دیدار با پرشورترین هواداران فوتبال

کتاب «دیوانه‌های فوتبال» با شرح مختصری از تاریخچه هولیگانیسم فوتبال از زمان ظهور فرهنگ‌های ابتدایی بازی فوتبال در لندن تا سال‌های پس از آن آغاز می‌شود و شما با خواندن این کتاب می‌توانید تاریخچه‌ای جذاب از سیر تحول فوتبال در ملل مختلف را فراگیرید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از مهم‌ترین بسترهای سرگرمی مردم دنیا طی ۲۰۰ سال گذشته فوتبال بوده، ورزشی پرهیجان، جذاب و البته فراگیر که به‌راحتی قابل دسترس است و برای همین پرطرفدار بوده و علاقه‌مندان زیادی دارد؛ این حجم از علاقه به فوتبال باعث شده است رقابت‌ها در این ورزش ابعاد حیثیتی به‌خودش بگیرد، فوتبال از شکل ورزشی ساده خارج و به صنعت پردرآمد تبدیل شود، حتی گاهی اقلیت‌های قومی، طبقات اجتماعی، گروه‌های سیاسی و احزاب در راستای بیان دغدغه‌های‌شان از این ورزش برای ایجاد ارتباط با جامعه استفاده می‌کنند و در کنار همه حساسیت‌ها و جذابیت‌ها، طرفدارانی خاص در فوتبال شکل گرفتند که ما آن‌ها را به‌عنوان هولیگان‌ها می‌شناسیم، کسانی‌که تماشاگران عادی نیستند؛ تعصبی عجیب روی تیم خودی دارند و حین کُری با هواداران رقیب، ابایی از درگیری، تنش و تخریب ندارند.

کتاب ۳۰۶ صفحه‌ای «دیوانه‌های فوتبال» روایت‌هایی است تکان‌دهنده از گوشه و کنار دنیا، روایت‌هایی خواندنی که نویسنده برای نوشتن آن‌ها به دل ماجرا زده و از نزدیک با این طرفداران متعصب فوتبال دیدار کرده است.

غیر از فصل اول با عنوان «بازگشت به خانه» فصل دوم تا نهم: با عناوین نام کشورها از جمله بالکان‌ها، لهستان، هلند، برزیل، آرژانتین، روسیه، ترکیه و ایتالیا نشان از این دارد که مؤلف فوتبال در این کشورها منهای انگلستان را هدف‌گذاری کرده و از دریچه‌ای دیگر، این کتاب نگاهی اجتماعی و جذاب به فوتبال داشته است.

اول مجری؛ دوم نویسنده

دومینیک آتون نویسنده، روزنامه‌نگار و مجری سابق در کتاب «دیوانه‌های فوتبال» تصویری جالب از زندگی پرشور و فرازونشیب‌های احساسی قشر خاصی از هواداران فوتبال را روایت می‌کند؛ روایتی دست اول که ناشی از حضور او در بین این هواداران است.

بخش‌هایی از کتاب او باورکردنی نیست چون جنون شگفت‌انگیز هولیگان‌ها را به‌تصویر می‌کشد؛ بیشتر کتاب او متمرکز روی هواداران انگلیسی است که در دنیا به خشونت و تخریب‌گری مشهورند و کتاب او چنان اثرگذار بود که یک مستند تلویزیونی پرمخاطب هم بر اساس آن ساخته شد.

داستان هولیگانیسم

این مجموعه با شرح مختصری از تاریخچه هولیگانیسم فوتبال از زمان ظهور فرهنگ‌های ابتدایی بازی فوتبال در لندن تا سال‌ها پس از آن آغاز می‌شود؛ با خواندن این کتاب شما علاوه بر اینکه می‌توانید تاریخچه‌ای جذاب از سیر تحول فوتبال در ملل مختلف را فراگیرید، با فرهنگ‌های مختلف ورزشی هواداران این بازی جذاب در گوشه و کنار جهان آشنا خواهید شد. یک هوادار دو آتیشه فوتبال در برزیل چگونه با یک مسابقه فوتبال مواجه می‌شود؟ در ورزشگاه‌ها چه شعارهایی می‌دهد؟ و...

کتاب حاضر ۹ داستان از اتفاقات واقعی و تکان‌دهنده مربوط به طرفداران سرسخت تیم‌های فوتبال در جهان را در بر گرفته که نویسندگانش همچون دو خبرنگار جسور، به سراغ هواداران سرسخت تیم‌های فوتبال در کشورهای جهان رفته‌اند و سعی داشته‌اند این تصور را که انگلستان محل اینگونه سازمان‌های متعصب فوتبالی است، تغییر دهند.

۲ برش در ۲ بخش کتاب

اولی

«استن تقریباً داشت به دنی می‌گفت که امشب دیگر نباید آن‌قدر حماقت کند تا مثل شب پیش و برخورد با آدم‌های تشکیلات دیگر تیم کراکوویا مسئله‌ای برایمان پیش بیاید که نگاه به صورت دنی متوقفش کرد؛ شاید او نسبت به بقیه جلوتر [و با تجربه‌تر] بود ولی در آن لحظه، بیشتر از تمام ما ترسیده بود.

ناگهان مجموعه‌ای از چراغ‌های جلو ماشین‌ها پدیدار شدند که هیکل سه انسان را که کنار دیواری ایستاده بودند، مشخص می‌کردند؛ تمامشان لباس‌هایی یک شکل پوشیده و زیپ کاپشن‌هایشان را بالا کشیده بودند؛ هیچ‌کدامشان هم حرف نمی‌زدند. هراس‌انگیز به نظر می‌آمدند. تمام صحنه دقیقاً متعلق به یک فیلم ترسناک بود. دنی گفت «چه جهنم خفنی پسر! یا مسیح مقدس. این مزخرفه. این بدجوری خفنه…»

دومی

«بزرگان تورسیدا حتی زمانی هم که مسابقه‌ای برگزار نمی‌شد، باهم ملاقات می‌کردند؛ کافه‌هایی همچون کافه دوبدووینک به پادگان نیروهای تورسیدا تبدیل شد؛ ملاقات‌های نیمه‌رسمی برای ساختن ترانه‌ها و شعارهای جدید، سازماندهی سفر برای بازی‌های خارج از خانه، برنامه‌ریزی برای غلبه بر تشکیلات هواداری تیم‌های رقیب و پیدا کردن راه‌هایی برای فریب دادن پلیس در آن‌جا برگزار می‌شد. آن‌ها باید برای بازی‌های خارج از خانه برنامه‌ریزی می‌کردند؛ چرا که در زمان بازی‌های خانگی، هیچ هواداری از تیم‌های دیگر جرئت آمدن به اسپلیت را نداشت.»

نشر چشمه کتاب «دیوانه‌های فوتبال» را منتشر کرده و علاوه بر این نسخه‌های الکترونیکی و صوتی کتاب نیز در وبگاه‌های معتبر موجود است.

کد خبر 717079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.