پروژه‌های فاضلاب در گیلان باید به صورت ویژه پیگیری شود

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۲ طرح جمع آوری فاضلاب در گیلان در حال انجام است، گفت: مسئله فاضلاب با توجه به آلودگی که در آب‌ها ایجاد می‌کند در این استان باید به صورت ویژه پیگیری و دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، جلسه شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان گیلان شامگاه _پنجشنبه هفتم دی_ با حضور داوود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار و سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و جمعی از مدیران و همچنین مشارکت ویدئوکنفرانس فرمانداران برگزار شد.

معاون رئیس جمهور در این جلسه پس از استماع گزارشات ارائه شده از سوی مدیران با بیان اینکه گیلان ظرفیت‌های زیادی دارد، اظهار کرد: صبح امروز از پروژه بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت بازدید کردم؛ ظرفیت خدمات پزشکی در استان در حال تقویت و توسعه است.

وی افزود: در احیای واحدهای راکد، با همکاری استاندار گیلان کارهای خوبی انجام شده است، اما باید سرعت بیشتری به کار داده شود؛ صنایع تبدیلی و کشاورزی و صنایع با فناوری بالا نیز باید در بخش صنعتی با جدیت کار کنند تا در کنار کشاورزی، در صنعت نیز به نقاط شایسته‌ای دست یابیم.

منظور با بیان اینکه گیلان باید در اقتصاد دریا نقش پررنگ‌تری ایفا کند، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بندرگاهی، حمل و نقل دریایی و شیلات باید با جدیت دنبال شود.

وی با بیان اینکه قطب علمی و فرهنگی گیلان هم در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: در حوزه توسعه گردشگری به ویژه گردشگری طبیعت نیز اقدامات خوبی در حال انجام است که نیاز به سرعت بیشتری دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توجه به ظرفیت‌های کشاورزی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: واردات برنج، بیش از حد مورد نیاز موجب شد قیمت برنج ایرانی نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه کاهش یابد و حتی برنج تولید کشاورزان داخلی در انبارها بماند و این وضعیت کشاورزان را متضرر کرده است، بنابراین باید با دعوت از مباشران بخش خصوصی به بازارسازی این محصول کمک شود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج باقی‌مانده کشاورزان را خریداری کنند.

منظور افزود: در بخش چای نیز اعتباراتی تخصیص یافت؛ چای سنواتی نیز باید تعیین تکلیف و طبق برنامه‌ای با نظارت استانداری کار انجام شود تا کشاورزان دغدغه فروش نداشته باشند و محصول خود را با قیمت مناسب و سودآوری به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه در بخش شیلات، برای پرورش ماهی، آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس نیز در برنامه هفتم هدف گذاری‌هایی شده است، اضافه کرد: به همت دستگاه‌های اجرایی گیلان، اقدامات بزرگی در استان در حال انجام است و طی دو سالی که از عمر دولت می‌گذرد پروژه‌های بسیاری که نیمه‌کاره بودند به بهره‌برداری رسیدند.

معاون رئیس جمهور گفت: امیدوارم تا زمان باقی مانده تا پایان دوره اول دولت سیزدهم، فرصت را مغتنم شمرده و تعداد بیشتری از تعهدات بجا مانده از سفر رئیس جمهور در سفرهای استانی به ویژه طرح‌های نیمه تمام تکمیل شود.

منظور با بیان اینکه ۱۲ طرح جمع‌آوری فاضلاب در گیلان در حال انجام است به لزوم سرعت بخشی به کار تاکید کرد و افزود: باید پوشش جمعیت بهره‌بردار از طرح جمع‌آوری فاضلاب در استان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله فاضلاب با توجه به آلودگی که در آب‌ها ایجاد می‌کند در استان گیلان باید به صورت ویژه پیگیری و دنبال شود، این موضوع ازپروژه‌های سلامتی، زیست محیطی و زیربنایی است، به بیان دیگر یک پروژه چند وجهی است؛ برای تقویت اعتبارات متناسب با پیشرفت پروژه آمادگی لازم را داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ۱۰۰ همت تا پایان سال اختصاص خواهیم داد، تصریح کرد: در سه ماهه پایان سال اعتبارات خوبی برای تکمیل و به بهره برداری رساندن پروژه‌های نیمه تمام تخصیص می‌یابد.

منظور، لایروبی تالاب انزلی را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: حفظ تالاب بسیار با ارزش است و لایروبی آن از پروژه‌های بسیار مهمی است که باید با سرعت بیشتری انجام شود.

وی نرخ مشارکت گیلان در پاییز ۱۴۰۲ را ۴۴.۵ درصد اعلام کرد و افزود: این نرخ از سایر استان‌ها و میانگین کشوری نیز بالاتر است و یکی از نشانه‌های خروج از رکود، افزایش نرخ مشارکت است.

وی همچنین اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از اولویت‌های اصلی دولت و رئیس جمهور دانست و خواستار تحقق تسهیلات بانکی و سرعت بخشی در این خصوص شد.

کد خبر 715608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.