توسعه اجتماعی مستلزم مشارکت‌های مردمی در ابعاد مختلف است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بدون شک توسعه اجتماعی مستلزم مشارکت‌های مردمی در ابعاد مختلف است؛ در واقع بدون مشارکت نمی‌توان به توسعه اجتماعی مردم محور، فراگیر و پایداری دست یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه هفدهم دی_ در نطق میان دستور صدوشانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت یاد شهیدان حادثه تروریستی کرمان اظهار کرد: دختری با کاپشنی صورتی و گوشواره قلبی، نماد مظلومیت کرمان و ایران شد و یکی از مظلومانه ترین داغ‌هایی که بر سینه تاریخ ایران مقتدر و مظلوم و بر سینه نکبت دشمنان این مرز و بوم ماند را مشاهده کردیم؛ اتفاقی که رکورد شهدای ترور را در ایران شکست و بنا به فرمایش امام راحل باید بگوییم بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود.

وی بیان کرد: مشورت و مشارکت از جمله ضروریات عقلی و شرعی است که در کلام باریتعالی در مصحف شریف و در کلام نورانی ائمه معصومین (ع) تبلوری آشکار دارد. «و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین» (سوره آل عمران، آیه ۱۵۹) «والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلوه و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون» (سوره شوری، آیه ۳۸)

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تنها نمونه‌هایی از سفارش و تاکید خداوند بر ضرورت همفکری و استمداد از عقول همگان برای پیشبرد امور جامعه است، همچنین امیرالمومنین (ع) در کلام ۱۶۱ نهج البلاغه چنین می‌فرماید: «مشورت کردن عین هدایت است و کسی که استبداد رأی داشته باشد خویشتن را در معرض خطر قرار داده است.»

وی ادامه داد: بدون شک توسعه اجتماعی مستلزم مشارکت‌های مردمی در ابعاد مختلف است؛ در واقع بدون مشارکت نمی‌توان به توسعه اجتماعی مردم محور، فراگیر و پایداری دست یافت.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه در فرایند توسعه اجتماعی، مشارکت آحاد جامعه مدنظر است و شهروندان امکان می‌یابند تا با توجه به صلاحیت و توانمندی ذهنی شأن، در تمام پدیده‌ها و متغیرها اثرگذار باشند، گفت: مشارکت مردمی و تاکید بر نقش آن یکی از مهمترین عوامل و مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار در جوامع بشری است.

وی ادامه داد: امروزه در بررسی و ارزیابی برنامه‌هایی که به منظور رشد و ارتقا مادی و معنوی کشورهای مختلف دنیا اجرا می‌شود، عدم بهره‌گیری از مشارکت مردمی به‌عنوان عامل اصلی شکست برنامه‌های مذکور ارزیابی شده است؛ بر این اساس انسان‌ها باید به‌عنوان آفرینش‌گران فعال در فرایند تکوین توسعه و پیشرفت مشارکت داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نظام مدیریت مشارکتی به عنوان نظام مطلوب و کارآمد از لحاظ نظری و عملی، آزمون‌های خود را با موفقیت طی کرده و هم اکنون در کشورهای پیشرفته و نیز در کشورهای در حال توسعه کاملاً مورد استفاده بوده و از جایگاه مناسبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: نظام موصوف، صاحبان اندیشه‌های سازنده را بدون در نظر گرفتن شغل و مقام آن‌ها به‌طور یکسان پذیرا است و علاوه بر این که قدرت تصمیم گیری و مسئولیت مدیریت را به هیچ وجه تضعیف و یا مخدوش نمی‌کند، زمینه‌های لازم برای تشویق مادی و معنوی افراد را در قبال عرضه اندیشه‌های سازنده فراهم می‌نماید، تا از خلاقیت و پویایی تفکر انسان‌ها برای رشد و توسعه استفاده مطلوب به عمل آید.

نباتی‌نژاد گفت: به لحاظ درون سازمانی و در مجموعه بزرگ مدیریت شهری نیز با توجه به این نکته که توسعه واقعی حاصل رفتارهای خلاق عاملین انسانی توسعه است، افزایش مشارکت کارکنان هم به نفع خود افراد است، هم موجب افزایش تعامل، نوآوری و بهره‌وری شده و به طور قابل توجهی به ارتقا و رقابت کلی سازمان کمک می‌کند.

وی افزود: کارمندانی که تعامل و همکاری بیشتری در سازمان دارند، متعهدتر و با انگیزه‌تر هستند و تأثیر مثبتی بر رشد بلندمدت سازمان خود دارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: بر همین اساس و با توجه به اصل مشارکت محوری به عنوان یکی از سیاستهای پنج گانه در برنامه راهبردی شهرداری اصفهان ۱۴۱۰ لازم است مدیریت شهری به لحاظ درون سازمانی (بین همکاران شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه) و نیز برون سازمانی (بین شهرداری با دیگر سازمان‌ها و نهادها و نیز آحاد شهروندان) روح مشارکت و جریان واقعی و عملی آن را ترویج کرده و افراد و سازمان‌های مشارکت گریز یا حتی مشارکت ستیزی که به دلایل مختلف از مشارکت و همکاری در ابعاد فردی و سازمانی اجتناب می‌کنند را با طراحی مدل‌ها و فرایندهای مناسب به افراد و گروه‌های مشارکت پذیر و مشارکت جو (مشارکت طلب) تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: از این رهگذر استفاده بهینه از خرد جمعی و عقول متصل و منفصل و نیز بهره مندی از ظرفیت‌ها و امکانات گوناگون را در دستور کار خود قرار دهد؛ بدیهی است همگرایی و همکاری و مشاورت و مشارکت تنها به تجمیع توان‌های مادی و معنوی محدود نمانده و هم‌افزایی ناشی از این تجمیع ارزش افزوده بسیار بالاتری را ایجاد می‌کند که برکات فراوانی را برای شهر و شهروندان ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 718062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.