پیش‌بینی‌های فایننشال تایمز برای ۲۰۲۴

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در آستانه آغاز سال جدید میلادی به پیش‌بینی بعضی مسائل مهم جهانی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به مناسبت سال میلادی جدید پیش‌بینی‌های در خصوص مهم‌ترین مسائل در ۲۰۲۴ ارائه کرده است. این روزنامه، حضور پیاپی پیش‌بینی‌ها درباره جنگ و نزاع را نشانی از اوضاع فعلی جهان می‌داند که البته کار آن‌ها را برای پیش‌بینی سخت‌تر می‌کند، اما یک سوال چیزی بود که به‌طور قطع کادر فایننشال تایمز اعتماد به نفس کافی برای پاسخ به آن را دارد.

پیش‌بینی‌های فایننشال تایمز برای ۲۰۲۴

آیا دونالد ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد؟

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/ftcms%3A731719aa-4c3d-40a8-a3b1-dfe2b16a262d?source=next-article&fit=scale-down&quality=highest&width=300&dpr=1

خیر. به گفته فایننشال تایمز، با فرض رفع موانع قانونی اخیر علیه ترامپ که در ایالات کلرادو و مِین سد راه او شده است، کارزار انتخاباتی او علیه جو بایدن بی‌رحمانه‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

رقابت بسیار نزدیکی خواهد بود. ترامپ حداقل در یکی از چهار پرونده قضائی خود، احتمالاً در دو پرونده، قبل از انتخابات محکوم خواهد شد و آن را به عنوان آزار و اذیت سیاسی توسط «خانواده تبهکار بایدن» معرفی خواهد کرد. اگرچه جو بایدن به وضوح پیر شده است، اما علت پیروزی او بیشتر وجود اکثریت محدودی است که ترامپ را رد می‌کنند.

آیا ۲۰۲۴ رکورد گرم‌ترین سال را خواهد شکست؟

بله. به گفته فایننشال تایمز، سال ۲۰۲۳ با گرمای شدید بسیار زیادی همراه بود و پس از نهایی شدن اعداد و ارقام، تقریباً به‌طور قطع ثابت خواهد شد که گرم‌ترین سال در ۱۷۴ سال سابقه آب و هوایی خواهد بود.

اما بسیاری از دانشمندان انتظار دارند سال ۲۰۲۴ حتی گرم‌تر باشد، زیرا گرمای سال ۲۰۲۳ با ظهور یک الگوی آب و هوایی طبیعی ال‌نینو تقویت شد. این معمولاً بیشترین تأثیر را بر دمای جهانی پس از رسیدن به اوج خود دارد که ممکن است تا ژانویه ۲۰۲۴ رخ ندهد.

آیا جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه یک نزاع منطقه‌ای را جرقه خواهد زد؟

خیر. به گفته فایننشال تایمز، این جنگ باعث افزایش تنش در سراسر منطقه شده است. بزرگ‌ترین نگرانی این است که درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله لبنان و نیروهای رژیم اسرائیل به یک درگیری تمام‌عیار بین این دو تبدیل شود.

دولت بنیامین نتانیاهو به وضوح ابراز کرده است که دیگر نمی‌تواند با حضور رزمندگان حزب‌الله در مرز لبنان کنار بیاید و فایننشال تایمز امیدوار است که فشار دیپلماتیک علیه لبنان این وضعیت را مهار کند. علی‌رغم تشدید نزاع میان حزب الله و رژیم اسرائیل، واشنگتن و تهران خواهان درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر نیستند اما وضعیت به‌طور نگران‌کننده‌ای متزلزل است.

آیا وضعیت اقتصادی آمریکا به تعادل خواهد رسید؟

در کوتاه‌مدت بله. به گفته فایننشال تایمز، تورم به گونه‌ای کاهش یافته است که حتی فدرال رزرو را در سال جاری شگفت‌زده کرده است و رشد اقتصادی قوی‌تر از آنچه اکثر اقتصاددانان انتظار داشتند باقی مانده است.

