قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین‌المللی

اقدامات تاثیرگذار حاج‌قاسم سلیمانی در مبارزه با داعش و گروهک‌های تکفیری، موجب شد که بسیاری از رسانه‌های بین المللی از سردار سلیمانی را به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم یاد کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چهارمین سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی» و برگزاری مراسم بزرگداشت مقام این شهید در نقاط مختلف جهان از جمله عراق، تونس و بوسنی نشان‌دهنده آن است که هر چقدر که از زمان شهادت این فرمانده بزرگ و عظیم سپری می‌شود، خدماتی که به مردم جهان اسلام ارائه کرد، بیش از پیش آشکار می‌گردد. این درحالی است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای‌غربی از رهگذر ترور حاج قاسم و همرزمانش به دنبال پایان دادن به مسیر آن‌ها بودند.

نقش حاج‌قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم به قدری تأثیرگذار بوده که اکثر رسانه‌های غربی-آمریکایی نسبت به این موضوع اذعان داشته‌اند و از سردار سلیمانی به عنوان ژنرال مبارزه با تروریسم یاد کرده‌اند.

با نزدیک شدن به چهارمین سالگرد شهیدالقدس، سردار حاج‌قاسم سلیمانی، تصمیم داریم به نحوی که رسانه‌های بین‌المللی در طول دوران نبرد علیه تروریست‌های داعش او را به مخاطبان خود معرفی کردند بپردازیم. شاید بارزترین نمونه از تأثیر و جایگاه سردار سلیمانی در سطح بین‌المللی را در جلد مجله نیوزویک در سال ۲۰۱۴ بتوان یافت. روی جلد این هفته‌نامه نوشته شده است: «رقیب دیرینه: ابتدا با آمریکا جنگید، اما اکنون دارد داعش را نابود می‌کند.»

قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین المللی

در مقاله‌ی نیوزویک به فعالیت‌های سردار سلیمانی و یارانش در سوریه و بغداد برای شکست داعش پرداخته شده بود. این مجله آمریکایی، ژنرال سلیمانی را یک «اندیشمند نظامی» و «فرمانده عالی‌رتبه دارای توانایی مدیریت استراتژیک فوق‌العاده» توصیف کرده بود. نیوزویک مدعی است که علت بیرون آمدن حاج قاسم سلیمانی از سایه‌ها طی نبرد علیه داعش نشان دادن حضور در صحنه مرد میدان به غرب بود.

نیوزویک همچنین به عکس‌العمل سریع ایران سه روز پس از سقوط شهر موصل اشاره کرده، زمانی که ایران ۸۸ جنگنده سوخو، مستشاران، تجهیزات و تسلیحات برای تجهیز مقاومت عراق علیه داعش فراهم کرد، در حالی که آمریکا سه ماه بعد و پس از کشته شدن چند خبرنگار آمریکایی به نبرد علیه داعش پیوست.

در روایت دیگری از زندگی سردار سلیمانی نوشته شده در مجله نیویورکر به تاریخ بیست‌وسوم سپتامبر ۲۰۱۳ با عنوان «فرمانده سایه» به نقش وی در تغییر شکل خاورمیانه به نفع ایران اشاره شده بود. در خصوص شخصیت متواضع و جذبه او، یک مقام ارشد سابق دولت عراق به این مجله گفته بود که «اگر ۱۰ نفر در اتاق باشند، سلیمانی می‌رود و گوشه‌ی اتاق می‌نشیند. فقط گوش می‌دهد، نه صحبت می‌کند و نه نظری می‌دهد که البته باعث می‌شود همه فکرشان مشغول او باشد.»

قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین المللی

این نشریه همچنین نقل‌قولی از یک مقام سیاسی عراق در خصوص وجه تمایز سردار سلیمانی با وعده‌های آمریکایی‌ها به رهبران منطقه‌ای آورده است: «سلیمانی به ما گفت که ایرانیان هر چه لازم باشد انجام خواهند داد. او گفت ما مثل آمریکایی‌ها نیستیم، ما دوستانمان را رها نمی‌کنیم.»

نیویورکر همچنین مدعی است که در میان جاسوسان در غرب، به نظر می‌رسد که سردار سلیمانی در یک دسته خاص قرار داشت، دشمنی که هم منفور و هم مورد تحسین قرار می‌گرفت. طی دوران دفاع مقدس، او برای مأموریت کوتاهی به جبهه فرستاده شد و دیگر بازنگشت: «من با یک مأموریت پانزده روزه وارد جنگ شدم و در نهایت تا لحظه آخر باقی ماندم.»

نیویورکر درباره تلاش‌های سردار سلیمانی برای آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ نوشته است که «این مصداق دیگری از این امر بود که ایران و سوریه آماده نبرد طولانی‌مدت هستند با این دانش که ما توانایی آن را نداریم.»

یک دیپلمات غربی واقع در بغداد در مصاحبه با نیویورکر گفته بود که طرح ایجاد محور مقاومت به مرور زمان شکل پیدا کرد و «سلیمانی از سایر بازیگران منطقه باهوش‌تر، سریع‌تر و دارای منابع بهتری بود. با غنیمت شمردن هر فرصتی که خود را نشان می‌داد او توانست آهسته و پیوسته آن را [محور مقاومت] بسازد.»

قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین المللی

یکی از برجسته‌ترین نوع مقالات در اوج نبرد سردار سلیمانی علیه تروریست‌های داعش، تصاویر از حضور وی در میدان بود که به رسانه‌ها این سیگنال را می‌داد که قرار است به زودی آن منطقه به دست رزمندگان محور مقاومت آزاد گردد. به گزارش نیوزویک، تصویر بالا از ۲۰۱۵ به زمانی برمی‌گردد که حاج قاسم سلیمانی به همراه همراه نیروهای حشد شعبی در نزدیکی شهر تکریت در عراق قرار داشتند.

