پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

جنبش پایداری مقصد جهانی، GDSM، هر سال با هدف برجسته کردن شهرهایی که در حال تبدیل شدن به مکان‌های پایدار و انعطاف‌پذیرتر هستند، برترین شهرهای دوستدار محیط زیست را معرفی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مقاصد پایدار دوستدار محیط زیست جهان در چهار حوزه کلیدی زیست‌محیطی، عملکرد اجتماعی، مدیریت مقصد و پایداری تأمین‌کنندگان ارزیابی می‌شوند. عملکرد زیست‌محیطی شامل سیاست‌های شهر برای مواردی مانند حمل‌ونقل عمومی، انتشار کربن و منابع انرژی تجدیدپذیر می‌شود و عملکرد اجتماعی مسائلی مانند ایمنی شخصی و سلامت و بهداشت را پوشش می‌دهد. پایداری تأمین‌کنندگان نیز در کل صنعت سفر، مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های شهر بررسی می‌شود.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

بررسی تلاش‌های هر مقصد در زمینه برنامه‌های آب‌وهوایی، آموزش، مشارکت جامعه، طرح‌های ابتکاری و مقایسه آن‌ها با یکدیگر موجب ایجاد یک اثر موجی می‌شود که الهام‌بخش اقدامات مثبت بیشتر در شهرهای سراسر جهان است. این جنبش در سال ۲۰۲۳، فهرست خود را به ۱۰۰ شهر در سراسر جهان گسترش داد دانمارک کشوری است که بیشترین فرصت حضور را در این فهرست به دست آورده است و پنج شهر آن در بین رتبه ۲۰ برتر قرار دارند، سوئد با سه شهر در رتبه بعدی قرار دارد. در ادامه ۲۰ مقصد برتر معرفی می‌شوند که در حال حاضر بر سفرهای پایدار تأکید دارند.

گوتنبرگ، سوئد

گوتنبرگ سوئد، عنوان پایدارترین مقصد را در فهرست GDS-Index 2023 برای هفتمین بار از آن خود کرد؛ این شهر سهم بسیار زیادی در سیاست‌های زیست‌محیطی جهان دارد. یکی از پروژه‌های بلندپروازانه آن، منطقه شهر سبز گوتنبرگ، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های جدید پایداری را آزمایش می‌کند تا این منطقه در سال ۲۰۳۰ به‌طور کامل بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد. فرودگاه شهر دارای برترین گواهینامه تأیید کربن فرودگاهی است و سرویس‌های هوایی آن با روغن کلزا کار می‌کند. مناطق جنوبی آن کاملاً بدون خودرو هستند و فقط با وسایل حمل‌ونقل عمومی قابل دسترسی است. با امتیاز ۹۴.۶۴، درک اینکه چرا این شهر زیبای اسکاندیناوی به عنوان یکی از سبزترین شهرهای روی زمین مورد ستایش قرار می‌گیرد، سخت نیست.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

اسلو، نروژ

پایتخت نروژ از رتبه دهم در سال گذشته به رتبه دوم فهرست ۲۰۲۳ پرش داشت. اسلو شهری پررونق با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که در میان طبیعتی بکر مانند جنگل‌ها و آبدره‌ها قرار دارد که با سیاست‌های سبز به‌شدت از آن‌ها محافظت می‌شود. اتوبوس‌های عمومی به‌طور فزاینده‌ای با برق و سوخت‌های زیستی تغذیه می‌شوند و بیش از پنج هزار ایستگاه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر شهر وجود دارد. ۹۴ درصد از هتل‌های شهر دارای گواهینامه زیست‌محیطی هستند و رستوران‌های آن نیز بر جنبش غذاهای سازگار با محیط زیست متمرکز شده‌اند.

کپنهاگ، دانمارک

اگرچه کپنهاگ شهری شلوغ و پرجمعیت است، اما اقدامات پایداری آن چشمگیری است. ۷۴ درصد از برق کپنهاگ به صورت پایدار تأمین می‌شود و فقط چهار درصد از زباله‌های جامد به محل‌های دفن زباله شهر ختم می‌شود. کپنهاگ قصد دارد تا دو سال آینده، اولین پایتخت بدون‌کربن در جهان باشد.

