«منطقه ۱۴» کم‌برخوردار، اما پر استعداد

«منطقه ۱۴» فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان و توسعه فعالیت‌های گردشگری است؛ منطقه‌ای سرشار از ظرفیت و توانمند که ظرفیت‌های ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و ریشه‌های آن گویای پیشینه‌ای است که این منطقه را از حاشیه به اصل می‌کشاند و به آینده‌ای درخشان نزدیک می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۱۴، منطقه‌ای تاریخی است که قدمتی چندین هزار ساله دارد؛ از ویژگی‌های شاخص این منطقه می‌توان به حرم مطهر حضرت زینب (س) بنت موسی بن جعفر (ع)، خواهر امام رضا (ع) و امام‌زاده دو طفلان که نسب آن‌ها نیز به امام رضا (ع) می‌رسد، اشاره کرد.

سودان، باتان، عمان سامانی، دارک و حصه ازجمله محلات معروف این منطقه است که حرف‌های ناگفته زیادی دارد.

افغانستان، پاکستان، یمن و سوریه از جمله سرزمین‌های دوری است که این منطقه پناه امن هجرت‌کنندگان آن شده و مردمان آن را در دل خود جای داده است؛ از هر گذر که عبور می‌کنی و به هر کوچه یا خیابان که می‌رسی، محال است مغازه‌ای کوچک یا چهارگوشی از دل خانه‌ها بیرون نزده باشد، انگار همه‌چیز را با دست در دل هم ساخته و با مداد رنگی نقاشی کرده باشند.

اینجا زندگی همچون مناطق دیگر جریان دارد، اما جور دیگر و از جنس دیگری؛ منطقه‌ای که مردمان و ساکنان آن پر از استعداد و ظرفیت هستند اما از کمبود امکانات رنج می‌برند.

«منطقه ۱۴» پرحاشیه، اما توان‌مند

محله دوطفلان مجموعه ورزشی ندارد

پس از گذر در خیابان‌ها و محلات منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان به محله دو طفلان می‌رویم تا با یکی از معتمدان و قدیمی‌های این محله گفت‌وگویی داشته باشیم.

فتح‌اله نادی، اهل چادگان بوده و از ۱۲ سالگی به مدت ۵۰ سال ساکن محله دو طفلان در منطقه ۱۴ اصفهان شده است؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای خدمت سربازی معاف شد، اما کارت پایان خدمت خود را برای حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل پس داد که به‌دلیل حضور در نیروی هوایی باز هم این توفیق نصیبش نشد و سرانجام پس از پایان دوره سربازی به جبهه رفت؛ او در عملیات بیت‌المقدس (۲) که در اردیبهشت سال ۶۱ با موفقیت کامل انجام شد، پس از عملیات با پاتک دشمن مورد اصابت ترکش قرار گرفت که از ناحیه پاشنه پا، زانو و سر مجروح شد و دست چپ خود را از دست داد؛ او طی چندین سال مسئول بسیج محله دو طفلان بوده است و از شهروندان معتمد و فعالان مذهبی این منطقه به حساب می‌آید.

او درباره وجه تسمیه محله دو طفلان می‌گوید: این نام از وجود دو طفل از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) که اسم پدر آن‌ها مسلم بوده و در این محله دفن شده‌اند، گرفته شده است؛ محله دو طفلان محله‌ای بومی و بسیار قدیمی است که حدود ۶ هزار نفر جمعیت دارد؛ این محله در زمان جنگ تحمیلی ۴۰ شهید تقدیم وطن کرد و می‌توان گفت، نخستین پایگاه بسیج در این منطقه تشکیل شده است.

«منطقه ۱۴» پرحاشیه، اما توان‌مند

نادی ادامه می‌دهد: قشر ضعیفی در این محله ساکن هستند، با این وجود در انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بسیار کوشا هستند؛ در حال حاضر پایگاه بسیج شهدای دو طفلان ۱۳۰۰ نفر عضو دارد، همچنین این محله دارای هیئت‌های مذهبی فعالی از جمله هیئت فداییان ۷۲ تن که هر هفته شام جمعه و هیئت علی‌بن‌ابی‌طالب شب‌های جمعه برگزار می‌شود، همچنین هیئت صاحب‌الامر (عج) که صبح‌های جمعه دعای ندبه برگزار می‌کند و هیئت ختم صلوات که عصرهای جمعه مراسم ختم صلوات برپا می‌کند. روزهای سه‌شنبه هر هفته نیز ایستگاه صلواتی مهدوی داریم.

وی می‌گوید: به‌تازگی خانه‌ای به‌عنوان خیریه در محله دو طفلان خریداری و ساخته شده است، اما هنوز کامل نشده است و برای تکمیل و تجهیز آن به بودجه بیشتری نیاز دارد.

نادی اضافه می‌کند: محله دو طفلان، مجموعه ورزشی ندارد، همچنین از داشتن مکانی برای تفریح کودکان و نوجوانان محروم است؛ این محله تنها یک پارک کوچک دارد که آن هم برای حضور خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان مناسب نیست و می‌توان گفت، استفاده درستی از آن نمی‌شود.

تعریض خیابان فجر مشکلات عبور و مرور در محله دو طفلان را کاهش خواهد داد

این ایثارگر متدین بسیار خونگرم است و زمانی که از او درباره مشکلات اصلی و محاسن محله می‌پرسیم، با خونسردی و لحنی قاطع می‌گوید: این محله از وجود اتباع خارجی رنج می‌برد، اما با این وجود انسجام و بومیت محله حفظ شده است و ساکنان محله از مشکلات یکدیگر آگاه هستند و برای رفع مشکلات هنوز از وجود ریش سفیدان محله بهره می‌برند.

