۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
سمرقند؛ مروارید شرق جهان

میراث شهر باستانی سمرقند به‌ طرز پیچیده‌ای در تار و پود زمان تنیده شده است و آن را به مقصدی برای کسانی تبدیل می‌کند که به‌دنبال کشف تاریخ متنوع و پر داستان یک شهر باستانی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سمرقند از کهن‌ترین شهرهای جهان است که به‌عنوان نقطه هم‌گرایی و تلاقی فرهنگ‌های مختلف از سراسر جهان عمل می‌کند و سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

سمرقند؛ مروارید شرق جهان

سمرقند در ازبکستان واقع شده است و تاریخ آن به قرن هفتم قبل از میلاد بازمی‌گردد، با این حال بیشترین پیشرفت این شهر در دوره تیموریان بین قرن چهاردهم تا پانزدهم اتفاق افتاد. در این دوره تیمور لنگ سمرقند را به‌عنوان پایتخت امپراتوری تیموری تعیین کرد و به ساخت مساجد، کاروان‌سراها و بناهای باشکوه در آن پرداخت.

آثار باستانی دیدنی سمرقند

این شهر تاریخی دارای مجموعه‌ای قابل‌توجه از بناهای تاریخی است که گواهی بر میراث فرهنگی غنی آن محسوب می‌شود. از جمله سازه‌های برجسته این شهر می‌توان به مسجد و مدارس رجستان، مسجد بی‌بی خانم، مجموعه باشکوه گور امیر و شگفتی‌های علمی رصدخانه الغ‌بیگ اشاره کرد.

سمرقند؛ مروارید شرق جهان

هر یک از این شگفتی‌های معماری نقش منحصربه‌فردی در اهمیت فرهنگی و تاریخی سمرقند ایفا می‌کنند و تکامل شهر و نقش محوری آن را به‌عنوان تقاطع تمدن‌ها نشان می‌دهد. میراث سمرقند به‌طرز پیچیده‌ای در تار و پود زمان تنیده شده است و آن را به مقصدی ضروری برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال کشف تاریخ متنوع و پر داستان یک شهر باستانی هستند.

انگیزه قانع‌کننده برای کاوش در سمرقند در فرصت‌های شگفت‌انگیز آن برای بازدید از معماری خیره‌کننده اسلامی نهفته است که در مساجد و مقبره‌های آن در معرض نمایش قرار دارد. این شهر که توسط شاعران و مورخان به‌طور یکسان مورد احترام است، مروارید جهان شرقی اسلام لقب گرفته است. این لقب بر اهمیت آن به‌عنوان گوهری در آسیا تأکید دارد که شکوه میراث هنری اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

سمرقند؛ مروارید شرق جهان

کد خبر 715486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.