از کارزار ۲۰۲۴ تا بحران مالی صهیونیست‌ها

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

آغاز پرآشوب کارزار ۲۰۲۴

قضات عالی دادگاه کلرادو که یک هفته قبل رئیس جمهور سابق را به دلیل نقش او در آشوب ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در این ایالت رد صلاحیت کرده بودند، با سیلی از پیام‌های تهدیدآمیز در فضای مجازی به هراس افتاده‌اند. اوضاع به قدری بغرنج شده که اف‌بی‌آی کارگروه ویژه‌ای برای رسیدگی به این مسأله تشکیل داده و علاوه بر گشتزنی‌های بیشتر در اطراف خانه‌های قضات، در راستای تأمین امنیت آنها، نظارت‌های خود را نیز در فضای حقیقی و مجازی چند برابر کرده است. اما فارغ از ظاهر رعب‌انگیز این اتفاق، آنچه مقامات امریکایی را نگران‌تر کرده، خشونت کنترل نشده‌ای است که خیلی زودتر از دوئل‌های انتخاباتی ۲۰۲۴، سر برآورده و می‌تواند ماه‌های مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را حتی به کابوسی ترسناک برای سران سیاسی و قضائی واشنگتن بدل کند.

به گزارش رویترز، پلیس دنوور دو شب پس از صدور این حکم غیرقطعی دادگاه عالی کلرادو، با تماس جعلی فرد ناشناسی درباره تهدید جانی یکی از ۴ قاضی دخیل در این رأی، به خانه او اعزام شد. اما بررسی‌های بعدی نشان داد هیچ تهدیدی وجود ندارد و این تماس در واقع هشداری برای قاضی مربوطه بوده است. این در حالی است که یک استراتژیست جمهوری‌خواهان می‌گوید هرگونه فرجام‌خواهی حکم رد صلاحیت قضات کلرادو در دادگاه عالی آمریکا، با تقویت فرضیه قربانی شدن ترامپ در یک پروسه حزبی قضائی، واکنش سیاستمداران محافظه‌کار را نیز برمی‌انگیزد؛ شرایطی که بدون شک سبب بروز خشونت بیشتر در آمریکا خواهد شد.

مذاکرات صلح باکو و ایروان

نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان در جریان نشست سن پترزبورگ روسیه، روند صلح بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش خبرگزاری asabarez، سخنگوی دفتر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان درباره نشست غیررسمی او با الهام علی اف گفت: «آنها نشستی دوجانبه و بدون حضور کشور ثالث داشتند و مسائل مربوط به روند صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد بحث قرار گرفت.» این نخستین باری است که علی اف و پاشینیان از زمان حمله جمهوری آذربایجان به قره باغ در سپتامبر ۲۰۲۳ با یکدیگر دیدار کردند.

کریسمس خشم علیه مشاوران بایدن

مشاوران ارشد بایدن در پرونده حمایت از صهیونیست‌ها، کریسمس امسال را با شعارهای حامیان فلسطین مقابل خانه‌هایشان پرهیاهو آغاز کردند.
به گزارش نیویورک‌پست، شرکت‌کنندگان در این اعتراض با تجمع در برابر خانه‌های لوید آستین؛ وزیر دفاع آمریکا و جک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، در ویرجینیا و واشنگتن در حالی مشاوران کاخ سفید را مجرمان جنگی می‌خواندند که خواهان آتش‌بس فوری نیز بودند. گروه‌های بسیاری از جمله ائتلاف ضدجنگ آنسر، جنبش مردم و حزب سوسیالیسم و لیبرال که در این تجمع مشارکت داشتند، یک صدا خواهان پایان یافتن شراکت واشنگتن در قتل‌عام غزه بودند. از آنجا که این اعتراضات به صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی پوشش داده شد، در کمتر از چند ساعت کلیپ‌های مختلف آن فضای مجازی را پر کرد. نیویورک‌پست نوشت: گرچه هنوز مشخص نیست آستین و سالیوان در زمان این اعتراضات در خانه حضور داشته‌اند یا خیر، اما ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد، معترضان پشت در خانه آستین، فریاد می‌زدند: «آستین، آستین… بیدار شو. در بحبوحه قتل‌عام وقت خواب نیست.» به گزارش المیادین، برخی از گروه‌ها حتی خشمگینانه‌تر نیز شعار می‌دادند. حزب سوسیالیست و لیبرال ویدئویی از این صحنه‌ها منتشر کرده که تظاهرکنندگان در آن چنین می‌گفتند: «فعالان سیاسی، جنایتکار جنگی؛ لوید آستین را بیدار کردند. کسی که مهره کلیدی قتل‌عام در غزه است. در زمان قتل‌عام کریسمسی نداریم! کمک به اسرائیل را تمام کنید! همین حالا باید آتش‌بس شود.»

