ساختمان‌های شیشه‌ای؛ تله مرگ پرندگان / تغییر شیوه ساخت‌وساز معماران

سالانه حدود یک میلیارد پرنده تنها در ایالات متحده بر اثر برخورد با ساختمان‌های شیشه‌ای می‌میرند، با این وجود معماران درصدد دستیابی به راهکارهایی هستند که از این امر پیشگیری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ساختمان‌های شفاف و شیشه‌ای، قاتلان مدرن پرندگان هستند و تنها در آمریکا سالانه یک میلیارد پرنده را می‌کشند، چراکه این موجودات قادر به دیدن شیشه نیستند و برخوردهای ویرانگر آن‌ها به شیشه‌ها در زمان پرواز به مرگشان منتهی می‌شود.

ساختمان‌های شیشه‌ای؛ تله مرگ پرندگان / تغییر شیوه ساخت‌وساز معماران

گاهی نیز بازتاب درختان و فضای سبز با فریب این موجودات همراه است و شتاب‌گیری پرندگان برای رسیدن به این فضاهای انعکاس‌یافته با مرگ آن‌ها همراه می‌شود. گاهی نیز نور پشت شیشه‌ها پرندگان را به سمت خود جذب می‌کند. با این وجود نوآوری‌ها در طراحی، افق‌های امن‌تری ایجاد می‌کنند تا بدون قربانی کردن این زیبایی از مرگ پرندگان نیز پیشگیری به‌عمل آورد.

در واقع همان‌طور که آگاهی از خطرات ناشی از برج‌های درخشان و چراغ‌های متنوع افزایش پیدا می‌کند، معماران شروع به تجسم مجدد افق شهرها برای طراحی ساختمان‌هایی می‌کنند که از نظر زیبایی‌شناسی جسورانه و برای پرندگان ایمن باشند.

ساختمان‌های شیشه‌ای؛ تله مرگ پرندگان / تغییر شیوه ساخت‌وساز معماران

راهکارهای معماران برای جلوگیری از مرگ پرندگان

نمای غیرمعمول و مواج برج آبی ۸۲ طبقه شیکاگو که با باد حرکت می‌کند، آن را به یکی از منحصربه‌فردترین سازه‌های خط افق شیکاگو تبدیل کرده است که با بسیاری از دیگر برج‌های شیشه‌ای راست‌زاویه اطراف خود تفاوت دارد. در طراحی این برج در کنار انسان‌ها، پرندگان نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. شکل نامنظم ساختمان امکان دیده شدن را توسط این موجودات فراهم می‌آورد تا از برخوردهای مرگبار با آن جلوگیری کند.

بعضی معماران نیز در حال آزمایش انواع جدیدی از شیشه‌های طرح‌دار یا روکش‌دار هستند که پرندگان قادر به دیدن آن‌ها هستند و عده‌ای دیگر به‌طور کامل استفاده از برج‌های شیشه‌ای را با نمای بیرونی از چوب، بتن یا میله‌های فولادی جایگزین کرده‌اند. بعضی از معماران نیز با محو کردن خطوط بین فضای داخلی و خارجی، بام‌ها و نماهای سبز را ایجاد و پرندگان را به لانه‌سازی در ساختمان‌ها دعوت می‌کنند.

ساختمان‌های شیشه‌ای؛ تله مرگ پرندگان / تغییر شیوه ساخت‌وساز معماران

برخی معماران نیز مقدار شیشه را کاهش داده و به‌جای آن از شیشه‌های طرح ترک و خرد شده استفاده می‌کنند که پرندگان می‌توانند آن‌ها را ببینند. شیشه‌های خرد شده همچنین می‌تواند به کاهش گرمای خورشید، خنک‌تر نگه داشتن ساختمان و کاهش هزینه‌های تهویه هوا نیز کمک کند. سازندگان همچنین الگوهای چاپ شده با اشعه ماوراء‌بنفش را آزمایش کردند که برای انسان نامرئی، اما برای اکثر پرندگان قابل درک است.

عده‌ای از معماران نیز پیشنهاد توسعه ساختمان‌هایی با نور و سایه و هندسه بیشتر را ارائه دادند و طرح قرار دادن ظروف آب و غذا را مطرح کردند که به‌دنبال آن پرندگان به جای سعی برای پرواز به درون شیشه، سرعت خود را کاهش می‌دهند و برای خوردن دانه توقف می‌کنند.

ساختمان‌های شیشه‌ای؛ تله مرگ پرندگان / تغییر شیوه ساخت‌وساز معماران

کد خبر 715479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.