از آنجایی که مخارج مصرف‌کننده همچنان بالا است و رشد دستمزد به‌طور نسبی کنترل شده است، فرود نرم تورم اقتصاد می‌تواند برای چندین ماه ادامه پیدا کند، اما روی آن شرط نبندید که تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند. حمایت مالی کمتری وجود خواهد داشت، زیرا کمک‌های مالی دوران کووید به خانوارها مصرف شده است. نرخ‌های بهره بالاتر جرقه ورشکستگی را می‌زند، نگرانی‌های مربوط به بدهی ایالات متحده افزایش می‌یابد و استرس‌های ژئوپلیتیکی تجارت جهانی را مختل می‌کند. این می‌تواند تورم را افزایش دهد و رشد را کاهش دهد. بنابراین در عرض یک سال، فرود احتمالاً دردناک‌تر خواهد شد.

آیا کر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد؟

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/ftcms%3A256d268e-6306-4b75-a4d3-44bb46281a8b?source=next-article&fit=scale-down&quality=highest&width=200&dpr=1

بله، اما با توجه به شرایط ممکن است انتخابات بعدی بریتانیا ژانویه ۲۰۲۵ رخ دهد. حزب محافظه‌کار نخست وزیر فعلی، ریشی سوناک، متحد نیست و از ریاست خسته شده است.

به گفته فایننشال تایمز، با توجه به تعداد کرسی‌هایی که حزب اپوزیسیون کارگر باید کسب کند دولت آن‌ها امکان دارد از نوع اقلیت یا اکثریت باشد. اما بعید است نخست‌وزیر فعلی بتواند حمایت کافی برای حفظ قدرت را به دست آورد.

آیا رشد اقتصادی چین به ۳ درصد کاهش پیدا می‌کند؟

خیر. به گفته فایننشال تایمز، کیفیت رشد چین به‌طور قطع در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی بدتر شده است. بازار املاک که تقریباً یک‌سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، به آرامی در حال فروپاشی است. بسیاری از دولت‌های محلی در بدهی به سر می‌برند و مردم چین نسبت به مصرف کالاهای گران‌قیمت مردد هستند.

رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ همچنان به راحتی و با کمک مجموعه‌ای از بسته‌های نجات مالی، طرح‌های محرک مالی و سایر اشکال حمایت رسمی از ۴ درصد فراتر خواهد رفت. علاوه بر این پیشرفت‌های چین در حوزه فناوری پیشرفته همچنان قوی خواهد ماند.

آیا انتخابات تایوان جرقه جنگ خواهد بود؟

خیر. به گفته فایننشال تایمز، به علت مانورهای نظامی رو به گسترش چین، این روزها مردم بیشتری در داخل و خارج از تایوان نگران جنگ میان آمریکا و چین بر سر تایوان هستند. نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری ژانویه در تایوان، لای چینگ ته از حزب حاکم دموکراتیک مترقی، نیز پیشینه بسیار متفاوتی با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور فعلی دارد.

اما لای واضح است که از موضع سیاست محتاطانه تسای در چین پیروی خواهد کرد و به پکن بهانه‌ای برای اقدام نظامی نخواهد داد. به نظر می‌رسد رهبری چین تحت ریاست‌جمهوری شی‌جین پینگ همچنان معتقد است که این شانس را دارد که تایوان را بدون جنگ راضی به اتحاد کند.

آیا آمریکا و اروپا به حمایت مالی از اوکراین ادامه خواهند داد؟

بله. به گفته فایننشال تایمز، از آنجا که ضدحمله اوکراین علیه روسیه در اواخر سال ۲۰۲۳ شکست خورد، حمایت نظامی و مالی از کیف به موضوعی بحث برانگیز در دو سوی اقیانوس اطلس تبدیل شد. دولت بایدن مصمم است که حمایت نظامی را ادامه دهد: توافق با جمهوری‌خواهان در کنگره ممکن است شامل امتیازاتی برای امنیت مرزی ایالات متحده در ازای کمک‌های طولانی به اوکراین باشد.

اگر دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری بازگردد، چالش بزرگ‌تری پیش خواهد آمد. در همین حال، رهبران اتحادیه اروپا باید در اوایل سال ۲۰۲۴ راهی برای دور زدن وتوی مجارستان در مورد بسته کمک مالی ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین بیابند. اما احتمال دارد که اوکراین هنوز برای دستیابی به یک پیشرفت نظامی تلاش کند، بنابراین برای مذاکره با مسکو تحت فشار فزاینده‌ای قرار خواهد گرفت.