بحران مالی در کمین صهیونیست‌ها

طولانی شدن جنگ رژیم صهیونیستی با حماس و پیش‌بینی تحمیل فشارهای مالی سرسام‌آور در سال ۲۰۲۴، خطر قریب‌الوقوع بحران مالی برای این رژیم را تا حدی پررنگ کرده که سران تل‌آویو برای رفع کسری بودجه به فکر تعطیلی ۱۰ وزارتخانه افتاده‌اند.
به گزارش تایمز اسرائیل، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی به نتانیاهو توصیه کرده تعطیلی این وزارتخانه‌ها را که از نظر این وزارتخانه غیرضروری هستند، برای پوشش کسری بودجه ۷۰ میلیارد شِکلی یا ۲۰ میلیارد دلاری ضروری می‌داند. بنابر اعلام کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم، این فهرست از جمله شامل وزارت شهرک‌ها و مأموریت‌های ملی، وزارت اورشلیم (قدس) و سنت یهود، وزارت توسعه نقب، وزارت همکاری منطقه‌ای، وزارت امور دیاسپورا و برابری اجتماعی، وزارت امور استراتژیک، وزارت میراث و وزارت زنان است.

جاسوس‌های شین بت در چنگ حماس

یک منبع امنیتی مقاومت اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با وب سایت «المجد الامنی» از بازداشت چند جاسوس مرتبط با سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) پرده برداشت.
به گزارش ایرنا، فرماندهان مقاومت پس از بررسی اسناد امنیتی به دست آمده در جریان عملیات طوفان الاقصی، شماری از جاسوسان رژیم صهیونیستی را در نوار غزه شناسایی و بازداشت کردند. این منبع توضیح داد که فرماندهی امنیتی مقاومت در نوار غزه به گنجی راهبردی دست یافته که شامل اطلاعات مهمی درباره نحوه ارتباط و کار «شاباک» (شین بت) با عوامل خود در داخل باریکه است. به گفته این منبع فلسطینی، همین مسأله کار سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه را با سختی زیادی روبه‌رو کرده است. این منبع افزود که یکی از جاسوس‌ها اعتراف کرد که در آغاز جنگ طوفان الاقصی، از سوی یک افسر اطلاعاتی «شاباک» مأمور شده بود تا منازل فرماندهان مقاومت و برخی زمین‌های کشاورزی نزدیک منطقه خود را تحت نظر داشته باشد و در مورد هر گونه حرکت نیروهای مقاومت در داخل آنها گزارش دهد.
وی اضافه کرد که یکی دیگر از این جاسوس‌ها اعتراف کرد که دشمن صهیونیستی از او خواسته است محلی را که فرماندهان و رهبران مقاومت بویژه نیروهای نظامی و سیاسی در آنجا قرار دارند به منظور تسهیل ترور آنها پیدا کند. این منبع در پایان گفت که فرماندهی امنیت مقاومت در نوار غزه تمام اقدامات قانونی و انقلابی را علیه این جاسوسان و مزدوران رژیم صهیونیستی انجام خواهد داد و هرکس که جرأت همکاری با دشمن صهیونیستی را داشته باشد با مشت آهنین نیروهای مقاومت مواجه خواهد شد.
کد خبر 715618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.