۷ ژانویه؛ روز کریسمس ارتدکس‌ها + تاریخچه

روز کریسمس ارتدکس هر سال در ۷ ژانویه (۱۷ دی ۱۴۰۲) گرامی داشته می‌شود و فرصتی هیجان‌انگیز برای برپایی جشنی در آغاز سال نوی میلادی به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در تقویم جولیان، یک تقویم بسیار قدیمی‌تر از تقویم میلادی فعلی، روز کریسمس ۱۳ روز پس از بیست‌وپنجم دسامبر (جشن کریسمس امروزی) یعنی در هفتم ژانویه جشن گرفته می‌شد. کلیسای ارتدکس هنوز از همان تقویم قدیمی برای جشن گرفتن آغاز سال نوی خود استفاده می‌کنند که رأس ساعت ۱۲ شب آغاز و نیم ساعت پس از آن روحانیون برای شکرگزاری در کلیسا جمع می‌شوند.

۷ ژانویه؛ روز کریسمس ارتدوکس‌ها + تاریخچه

تاریخ روز کریسمس ارتدکس ۲۰۲۴

روز کریسمس ارتدکس ۲۰۲۴ در هفتم ژانویه معادل هفدهم دی ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این جشن به‌صورت خانوادگی با صرف غذاهای خاص برگزار می‌شود و خانواده‌ها در عصر روز جشن با جمع شدن در کلیساها دیدار تازه می‌کنند. پس از آن نیز مراسم به درگذشتگان اختصاص پیدا می‌کند و خانواده‌ها با روشن کردن شمع و عود، دعا خواندن و سوزاندن کندر یاد و خاطره مردگان خود را زنده می‌کنند.

۷ ژانویه؛ روز کریسمس ارتدوکس‌ها + تاریخچه

تاریخچه روز کریسمس ارتدکس

موعد کریسمس زمان مهمی در سراسر جهان است و برای هر ملت معانی مختلفی دارد. این رویداد زمان برقراری ارتباط مجدد با خانواده و عزیزان، هدیه دادن و گرفتن، زمانی برای استراحت از تمام سختی‌های ماه‌های گذشته و مهم‌تر از آن، زمانی است که مسیحیان تولد مسیح را جشن می‌گیرند. جشن کریسمس به دلیل اضافه شدن عناصر جدیدی که سال تقویمی میلادی را تغییر داده است، در بیست‌وپنجم دسامبر برگزار می‌شود، اما روز کریسمس ارتدکس هفتم ژانویه است، زیرا کلیسای ارتدکس هنوز تولد عیسی مسیح را مطابق تقویم جولیان جشن می‌گیرد. در واقع پاپ گریگوری سیزدهم در سال ۱۵۸۲ تقویم جدیدی برای مقابله با ناهماهنگی‌های تقویم جولیان ایجاد کرد که متعاقباً منجر به تاریخ کریسمس جدید به (۲۵ دسامبر) شد.

۷ ژانویه؛ روز کریسمس ارتدوکس‌ها + تاریخچه

کریسمس به‌هر حال در بیست‌وپنجم دسامبر یا هفتم ژانویه، یک جشن مسیحی و زمانی برای همه افراد جامعه مسیحیت، صرف‌نظر از مذهب یا اقلیم آن‌ها است که در طول آن همه شاد و درگیر سنت‌ها و آداب و رسومی مانند سازماندهی و شرکت در سرودهای کریسمس، نصب درختان و چراغ‌های این روز، درست کردن کوکی‌های زیبای کریسمسی و مواردی از این قبیل هستند.

۷ ژانویه؛ روز کریسمس ارتدوکس‌ها + تاریخچه

حقایق جالب در مورد کلیسای ارتدکس

• ارتدکس به معنای آموزش مستقیم است

• کلیساهای ارتدکس مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که به کلیساهای ارتدکس شرقی، کلیساهای کاتولیک شرقی، کلیسای آشوری شرق و کلیساهای ارتدکس شرقی تقسیم می‌شوند.

• کلیساهای ارتدکس در هر کشور عمدتاً بر اساس جغرافیای خود با نام‌هایی مانند کلیسای قسطنطنیه، کلیسای اورشلیم، کلیسای ارتدکس سریانی انطاکیه و کلیسای ارتدکس اتیوپی نام‌گذاری شده‌اند.

• کشیشان ارتدکس مجاز به داشتن همسر هستند، اما تنها در صورتی که قبل از انتصاب به کشیشی ازدواج کرده باشند.

• مراسم عشای ربانی در کلیسای ارتدکس بیشتر مظهر اعمالی هم‌چون پاره کردن نان (نماد وحدت) و خواندن متون کتاب مقدس است که عیسی‌مسیح در زمان زنده بودن انجام داده است.

۷ ژانویه؛ روز کریسمس ارتدوکس‌ها + تاریخچه

کد خبر 718040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.