هلسینکی، فنلاند

هلسینکی چشم‌اندازی برای کاهش ۶۰ درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سطح انتشار در سال ۱۹۹۰، همچنین بدون کربن شدن تا سال ۲۰۳۵ مشخص کرده است و به علت تلاش‌هایی که در این راستا انجام داده است، با کسب امتیاز ۹۰.۴۹ از رتبه دوازدهم در سال گذشته به رتبه چهارم صعود کرده است.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

برگن، نروژ

برگن با امتیاز کلی ۹۰.۱۵ که تا حد زیادی به لطف گزینه‌های حمل‌ونقل سبز گسترده آن است، در رتبه پنجم قرار دارد. این شهر یکی از بیشترین نرخ‌های سرانه وسایل نقلیه الکتریکی شامل تاکسی، ماشین‌های کرایه‌ای و اتوبوس‌های تور و کشتی‌های برقی را در جهان دارد. گردشگران می‌توانند از راه‌آهن برگن برای یک سفر دیدنی و در عین حال پایدار در آبدره‌های اطراف منطقه استفاده کنند.

آرهوس، دانمارک

آرهوس دومین شهر از دانمارک در این فهرست است که رتبه ششم را به خود اختصاص داد. آرهوس دارای یک مرکز شهری فشرده است که مسافران می‌توانند از هتل خود به بسیاری از مکان‌های اصلی، از جمله رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و موزه‌ها، پیاده‌روی کنند. برای مکان‌های دورتر هم گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی فراوانی وجود دارد. این مقصد ۷۷ درصد از انرژی‌های خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بدون کربن شود.

کری، ایرلند

شهر کری در منطقه جنوب غربی جزیره زمرد، مقصد پایدار اصلی ایرلند است. این منطقه که به علت زیبایی‌های طبیعی‌اش شناخته می‌شود، تقریباً ۷۳ هزار هکتار فضای سبز به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر دارد که شگفتی‌های زیادی برای افراد محلی و گردشگران فراهم می‌کند. این شهر با امتیاز ۸۰.۶۱ در رتبه ۱۹ فهرست قرار گرفت.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

شلفتئو، سوئد

شلفتئو که در سواحل شرقی سوئد قرار دارد، به دلیل دسترسی صددرصدی به انرژی‌های تجدیدپذیر، تکنیک‌های ساختمان سبز و هتل‌های سازگار با محیط زیست، که ۸۶ درصد آن‌ها دارای گواهینامه پایدار هستند، امتیاز کلی ۸۰.۵۴ از ۱۰۰ را کسب کرد و در رتبه ۲۰ فهرست مقاصد برتر قرار گرفت.

آلبورگ، دانمارک

آلبورگ که در سال ۲۰۱۶ به عنوان شادترین شهر اتحادیه اروپا شناخته شد، اکنون می‌تواند عنوان هفتمین شهر پایدار جهان را به رزومه خود اضافه کند. این شهر جذاب مملو از خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، به لطف استراتژی کلی محیط زیست خود که شامل جشنواره پایداری سالانه است و در آن مردم محلی پروژه‌های زیست‌محیطی خود را به نمایش می‌گذارند، در رتبه‌بندی ۸۷.۷ امتیاز کسب کرد.

گلاسکو، اسکاتلند

گلاسکو به معنای مکان سبز عزیز، پایتخت اسکاتلند، با هدف تبدیل شدن به اولین شهر بدون کربن تا سال ۲۰۳۰ از معنای نام خود به نوعی دفاع می‌کند؛ اقداماتی مانند نصب چراغ‌های LED هوشمند خیابانی و افزودن ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی بیشتر به این شهر کمک کرد تا با امتیاز ۸۷.۴۷ رتبه هشتم را کسب کند.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

بوردو، فرانسه

شهر بوردو معروف به بندر ماه به‌خاطر اهداف خود برای استفاده صددرصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر و تبدیل شدن به شهری بدون آلودگی و بدون کربن امتیاز ۸۷.۱ را به دست آورد. علاوه بر این، ۷۵ درصد از تاکستان‌های معروف بوردو در حال حاضر دارای مجوز از محیط زیست هستند و گردشگران می‌توانند بدون نگرانی از ردپای کربن خود، از همه زیبایی‌های این مقصد لذت ببرند.