تردد فراوان و حجم انبوه جمعیت از معضلات دیگر محله دو طفلان است و خیابان فجر ازجمله معابری بوده که طی ۱۵ سال گذشته باید گسترش پیدا می‌کرده است، اما همچنان اطراف خیابان آزادسازی نشده است و ساکنان این محله برای تردد در این خیابان مشکلات فراوانی دارند؛ تعریض ورودی محله دو طفلان نیز قرار بود، انجام شود که به‌دلیل وجود امام‌زاده دو طفلان علما با آن به مخالفت پرداختند.

نادی معتقد است، با تکمیل خیریه نقطه امیدی برای محله دوطفلان ایجاد خواهد شد تا به مدد آن بتوان بعضی از آسیب‌ها را کاهش داد و بعضی از مشکلاتی که در حال حاضر در این محله وجود دارد، برطرف خواهد شد.

«منطقه ۱۴» پرحاشیه، اما توان‌مند

چهارشنبه است و «چهارشنبه بازار»؛ پس از گذر از خیابان بی‌سیم و رسیدن به ساختمان‌های بلند مرتبه در شهرک کوثر که گویای تمدنی جدید در حوالی بافتی کهنه و متروک است، محله‌های سودان و دوطفلان را رد می‌کنیم تا به چهارشنبه بازار در حصه برسیم؛ زمینی خاکی و وسیع در کنار بازیکده‌ای که به‌تازگی افتتاح شده و روزهای چهارشنبه به عنوان بازاری بزرگ در خدمت اهالی این منطقه است؛ منسوجات به‌ویژه پارچه‌های مخصوص لباس‌های افغان، لبو، باقالی و سمبوسه داغ، آجیل که البته بیشتر شامل انواع تخمه آفتابگردان می‌شود، گل‌های آپارتمانی که نظرم را بسیار جلب کرد، فروش پرندگان و خرگوش، کیف و کفش، میوه و سبزی و برنج، لوازم آشپزخانه و کلی مایحتاج دیگر که نه با کیفیت بالا، اما با قیمتی مناسب عرضه می‌شود و خریداران بسیاری را روز چهارشنبه به این محله می‌کشاند.

پس از چهارشنبه بازار به محله زینبیه می‌رویم تا با یکی دیگر از قدیمی‌های این منطقه گفت‌وگویی داشته باشیم.

تحول در محلات منطقه ۱۴ اصفهان

اسماعیل دودانگه اصالتاً بختیاری، متولد مسجد سلیمان و از پنج سالگی ساکن محله زینبیه اصفهان شده است؛ او می‌گوید: حدود ۵۰ سال پیش که ما ساکن در این منطقه شدیم، آب و برق نداشت، اما طی این سال‌ها شرایط به تدریج تغییر کرده و به مدد خدماتی که از سوی مدیریت شهری و ارگان‌های دیگر به منطقه شده وضعیت زندگی در آن نیز بهتر شده است.

وی ادامه می‌دهد: این محله به برکت وجود حضرت زینب (س) دخت موسی بن جعفر (ع) زوار و مجاور نشین است و از اقشار مختلف ازجمله اطراف اصفهان تا شهرهای دیگر ایران حتی اتباع خارجی مانند سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان و کشمیر در این منطقه سکونت دارند.

«منطقه ۱۴» پرحاشیه، اما توان‌مند

دودانگه ادامه می‌دهد: جمعیت این منطقه بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر است که در شرایطی سخت و با محدودیت‌ها و ناهنجاری‌هایی که وجود دارد، در حال گذران زندگی هستند؛ به‌رغم تمام معضلاتی که در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان حاکم است اما مردمانی محجوب و معتقد دارد و طی این سال‌ها با ایجاد هرگونه اتفاقی در کشور، این منطقه کمترین تنش را داشته و به نظام و آرمان‌های انقلاب وفادار بوده است.

وی اظهار می‌کند: منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان از معضلات زیادی رنج می‌برد، اما به اندازه مناطق دیگر سهم دارد، چراکه اصفهان تنها به مناطق ۱ و ۲ و ۳ ختم نمی‌شود و باید به محلات این منطقه نیز رسیدگی شود، البته در این دوره از مدیریت شهری به حق فعالیت‌های عمرانی خوبی صورت گرفته است، اما کافی نیست و برای رفع مشکلات آن همتی مضاعف و جهادی را می‌طلبد.

دودانگه می‌گوید: این منطقه به لحاظ وسعت و میزان جمعیتی که در آن وجود دارد، امکانات لازم برای زیست مطلوب یک شهروند را ندارد و به‌رغم تلاش ارگان‌ها ازجمله بهزیستی، کمیته امداد و بسیج، همچنان از مشکلاتی همچون فقر، اعتیاد و بیکاری رنج می‌برد.

«منطقه ۱۴» پرحاشیه، اما توان‌مند

به گزارش ایمنا، منطقه ۱۴، منطقه‌ای با ظرفیت و فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی است که از جمله نقاط قوت آن پیشینه و هویت تاریخی آن است و یکی از مهمترین ورودی، خروجی‌های شهر اصفهان محسوب می‌شود؛ وجود پنجمین قطب زیارتی و خط دو مترو از دیگر فرصت‌های آن به شمار می‌رود و با اجرای طرح رینگ حفاظتی، کریدور شمال به جنوب این کلان شهر را تشکیل می‌دهد.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 715957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.