ژانویه؛ ماه جهانی بدون الکل

«ژانویه بدون الکل» مناسبتی است که به‌منظور اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مدیریت آن برای بهبود سلامتی بدن راه‌اندازی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با هدف تشویق مردم به ترک نوشیدن الکل در سراسر جهان به دلایل سلامتی، همچنین افزایش آگاهی آن‌ها از عادات مصرف الکل خود، احساس کنترل بیشتر، مدیریت ترک آن برای داشتن زندگی سالم‌تر، کمپینی به عنوان ژانویه بدون الکل برای اجتناب از نوشیدن در نخستین ماه میلادی راه‌اندازی شده است.

تاریخچه ژانویه بدون الکل

ژانویه بدون الکل اصطلاحی نسبتاً جدید است، اما اختصاص ماهی برای پرهیز از الکل به دهه ۱۹۴۰ بازمی‌گردد. این مناسبت در سال ۱۹۴۲ در فنلاند با عنوان «ژانویه هوشیار» شناخته می‌شد که دولت آن را به‌عنوان بخشی از تلاش‌های هدفمند خود معرفی کرده بود. ژانویه بدون الکل در سال ۲۰۱۰ پس از انتشار مقاله‌ای در سیاتل‌تایمز محبوبیت پیدا کرد. در سال ۲۰۱۴ این مناسبت با عنوان «ژانویه خشک» در بریتانیا به‌عنوان یک رویداد تجاری ثبت و با ۱۷ هزار شرکت‌کننده برگزار شد.

ژانویه؛ ماه جهانی  بدون الکل

مضرات مصرف الکل

وقفه در مصرف الکل می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای سلامت جسمی و روانی داشته باشد، همچنین فرصتی برای تأمل عمیق‌تر در این مورد است که الکل چگونه تا عمق زندگی روزمره یک فرد جای گرفته است. خطرات ناشی از مصرف الکل به‌طور فزاینده‌ای شایع شده است. مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل با بیش از ۱۴۰ هزار مرگ سالانه، چهارمین علت مرگ در ایالات متحده است. از سوی دیگر خواب بی‌کیفیت، از دست دادن انرژی، دردهای عضلانی، مشکل در فشار خون، مشکلات پوستی و بحران‌های مالی ناشی از مصرف مکرر الکل به‌طور معمول به‌عنوان مشکلاتی یاد می‌شوند که افراد پس از نوشیدن الکل تجربه می‌کنند.

مصرف الکل همچون یک ماده مخدر عمل می‌کند و هر چند در موارد مصرف می‌تواند نوعی آرامش کاذب با کاهش موقت اضطراب ایجاد کند، درست مانند دیگر مخدرها رسیدن به این نقطه هر بار نیازمند مصرف الکل بیشتر و اعتیادآور است، تا جایی که نوشیدن آن نوعی افسردگی ایجاد و به مرور زمان فرد را با آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر مواجه می‌کند.

ژانویه؛ ماه جهانی  بدون الکل

ژانویه بدون الکل و برخورداری از مزایای سلامتی

ژانویه بدون الکل کمپینی یک ماهه است و در نظر دارد مصرف‌کنندگان الکل را از عادات خود در مصرف افراطی این نوشیدنی و عواقب آن دور کند. در این ماه مردم درمی‌یابند که زندگیشان بدون الکل چگونه است و با مصارف سالم‌تری مشکلات و جشن‌های روزمره خود را سپری کنند و به این ترتیب قدرت خود را در مواجهه با موقعیت‌های دشوار بدون گرایش به مصرف این نوشیدنی افزایش دهند.

کمپین ژانویه بدون الکل باعث شد در بریتانیا ۴ درصد از مردم به‌طور کلی نوشیدن الکل را ترک کنند و ۷۰ درصد مصرف آن را به‌شدت کاهش دهند. در ایالات متحده نیز تعداد بزرگسالان مشارکت‌کننده در آن در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال‌های قبل به ۱۳ درصد رسید. در همین سال سوئیس نیز به سازماندهی کمپینی مشابه در مرزهای خود اقدام کرد.

نتایج به‌دست‌آمده نقش بسزایی در گسترش مناسبت ژانویه بدون الکل به‌عنوان یک چالش اجتماعی و ترویج سبک زندگی هوشیار برای حفظ سلامت کلی ایفا کرده است.

ژانویه؛ ماه جهانی  بدون الکل

کد خبر 716501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.