استکهلم، سوئد

استکهلم جزو ۱۰ کشور برتر فهرست GDS-INDEX شده است زیرا شورای شهر آن قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ پایتخت سوئد را به‌طور کامل عاری از سوخت فسیلی کند. شرکتی که فرودگاه‌های شهر را اداره می‌کند، اولین مدیر فرودگاهی در جهان بود که تمام عملیات پروازی خود را بدون سوخت فسیلی انجام داد.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

بلفاست، ایرلند شمالی

امتیاز کلی ۸۶.۴ بلفاست، به دلیل رعایت اصول زیست‌محیطی شامل کاهش ۸۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با سطوح سال ۲۰۰۵ و تشکیل یک کمیسیون آب‌وهوایی نوآورانه برای تبدیل سیاست‌های زیست‌محیطی از ایده‌های بلندپروازانه به اقدامات قابل دسترس است. هدف استراتژی انعطاف‌پذیری ایرلند منتشر شده در سال ۲۰۲۰ این است که پایتخت را به شهری بدون آلودگی (با انتشار صفر) تبدیل کند.

زوریخ، سوئیس

زوریخ، بزرگترین و سرسبزترین شهر سوئیس است که به‌عنوان دوازدهمین مقصد پایدار در رتبه‌بندی قرار گرفته است زیرا هدف آن کاهش مصرف انرژی به ۲۰۰۰ وات برای هر نفر و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن به یک تن در سال تا سال ۲۰۵۰ است. به‌علاوه، ۹۰ درصد از شبکه برق آن با انرژی‌های تجدیدپذیر مانند گرمای محیطی و انرژی خورشیدی کار می‌کند.

لئون، فرانسه

تلاش‌های لئون در زمینه پایداری حمل‌ونقل عمومی یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث شد این شهر در لیست GDS-INDEX بیاید. شهری که در تقاطع رودخانه‌های رون و ساون قرار دارد، با امتیاز کلی ۸۲.۸۵، دارای ایستگاه‌های خودروهای الکتریکی، اتوبوس‌های برقی و تراموا است و ۷۵ درصد از سفرهای اتوبوس و متروی آن با انرژی الکتریکی انجام می‌شود.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

گویانگ، کره‌جنوبی

شهر یک میلیونی گویانگ در کره‌جنوبی، تلاش‌های هماهنگی برای افزایش فضای سبز خود انجام می‌دهد. ۶۸ پارک در این شهر وجود دارد که میزبان گونه‌های گیاهی متنوعی هستند، به کاهش آلودگی هوا کمک چشمگیری می‌کند. سطل‌های زباله هوشمند شهر تضمین می‌کند که ۸۲ درصد زباله‌های آن بازیافت می‌شوند.

تیرول، اتریش

تیرول یکی از ایالت‌های اتریشی است که در قلب کوه‌های آلپ واقع شده است. این منطقه نفس‌گیر در حال حاضر ۴۵ درصد از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کند و قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ با کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی برای حفظ هوای تازه کوهستانی و آب آشامیدنی بکر، بدون کربن شود.

میدلفارت، دانمارک

میدلفارت چهارمین شهر دانمارک است که در بین ۲۰ شهر برتر قرار دارد و به دلیل تلاش‌های خود در پیشرفت اجتماعی و انرژی‌های تجدیدپذیر، برای محافظت از خط ساحلی خوش‌منظره‌اش شناخته شده است. به علاوه، صدردصد از مکان‌های برگزاری نمایشگاه و رویداد آن دارای گواهینامه پایدار هستند.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

سنگاپور

سنگاپور در رتبه ۱۷ با امتیاز ۸۱.۸۳ قرار دارد که برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای «سبزسازی» دولت شهر خود تا سال ۲۰۳۰ دارد. برنامه‌های زیست‌محیطی این شهر شامل اضافه کردن بیش از ۳۰۰ هکتار پارک جدید، سه برابر کردن تعداد مسیرهای دوچرخه‌سواری و تنظیم تعهدات الزام‌آوری است که طی آن همه خودروهای جدید برای ثبت‌نام باید با انرژی پاک کار کنند.

نیبورگ، دانمارک

این شهر ساحلی عجیب و جالب دانمارک با جمعیت ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفری به دلیل این واقعیت که ۸۵ درصد برق آن از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود، ۷۴ درصد زباله‌های آن بازیافت می‌شود و ۸۷ درصد از هتل‌های آن دارای گواهینامه پایدار هستند، رتبه هجدهم را در این فهرست به خود اختصاص داده است.

پایدارترین شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

کد خبر 718697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.