آیا اورسولا فون درلاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا باقی خواهد ماند؟

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/ftcms%3A8255b11a-57c7-4663-bb48-0b2cb7582319?source=next-article&fit=scale-down&quality=highest&width=300&dpr=1

بله، اما با مقداری تلاش. به گفته فایننشال تایمز، فون در لاین در دوره‌ای با بحران‌های برجسته متعدد خود را به خوبی نشان داد و ارزش اقدام مشترک اتحادیه اروپا در وام‌گیری، سلامت، هزینه‌های دفاعی و سیاست انرژی را به اثبات رساند. قرارداد سبز اروپایی او تا حد زیادی در مسیر خود باقی مانده است.

اما عادت او به تحمیل سیاست‌های خارجی بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همسویی نزدیک او با واشنگتن، برخی از رهبران را آزار داده است. ائتلاف ۲۰۱۹ او در معرض خطر دستاوردهای راست پوپولیست در انتخابات پارلمان اروپا در تابستان قرار دارد. اما حزب راست میانه او EPP در موقعیت قرار دارد که بتواند ریاست‌جمهوری را حفظ کند، حتی اگر این به معنای همکاری نزدیک‌تر با احزاب منفی‌نگر به اتحادیه اروپا باشد. در حال حاضر، هیچ‌کس به نظر نمی‌رسد کاندیدای قوی‌تر EPP باشد.

آیا سهم آرای حزب کنگره ملی آفریقا (ANC) در انتخابات آفریقای جنوبی زیر ۵۰ درصد خواهد رسید؟

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/ftcms%3Ac48dd06b-c3fa-4a36-bac1-51b098a5cf9d?source=next-article&fit=scale-down&quality=highest&width=300&dpr=1

بله. به گفته فایننشال تایمز، پس از ۳۰ سال حاکمیت، کنگره ملی آفریقا برای اولین بار از زمان ریاست‌جمهوری نلسون ماندلا در سال ۱۹۹۴، اکثریت مطلق را از دست خواهد داد.

وجهه حزب به دلیل سال‌ها فساد، بی‌کفایتی و ارائه خدمات بد که مظهر آن قطعی برق است، از بین رفته است. از نظر سرانه واقعی، ۱۵ سال است که اقتصاد راکد بوده است. در سال ۲۰۱۹، تحت ریاست‌جمهوری سیریل رامافوزا، آرای کنگره ملی آفریقا به ۵۷.۵ درصد کاهش یافت و سال جاری دوباره سقوط خواهد کرد. اگر به زیر ۵۰ درصد برسد، همانطور که به نظر می‌رسد، به شرکای ائتلافی نیاز خواهد داشت.

آیا اقتصاد آرژانتین دلاری خواهد شد؟

پیش‌بینی‌های فایننشال تایمز برای ۲۰۲۴

خیر. به گفته فایننشال تایمز، برخی ممکن است استدلال کنند که آرژانتینی‌های رنج‌دیده قبل از این هم پزو را رها کرده بودند: آن‌ها دارایی‌های خود را به دلار پس‌انداز می‌کنند و املاک را به صورت غیررسمی به دلار می‌خرند و می‌فروشند.

اما علی‌رغم وعده‌های کمپین انتخاباتی‌اش برای دلاری کردن اقتصاد، خاویر مایلی، رئیس‌جمهور آزادی‌خواه جدید و رادیکال آرژانتین، در اولین اقدامات اقتصادی‌اش کاهش ارزش پول را کاهش داد.

اگرچه لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد او اصرار داشت که پذیرش واحد پول ایالات متحده همچنان یک هدف بلندمدت است، اما بعید است که در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد: صندوق بین‌المللی پول مشتاق نیست و اکثر اقتصاددانان معتقدند که خطر از دست دادن حاکمیت اقتصادی به منافع اقتصادی آن نمی‌ارزد.

آیا انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین زغال‌سنگ در تولید برق خواهند شد؟

خیر. به گفته فایننشال تایمز، در حالی که انتظار می‌رود در چند سال آینده سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق از زغال‌سنگ پیشی بگیرد، بعید به نظر می‌رسد این اتفاق در سال ۲۰۲۴ رخ دهد.

