جای خالی مدیریت واحد در احیای بافت‌های تاریخی/ اصفهان شهرموزه است

مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: مدیریت استان و شهرداری باید تلاش کنند که دستگاه‌ها در حوزه بافت‌های تاریخی و فرسوده وارد شوند و همراهی مردم را نیز داشته باشیم، یک مدیریت واحد باید به این موضوع بپردازد و به این امر توجه کند زیرا جای آن در احیای بافت‌های تاریخی خالی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین جعفری در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با بیان اینکه واقعیت این است که بافت تاریخی بسیار ارزشمند است، اما مجموعه این بافت‌ها به لحاظ کالبدی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشکلات زیادی دارد، اظهار کرد: برنامه‌های زیادی برای احیای بافت‌های تاریخی اصفهان اجرا شده است، اما هنوز کافی نیست و این دغدغه سال‌های زیاد وجود داشته است و می‌توان اذعان کرد که طرح بازنگری اصفهان پاسخگوی نیاز بافت تاریخی نبوده است.

وی افزود: بسیاری از دست‌اندرکاران به‌صورت سلیقه‌ای با این موضوع برخورد کرده‌اند، بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم و یک‌بار برای همیشه تعریف درستی از بافت تاریخی و محدوده بافت تاریخی ارائه دهیم و تمام دست‌اندرکاران برای احیای بافت تاریخی بسیج شوند.

مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ادامه داد: بهتر است بافت تاریخی اصفهان را به‌عنوان شهر موزه تلقی کنیم، چراکه با توجه به وسعت بافت تاریخی این کلان‌شهر، بالغ بر چهار اثر ثبت شده جهانی و ۴۰۰ اثر ثبت شده ملی دارد و در سال‌های اخیر هم به این آثار پرداخته شده است.

جعفری بیان کرد: برای توجه به بافت تاریخی باید شهروندان را مشارکت دهیم، البته همه حرکت‌ها و برنامه‌هایی که شهرداری اصفهان در رابطه با این موضوع انجام داده، مسیر احیای بافت تاریخی و فرسوده را باز کرده است.

وی تصریح کرد: حضور شهروندان، ساکنان بافت‌ها و کسانی که در این محدوده‌ها فعالیت اقتصادی و فرهنگی دارند، اهمیت دارد، اما در بخش‌هایی از بافت تاریخی مشکلات جدی وجود دارد، به‌طوری که به‌لحاظ مالکیت، تعدد پیدا کرده و به لحاظ اقتصادی دچار مشکلاتی شده است؛ زمین‌ها و بناهای موقوفه زیادی نیز وجود دارد که این تعدد مالکیت در بافت‌ها موجب شده است هرچه در این بافت تلاش کنیم، به تلاش بیشتر نیاز داشته باشد، بنابراین حضور مردم و سرمایه‌گذاران نیاز است، اما زمینه حضور مردم در بافت فراهم نیست.

جعفری گفت: برای حفظ شهر موزه اصفهان باید زندگی در آن جاری شود که این به معنای در دسترس نبودن آن نیست، شاید در دهه‌های اخیر چنین فکری موجب ایجاد مشکلاتی برای بافت شد که نگاه درستی نبود، اما در حال حاضر می‌توانیم موزه‌ای به وسعت یک شهر داشته باشیم.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که مردم از شهرداری توقع دارند و آنچه که در نگاه مردم است، مدیریت واحد شهری است؛ گرچه در عمل این اتفاق نیفتاده است و مدیریت شهری موجود نیست، اما بالغ بر ۳۵ دستگاه به‌طور مستقیم باید در حوزه بافت‌های تاریخی و فرسوده فعالیت کنند که تاکنون شهرداری به تنهایی در این حوزه کار کرده است، هرچند همراهی بعضی دستگاه‌ها همچون میراث را داریم، اما واقعیت این است که تمام آن‌ها به صحنه نیامده‌اند.

مدیرعامل اسبق سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت استان و شهرداری باید تلاش کنند که دستگاه‌ها وارد این مسیر شوند و همراهی مردم را نیز داشته باشیم، گفت: تسهیلات لازم را باید برای آن‌ها در نظر بگیریم، زیرا ضوابطی نیست که مردم بتوانند به این موضوع وارد شوند؛ یک مدیریت واحد باید به این موضوع بپردازد و به این امر توجه کند که جای این مدیریت واحد در بافت‌های تاریخی خالی است.

وی ادامه داد: حفاظت به‌تنهایی نمی‌تواند بافت تاریخی اصفهان را حفظ کند، این رویکردها در دهه ۶۰ و ۷۰ با قوت مطرح می‌شد که جرئت را از همه مدیران و مسئولان گرفت، بنابراین به بافت شهری با مسائلی که دارد، باید با رویکردهای مرمت، احیا، حفاظت، نوسازی و بهسازی نگاه شود.

جعفری ادامه داد: متخصصان خوبی در سطح دانش دانشگاهی و در زمینه مرمت در استان داریم و اصفهان در این زمینه زبانزد است، اما باید در ارکان مدیریت شهری هم این موضوع با نگاه تخصصی دیده شود و نقاط قوت را تقویت کنیم و از نظر متخصصان استفاده کنیم.

کد خبر 718215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.