستان‌های اصفهان، شرق اصفهان، اردستان، انارک، نائین، مورچه خورت، دولت‌آباد، شهرضا، گلپایگان، میمه، مبارکه، داران، سمیرم، فریدون‌شهر، خوانسار، بویین‌میاندشت، چادگان، دهاقان، دهق، نجف‌آباد، کبوترآباد و ورزنه مستعد فعالیت سامانه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: طی روز شنبه هفته آینده وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای با گردوخاک و کاهش دید در شهرهای سمیرم، فریدون‌شهر، خوانسار، میمه، دهاقان، گلپایگان، بویین میاندشت، نجف‌آباد، نائین، ورزنه و چادگان نیز مورد انتظار است.

وی افزود: احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به بنرها و سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی استان به ویژه ساعات بعدازظهر، کاهش دید به واسطه گردوخاک از مخاطرات فعالیت این سامانه است.

امینی تصریح کرد: احتیاط در سفرهای درون و برون شهری، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، توقف فعالیت‌ها در فضای باز و ارتفاعات، انجام تدابیر پیشگیرانه در جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید و توقف نکردن زیر درختان توصیه می‌شود.

وی درباره فعالیت سامانه پایداری و سکون نسبی جو از اوایل روز دوشنبه هجدهم تا اواخر روز چهارشنبه بیستم دی در استان، افزود: این سامانه با غبارآلودگی، کاهش شعاع دید، افزایش غلظت آلاینده‌ها جوی، انباشت آلاینده‌ها، سکون نسبی جو در کلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی همراه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا، کاهش دید و کیفیت هوا را از مخاطرات سامانه مذکور دانست و گفت: ممنوعیت تردد غیرضروری در سطح شهرها و پرهیز از تکاپوی فیزیکی و ورزشی در فضای باز به ویژه افراد آسیب‌پذیر، مدیریت تردد خودروها در سطح شهرها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی توصیه می‌شود.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با فعالیت سامانه تشدید شرایط پایداری از اوایل امروز در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه با غبارآلودگی، کاهش شعاع دید، ماندگاری غلظت آلاینده‌ها همراه با کاهش کیفیت هوا، سکون نسبی هوا، انباشت آلاینده جوی پیش‌بینی شده است.

امینی با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان و مناطق شهرک‌های صنعتی تحت‌تأثیر فعالیت‌های سامانه مذکور است، گفت: افزایش محسوس شاخص کیفیت هوا توأم با رشد ظرفیت غلظت آلاینده‌ها تا شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های سنی در صورت نبود رعایت و کنترل منابع آلاینده احتمال شرایط بسیار ناسالم به ویژه در مناطق پر تردد و صنعتی از مخاطرات این سامانه است.

وی با بیان اینکه کمینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان دو تا چهار درجه افزایش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعت‌های امروز به ۱۶ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱- درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد و بویین‌میاندشت با دمای ۷- درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق استان اصفهان هستند.

کد خبر 718726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.