عملکرد بهتر و سیستم ایمنی قوی‌تر با شادکامی / لزوم حفظ حمایت‌ها و روابط اجتماعی

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به لزوم حمایت‌ها و روابط اجتماعی گفت: افکار منفی با داشتن خلق مثبت شکسته و عملکرد سیستم ایمنی بدن با شادکامی قوی‌تر می‌شود، افرادی که شادکامی بیشتری در زندگی دارند، در مقایسه با افرادی که از شادکامی کمتری برخوردار هستند، عملکرد جسمی و روحی بهتری خواهند داشت.

حمیدرضا محمودی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شادکامی تجربه لذت، رضایت و بهزیستی همراه با احساس ارزشمندی و معنا در زندگی است، اظهار کرد: چالش‌های زندگی می‌تواند سودمند یا مضر باشد، در واقع وجود استرس‌های کم در زندگی لازم و مفید است و به اشخاص هشدار می‌دهد.

وی با بیان اینکه به‌طور کلی از نظر بهزیستی روانی، بهترین اقدام افزایش سطح شادکامی با ایجاد هیجان‌ها و افکار مثبت است، افزود: بالا بودن استرس در پی قرارگیری در شرایط بسیار دشوار، مقاومت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و خلق شاد را پایین می‌آورد، حتی فرد دچار آسیب‌های بیشتری در زمینه‌های روحی و جسمی می‌شود.

روان‌شناس و مشاور خانواده تاکید کرد: شادکامی و شاد بودن، سطح کورتیزول خون را پایین می‌آورد و میزان هموگلوبین خون را بالا می‌برد، این اتفاق موجب افزایش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد در این دوران احساس درد و رنج کمتری خواهد داشت.

محمودی‌نژاد ادامه داد: چرخه‌های دور باطلی که رفتارهای ناسازگار مانند پرخاشگری و افکار منفی به همراه دارد، با داشتن خلق مثبت شکسته و با ایجاد شادکامی عملکرد سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود، افرادی که شادکامی بیشتری در زندگی دارند در مقایسه با افرادی که از شادکامی کمتری برخوردار هستند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

مزیت‌های وجود تفکر خلاق در جوامع

وی با بیان اینکه شوخ‌طبعی یکی از ابزارهای ایجاد شادکامی است، تصریح کرد: آنچه که شادکامی را بیشتر می‌کند، پرهیز از جست‌وجوگری وسواس‌گونه در شبکه‌های اجتماعی در خصوص اخبار و اطلاعات منفی همراه با شایعه است و تعدادی اخبار محدود برای کسب اطلاعات حداقل در روز برای افراد کافی است.

مشاور خانواده با بیان اینکه به منظور حفظ شادکامی کودکان، باید آن‌ها را از خواندن و شنیدن خبرهای ناگوار دور نگه داشت، بیان کرد: حفظ حمایت‌ها و روابط اجتماعی از مهم‌ترین موضوعاتی است که بر اساس تحقیقات انجام شده، این نوع روابط در ایجاد هیجان‌های مثبت زندگی نقش بسیاری دارد.

محمودی‌نژاد با بیان اینکه در زندگی پرمشغله امروز، اگر افراد فرصت دیدار اقوام و آشنایان را ندارند، با برقراری تماس صوتی یا تصویری و ارسال پیامک از طریق شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند به تعامل بپردازند، گفت: از دیگر نکات مهم، پرهیز از نقد بیش از اندازه خود، مردم جامعه و افراد نزدیک است، بر اساس تحقیقات انجام شده، جوامعی که تنها به سمت تفکر نقاد پیش رفته‌اند، سطح خلق شادی بین افراد آن جوامع کاهش یافته است و افراد خشم بیشتر و توقعات بالاتری دارند.

وی با اشاره به مزیت‌های وجود تفکر خلاق در جوامع اضافه کرد: گسترش تفکر خلاق در اجتماع موجب می‌شود، افراد برای کاهش مشکلات و استرس‌ها به دنبال یافتن راهکار باشند، ترشح بعضی هورمون‌ها در مغز سبب می‌شود که سطح ایمنی بدن افزایش پیدا کند و شوخ‌طبعی، وقت گذاشتن برای خلق هنر و مسائل ذوقی مانند انجام نرمش، حرکات منظم روزانه و پیاده‌روی، دشمن افسردگی است و افراد می‌توانند با اعضای خانواده یا حتی به تنهایی برای کاهش استرس‌ها و افسردگی‌ها، برنامه پیاده‌روی روزانه داشته باشند.

کد خبر 716071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.