نیوزویک همچنین در این مقاله نوشته بود در حالی که کشورهای غربی، از جمله آمریکا، در واکنش به پیشروی داعش در شمال عراق آهسته عمل کردند، سلیمانی به سرعت نقش علنی‌تری در تلاش‌های تهران برای مقابله با این گروه تروریستی ایفا کرد.

سجاد جیاد، کارشناس عراق و مدیر تحقیقات شرکت مشاوره Integrity، آن زمان به نیوزویک گفته بود: «او در جنگ‌های نامتقارن و غیرمتعارف مهارت دارد، بنابراین در بخش‌هایی که باید در شهرها و مناطق متراکم شهری عمل کنید، زمانی که باید با تک‌تیراندازها مقابله کنید و در کل برای مقابله با ماهیت غیرمتعارف گروهی مانند داعش، او این تجربه را دارد.»

قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین المللی

وبگاه خبری روسی Russia Beyond متصل به روزنامه دولتی ریانووستی، در مقاله‌ای به تاریخ ۲۰۱۶ به سردار قاسم سلیمانی لقب «طراح عملیات‌های روسیه در سوریه» داده بود. در این گزارش به نقل از رویترز ادعا شده است که در اولین سفر سردار سلیمانی به روسیه در بیست‌وچهارم ژوئیه ۲۰۱۵، او با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دیدار کرد و سناریوی اقدامات نظامی لازمه در سوریه را برای مقامات مسکو تشریح کرد.

این وبگاه همچنین مدعی است که علت تأخیر ورود روسیه در نبرد علیه نیروهای تکفیری سوریه مشغول بودن آن با آشوب‌های موجود در اوکراین در سال ۲۰۱۳ بود که به مدت دو سال این همکاری را به تأخیر انداخت. با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، تمام گزارش‌ها نسبت به حضور سردار سلیمانی در روسیه را رد کرده است اما با استفاده از این عبارت که «او اطلاعاتی در این باره ندارد.»

قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین المللی

وبگاه خبری صهیونیستی «وای نت»، در ۲۰۱۸ مقاله‌ای به قلم نویسنده امنیتی معروف اسرائیلی، رونن برگمن و پژوهشگر امور ایران در مؤسسه مطالعات امنیت ملی رژیم اسرائیل (INSS)، راز زیمت، با عنوان «حاج قاسم، تو که هستی؟» منتشر کرده که در آن به توانایی‌های عملیاتی، جذبه شخصی، و رشادت حاج قاسم اشاره شده بود. ظهور او به مقام فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله و نقشش در برقراری امنیت مرز شرقی کشور (به‌خصوص در افغانستان) پس از پایان جنگ در مقاله قابل توجه است.

به گفته وای نت، پس از افزایش خطر داعش در منطقه، سردار سلیمانی تبدیل به یک بازیکن واقعی می‌شود و با مهارت از زیرساخت‌های مخفی طول سال‌ها ساخته بود برای دستیابی به اهداف آشکار استفاده کرد: مقاومت، پیروزی، ایجاد حضور ایران، ساختن زیرساخت‌های نظامی قابل‌توجه به منظور دستیابی به دستاوردهای بین‌المللی ایران.

قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین المللی

مجله انگلیسی پراسپکت، ۲۰۱۹ در مقاله‌ای درباره شهید القدس، سردار سلیمانی، نوشته بود که مداخله زودهنگام ایران به رهبری سلیمانی علیه داعش تنها چیزی بود که از سقوط عراق جلوگیری کرد. این مجله همچنین به نقل‌قول فرمانده سابق آمریکا در افغانستان، استنلی مک‌کریستال، در فارن پالسی اشاره کرده که علت موفقیت‌های سردار سلیمانی را رویکرد طولانی‌مدت ایران در اقدامات و اهداف استراتژیکش می‌داند، برخلاف آمریکا که از نظر او در پاسخ به امور بین‌المللی ناگهانی و کوتاه‌مدت است.

قهرمان مبارزه با تروریسم به روایت رسانه‌های بین المللی

خبرگزاری المیادین سال ۲۰۲۲ در مقاله‌ای به روایتی از حاج‌قاسم سلیمانی طی جنگ ۲۰۰۶ لبنان اشاره می‌کند که پس از بمباران ضاحیه، سردار تلاش کرد تا توانایی‌های نظامی حزب‌الله را دوباره تقویت کند تا از جنگ‌طلبی رژیم صهیونیستی در آینده جلوگیری کند که امروزه شاهد نتایج آن در محاسبات رژیم صهیونیستی و آمریکا در اجتناب از حمله تمام‌عیار به لبنان طی جنگ این رژیم علیه غزه در ۱۴۰۲ هستیم.

المیادین در پایان درباره شهادت سردار سلیمانی به دست آمریکا نوشته است که وقتی یک امپراتوری که از فروش تسلیحات، نابودی مردم و فرصت توسعه آن‌ها سود می‌برد و در این سطح تحقیر می‌شود، هزینه گزافی را تحمیل می‌کند. سردار سلیمانی، یک شخصیت انقلابیِ از خود گذشته، همواره آماده پرداختن این هزینه بود. او مانند قهرمانی زندگی می‌کرد که الهام‌بخش مردم بود، و مانند افسانه‌ای درگذشت که مردم در سراسر تمدن‌ها اشعار، ترانه‌ها و داستان‌ها درباره‌اش می‌نویسند تا برای فرزندانشان تعریف کنند. فرزندانی که پس از پیروزی علیه نیروهای اشغالگر خاورمیانه، در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد.

کد خبر 716383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.