چالش مدارس ژاپنی با دانش‌آموزان توان‌خواه

ژاپنی‌ها با محکوم کردن جداسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از گروه همسالان خود در مدارس، خواستار لغو این روند هستند، چراکه آن را مقدمه‌ای بر جامعه تفکیک‌کننده توان‌خواهان می‌دانند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مدارس ژاپن در حال تجدیدنظر در مورد محل آموزش کودکان دارای نیازهای ویژه خود هستند. مقامات آموزش محلی در سراسر این کشور تلاش دارند تا کلاس‌های درس مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را برای تعداد فزاینده‌ای از کودکان معلول ایمن‌سازی کنند که گاهی حتی مجبور به شرکت در کلاس‌ها در راهروهای مدرسه می‌شوند. با این حال به‌رغم تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت کلاس‌های درس جمعیت روزافزون این کودکان، ژاپن با درخواست‌های بی‌شمار و روزافزونی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه است که خواستار ادغام آن‌ها با همسالان خود در کلاس‌های عادی هستند.

چالش مدارس ژاپنی با دانش‌آموزان توان‌خواه

وضعیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس ژاپن

سیستم آموزشی ژاپن برای تفکیک دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از سایر هم‌سالان خود و توسعه مدارس جداگانه برای آن‌ها، توسط هیئت سازمان ملل زیر سوال رفته است. کمیته حقوق افراد دارای معلولیت سازمان ملل متحد نیز در سپتامبر سال گذشته توصیه کرد ژاپن آموزش با نیازهای ویژه را متوقف کند که مطابق با آن کودکان دارای معلولیت در کلاس‌های معمولی از دانش‌آموزان دیگر جدا می‌شوند.

از سوی دیگر صداهای مخالف در این زمینه در سراسر کشور بلند شده است و ژاپنی‌ها تفکیک دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از سایرین در کلاس‌های درس، مقدمه‌ای بر پرورش جامعه‌ای می‌دانند که در آن توان‌خواهان جداسازی می‌شوند. آن‌ها معتقدند اگر تفکیک آموزش با نیازهای ویژه به یک هنجار تبدیل شود، ممکن است این سیستم از اهداف ابتدایی خود فاصله بگیرد. منتقدان خواستار تغییر به سمت توسعه منابع انسانی و ایجاد محیطی هستند که در آن دانش‌آموزان بتوانند بدون تمایز درس بخوانند.

چالش مدارس ژاپنی با دانش‌آموزان توان‌خواه

کمبود امکانات در مدارس با نیازهای ویژه ژاپن

ژاپن شاهد افزایش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، اما کمبود امکانات در مدارس آن‌ها است. علاوه بر این، حدود ۸۵۰۰ مدرسه قدیمی در ژاپن وجود دارد که در حال بسته شدن است. به گفته وزارت آموزش و پرورش این کشور، در حالی که تعداد دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه در سراسر کشور رو به کاهش است، تعداد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هر سال افزایش پیدا می‌کند، تا آنجا که تا می ۲۰۲۳ این تعداد به بیش از ۱۵۰ هزار نفر رسید، این در حالی است که مدارس دولتی سراسر کشور از اکتبر ۲۰۲۱ با کمبود ۳۷۴۰ کلاس درس برای کودکان توان‌خواه مواجه بوده‌اند.

چالش مدارس ژاپنی با دانش‌آموزان توان‌خواه

علاوه بر این، ساختمان بعضی مدارس به‌طرز محسوسی ویران شده است و هرچند دولت استانی قصد دارد بخشی از آن‌ها را بازسازی کند و بخش‌های جدیدی را برای دانش‌آموزان دبیرستانی بسازد، اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده برای سال مالی ۲۰۲۷ هنوز راه زیادی برای پیاده‌سازی دارد.

با این حال در پاسخ به افزایش دانش‌آموزان یادشده، بعضی از مدارس کشور در حال تغییر ساختار هستند تا دانش‌آموزان دارای معلولیت را با همسالان خود در کلاس‌های آموزش عمومی ادغام کنند. این روند در سطح بین‌المللی نیز بسیار دیده می‌شود. البته والدین تعدادی از این دانش‌آموزان که مجبور به تغییر مدرسه هستند، خواستار توجه ویژه به فرزندان خود شده‌اند که باید با محیط جدید سازگار شوند، به این ترتیب این مسئله که آیا دانش‌آموزان توان‌خواه باید از همان ابتدا با دیگران در کلاس‌های معمولی ادغام شوند یا خیر، یک موضوع بحث‌برانگیز در ژاپن باقی مانده است.

چالش مدارس ژاپنی با دانش‌آموزان توان‌خواه

کد خبر 717943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.