با وام ازدواج چه خانه‌ای می‌توان اجاره کرد؟

برای بررسی اینکه با وام ازدواج چه واحدهای مسکونی را می‌توان تهیه کرد، به بررسی قیمت‌ها در محله‌های مختلف پایتخت پرداختیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از نیازهای اصلی و اولیه زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترک، تأمین مسکن است که با توجه به هزینه‌های بالای خرید ملک و قدرت خرید پایین زوج‌های جوان، انتخابی جز رهن و اجاره واحدهای مسکونی برای این خانواده‌ها وجود ندارد.

در روزهای اخیر اعضای کمیسیون تلفیق در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، وام ازدواج را حدود ۶۵ درصد افزایش داد، بر این اساس میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۱‬ بوده، مبلغ ۳ میلیارد ریال و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت ده‌ساله تعیین شده است.

دشواری‌های تأمین سرپناه

تأمین مسکن به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای اساسی خانوارها در سال‌های اخیر و همگام با افزایش نرخ تورم روزبه‌روز سخت‌تر شده و خانوارها بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند.

هزینه‌های مسکن در شهرهای مختلف کشور متفاوت است، اما گزارش مرکز آمار کشور نیز حکایت از آن دارد که در استان تهران بیش از نیمی از هزینه‌های خانوار صرف مسکن می‌شود، همچنین نسبت هزینه خالص مسکن به کل هزینه‌های خانوار شهری در استان تهران در سال گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

در این گزارش به بررسی هزینه‌های رهن و اجاره مسکن در شهر تهران و بررسی این موضوع می‌پردازیم که با تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ازدواج زوجین می‌توانند زندگی مشترک خود را در چه خانه‌هایی شروع کنند.

خانه در محل‌های مختلف شهر چند؟

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که با مبلغی بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در برخی مناطق شهر واحدهایی برای اجاره پیدا می‌شود که عمر بیشتر این ساختمان‌ها به بالای پنج سال می‌رسد.

قیمت‌ها در مناطق بالای شهر بسیار گران است و با این بودجه زوج‌های جوان نمی‌توانند به رهن و اجاره آن‌ها فکر کنند.

اجاره‌های سنگین در بالا شهر

در منطقه یک و محدوده تجریش یک واحد مسکونی ۵ سال ساخت ۸۰ متری را می‌توان با ۳۰۰ میلیون رهن و ۳۰ میلیون تومان اجاره کرد.

در منطقه ۲ محدوده گیشا و سعادت‌آباد یک واحد هشت سال ساخت به ترتیب ۹۰ و ۷۲ متری با مبلغ ۳۰۰ میلیون رهن و ۲۳ تا ۳۰ میلیون تومان اجاره کرد.

در منطقه ۳ و محدوده اختیاریه جنوبی یک واحد ۷۷ متری ده‌ساله با ۲۵۰ میلیون رهن و ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه قابل معامله است.

در منطقه ۴ و محدوده لویزان رهن یک واحد ۷۵ متری هفت‌ساله با ۲۲۰ میلیون و اجاره ماهانه آن به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد.

در منطقه ۵ و محله جنت‌آباد جنوبی می‌توان یک واحد ۹۰ متری پنج‌ساله را با مبلغ ۲۵۰ میلیون رهن و ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره کرد.

در منطقه ۷ محدوده خواجه نظام‌الملک یک واحد ۹ ساله ۸۵ متری با ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ۱۵ میلیون تومان قابل رهن است.

محل سن بنا (سال) متراژ اجاره ودیعه
تجریش ۵ ۸۰ ۳۰ ۳۰۰
گیشا ۸ ۹۰ ۲۳ ۳۰۰
سعادت‌آباد ۸ ۷۲ ۳۰ ۲۰۰
اختیاریه جنوبی ۱۰ ۷۷ ۲۱/۵ ۲۵۰
لویزان ۷ ۷۵ ۱۵ ۲۲۰
جنت‌آباد جنوبی ۵ ۹۰ ۱۸/۵ ۲۵۰

کاهش شیب اجاره در مرکز شهر

در منطقه ۸ محدوده فدک یک واحد ۷۵ متری ده‌ساله را می‌توان با مبلغ ۲۰۰ میلیون رهن و اجاره ماهانه ۱۶ میلیون تومان معامله کرد.

در منطقه ۹ و محل‌های مهرآباد جنوبی و دکتر هوشیار به ترتیب واحدهای ۷۵ و ۸۳ متری هشت و شش ساله را می‌توان با مبلغ ۳۰۰ میلیون رهن و اجاره ۷.۵ تا ۱۳ میلیون تومانی معامله کرد.

محل سن بنا (سال) متراژ اجاره ودیعه
خواجه نظام‌الملک ۹ ۸۵ ۱۵ ۳۰۰
فدک ۱۰ ۷۵ ۱۶ ۲۰
مهرآباد جنوبی ۸ ۷۵ ۷/۵ ۳۰۰
دکتر هوشیار ۶ ۸۳ ۱۳ ۳۰۰
هاشمی ۶ ۷۷ ۹ ۲۰۰
امیریه ۱۰ ۷۵ ۷ ۳۵۰
سلامت ۷ ۸۵ ۷/۵ ۳۰۰
بازار ۶ ۷۶ ۷ ۳۰۰
دروادروازه شمیران ۹ ۸۰ ۱۰ ۲۰۰

در منطقه ۱۰ و محله هاشمی واحدهای ۷۷ متری شش‌ساله با مبلغ ۲۰۰ میلیون رهن و ۹ میلیون اجاره قابل معامله است.

واحدهای قدیمی در محله‌های پایین‌شهر

در منطقه ۱۱ و محدوده امیریه و سلامت رهن و اجاره واحدهای ۷۵ و ۸۵ متری ۱۰ و هفت‌ساله به مبلغ ۳۵۰ و ۳۰۰ میلیون و حدود ۷.۵ میلیون می‌رسد.

در منطقه ۱۲ محدوده بازار، سنگلج و دروازه شمیران می‌توان واحدهای ۷۶ تا ۸۰ متری شش تا ۹ ساله را با مبلغ به ترتیب ۳۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون رهن و هفت، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان اجاره کرد.

در منطقه ۱۴ و محدوده‌های پرستار و نبی اکرم (ص) نیز واحدهای ۹۰ و ۷۸ متری پنج و هفت‌ساله با نرخ ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون رهن و ۱۵ و ۱۲ میلیون تومان اجاره قابل معامله است.

منطقه سن بنا متراژ رهن اجاره توضیحات
تهران‌سر ۱۴ سال ۵۵ ۳۵۰ میلیون - تک‌خواب،
طبقه اول، بازسازی شده،
کابینت mdf + گاز رومیزی،
نما سنگ،
لوکیشن اصلی
جی خ برادران فلاح نوساز ۵۵ ۳۵۰ میلیون ۵۰۰ هزار تومان تک‌خواب،
نوساز. کمد دیواری
بالکن، شمالی، تخلیه
گرگان ۱۷ سال ۷۵ ۳۵۰ میلیون ۴.۵ میلیون تومان کابینت های‌گلس،
سه طبقه تک واحد، ساختمان شخصی،
نزدیک مترو و تیراژه،
گذر ۱۰ متری پهن

این بررسی نشان می‌دهد که زوج‌های جوان با تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن می‌توانند یک واحد با قدمت پنج تا ۱۰ سال ساخت در محل‌های میانی و پایین‌شهر اجاره کنند، اما در صورت اجاره واحد در محل‌های بالای شهر باید مبلغ قابل‌توجهی به عنوان اجاره ماهانه بپردازند.

کد خبر 718240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.