تقاضای چین برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۳ به سرعت در حال افزایش است و در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به سرعت در حال رشد هستند - انتظار می‌رود در آینده حدود ۹۰ درصد از کل ظرفیت جدید تولید برق در سطح جهان را تشکیل دهد - این برای پیشی گرفتن از تولید زغال‌سنگ در سال آینده کافی نخواهد بود با اینکه مصرف زغال‌سنگ در غرب رو به کاهش است.

آیا توئیتر یا ایکس ورشکست خواهد شد؟

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/ftcms%3Ac53fb85e-6401-4890-84b6-d9ba7e09387d?source=next-article&fit=scale-down&quality=highest&width=303&dpr=1

بله. به گفته فایننشال تایمز، ایلان ماسک اغلب از هشدارهای ورشکستگی برای ایجاد انگیزه استفاده می‌کند. او این کار را در شرکت‌های ماشین‌سازی تسلا و کاوش فضا اسپیس ایکس انجام داد. اما این بار، با کاهش سرمایه‌گذاری‌های تبلیغاتی روی ایکس و تلاش برای ایجاد منابع جدید درآمد، احتمال قوی وجود دارد که این اتفاق بیفتد.

پس از غر زدن‌های اخیر او درباره تبلیغ کنندگان سابق ایکس، ممکن است به اندازه کافی بی‌پروا باشد که فکر کند می‌تواند از ورشکستگی عبور کند و همچنان در صدر قرار گیرد. مبارزه ماسک برای کنترل توئیتر در صورت ورشکستگی، عاقبتی جذاب برای خریدار بعدی این سریال پُردرام خواهد داشت.

آیا سم آلتمند مجدد از سمت خود به عنوان مدیرعامل OpenAI برکنار خواهد شد؟

خیر. به گفته فایننشال تایمز، دفعه قبلی که وی به علت رویکرد جاه‌طلبانه‌ای نسبت به هوش مصنوعی توسط هیئت مدیره برکنار شد، به علت فشار از جانب کارمندان پس از چهار روز دوباره برگردانده شد. از آنجا که شرکت مایکروسافت اکنون حامی اصلی آن است، مایل است دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.

آیا شرکت داروسازی دانمارکی نوو نوردیسک ارزشمندترین شرکت اروپایی سال خواهد شد؟

بله. به گفته فایننشال تایمز، در سال ۲۰۲۳، درمان چاقی Wegovy به یکی از موفق‌ترین داروهای جدید در تمام دوران تبدیل شد و شرکت نوو دانمارکی از نظر ارزش از گروه کالاهای لوکس LVMH پیشی گرفت.

اگر سال ۲۰۲۴ برای کسانی که کیف‌های دستی با قیمت بالا به چین می‌فروشند چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد، مسئله اصلی شرکت نوو نوردیسک در فروش داروهای چاقی با قیمت بالایش این است که نمی‌تواند آن را به سرعت بالا تولید کند. پس از جلب نظر بیماران و پزشکان برای استفاده از داروی دیابت اوزمپیک برای کاهش وزن، شرکت نوو اکنون در حال گسترش دسترسی و پوشش خود در بازاری است که در آن احتمالاً ۱ میلیون نفر از جمعیت ۱۰۰ میلیون بیمار در ایالات متحده و ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان تحت درمان هستند.

آیا بریتانیا مجسمه‌های مرمری پارتنون را به یونان پس خواهد داد؟

پیش‌بینی‌های فایننشال تایمز برای ۲۰۲۴

بله، اما به احتمال زیاد بر سر یک سازوکار اجاره‌ای توافق خواهند کرد. وقتی ریشی سوناک به‌طور ناگهانی جلسه‌ای با نخست‌وزیر یونان، میتسوتاکیس، در لندن را لغو کرد، عصبانیت‌های سیاسی در سال پیش شعله‌ور شد.

اما جورج آزبورن، رئیس موزه بریتانیا، از توافقی برای اجازه به نمایش گذاشتن سنگ‌های مرمر در آتن در ازای ورود سایر گنجینه‌های یونانی به لندن حمایت کرده است. کر استارمر از حزب کارگر اشاره کرده است که مانع توافقی که برای موزه بریتانیا و آتن قابل قبول است، نخواهد شد.

کد خبر 716502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.