جوان‌ترین منطقه شهری اصفهان بستری برای رخدادهای فرهنگی و اجتماعی

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: اداره فرهنگی و اجتماعی موجب ارتباط دوسویه مسئولان و مردم شده است و با ایجاد همدلی، فرهنگ‌سازی عمیقی را در دل شهر ایجاد می‌کند، زیرا انجام هر اقدامی در مناطق مختلف نیازمند تقویت زیرساخت‌های فرهنگی آن منطقه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان، اداره نوپایی است که در چند سال اخیر به سیستم شهرداری راه یافته است، زیرا شهرداری علاوه بر رسیدگی به ابعاد زیست‌محیطی، ترافیکی، عمرانی و ساخت‌وساز به ابعاد فرهنگی و اجتماعی شهر نیز باید رسیدگی کند.

اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری موجب ارتباط دوسویه مسئولان و مردم شده است و با ایجاد همدلی، فرهنگ‌سازی عمیقی را در دل شهر ایجاد می‌کند، زیرا انجام هر اقدامی در مناطق مختلف نیازمند تقویت زیرساخت‌های فرهنگی آن منطقه است.

شرایط در منطقه ۱۴ اصفهان با ۲۰ هزار نفر جمعیت در هر محله کمی متفاوت از سایر مناطق این کلان‌شهر است؛ ۱۷۵ نفر در هکتار، متوسط تراکم جمعیت در این منطقه است که ۴۸ درصد این جمعیت خارج حریم شهری و ۵۲ درصد در داخل حریم شهری هستند، همچنین پرتراکم‌ترین خیابان شهر و حتی شاید استان به نام خیابان عمان سامانی با ۲۰۸ نفر بر هکتار در این منطقه واقع شده است.

منطقه ۱۴ دارای ۱۲ محله شامل دو طفلان، شهرک امام خمینی (ره)، الهیه، سودان، ارزنان، جلوان، حصه، شاه‌پسند، شهرک امام حسین (ع)، دارک و عمان سامانی است که هر محله به اندازه یک شهرستان جمعیت دارد، با این تفاوت که هر شهرستان فرمانداری، درمانگاه و نهادهای مربوطه را دارا است، اما محله‌های این منطقه اینگونه نیست.

حرم حضرت زینبیه (س)، قطب فرهنگی این منطقه است که امکان حضور افراد زیادی چه ایرانی و چه توریست را در این محدوده فراهم می‌کند و مسئولان با ارتباط مستمر با این مجموعه، ویژه‌برنامه‌های مشارکتی را در آنجا برگزار می‌کنند و از ظرفیت بسیج آن، همچون قرارگاه سردار شهید سلیمانی و مجموعه‌های فرهنگی بهره‌مند می‌شوند؛ در واقع هدف این است که در راستای ارتقای این منطقه جزیره‌ای کار نشود و با انجام اقدامات قرارگاهی از همه ظرفیت‌های آن استفاده شود.

از این‌رو توسعه حرم زینبیه (س) و ایجاد سومین میدان بزرگ شهری در دوره مدیریت جدید شهری، منشأ تحولات عظیم در این منطقه خواهد بود. این قطب در حال ساخت‌وساز است.

جوان‌ترین منطقه شهری اصفهان بستری برای رخدادهای فرهنگی و اجتماعی

امیر رجبی، رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به ظرفیت‌ها و اقدامات انجام شده در این حوزه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دو فرهنگ‌سرا در این منطقه دایر است، یکی در محله دارک به نام «انتظار» که سال ۱۳۹۱ ساخته شد و دیگری در محله آیت‌الله غفاری به نام «حافظ» سال ۱۳۸۰ بنا شد و به بخش خصوصی واگذار شده است و شهروندان آن را اداره می‌کنند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های این منطقه در محله‌های سودان و حصه قرار دارد، تصریح می‌کند: منطقه ۱۴ از لحاظ سرانه فرهنگی در سطح پایینی نسبت به سایر مناطق پانزده‌گانه قرار دارد، به همین دلیل مسئولان در تلاش هستند که از ظرفیت مساجد در قالب طرح «چشمه‌های نورانی» استفاده کنند؛ همچنین حسینیه‌ها، مجموعه‌ها و حرم حضرت‌زینب (س) نیز فضای خوبی برای رشد فرهنگی این منطقه است.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به چهار ورزشگاه موجود در این منطقه می‌گوید: چهار ورزشگاه تازه‌تأسیس به نام‌های رستم، سهراب، امام خمینی (ره) و بهمن در این منطقه قرار دارد که از لحاظ متراژ منطقه، این چهار ورزشگاه کفایت می‌کند، اما به‌دلیل جمعیت بالای این محله، کمبود ورزشگاه احساس می‌شود.

وی با اشاره به سکونت خود در این منطقه می‌افزاید: با حضور مستمر در این منطقه می‌توان تمام مشکلات مردم را درک کرد و با یک ارتباط دوسویه و برنامه‌ریزی دقیق به رشد منطقه ۱۴ کمک کرد.

جوان‌ترین منطقه شهری اصفهان بستری برای رخدادهای فرهنگی و اجتماعی

برنامه‌های بهار ۱۴۰۲ اداره فرهنگی اجتماعی منطقه ۱۴

رجبی با اشاره به برنامه‌های بهار ۱۴۰۲ اداره فرهنگی اجتماعی منطقه ۱۴ بیان می‌کند: در نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی از جمله، «حجاب وقار فاطمی» (اجرای نمایشگاه و جشنواره در میدان امام (ره) اصفهان در نوروز و ماه مبارک رمضان توسط تیم مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه ۱۴ اصفهان)، «جزءخوانی قرآن کریم» در ماه مبارک رمضان در مراکز فرهنگی منطقه، «جشن روزه‌اولی‌ها» مشترک با آستان مقدس حضرت زینب (س) به‌همراه اجرای جشن و پذیرایی افطاری، «طرح سفره‌دار کرامت» و اجرای ویژه جشن‌هایی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در سطح محلات منطقه هم‌زمان با شروع «طرح سلام همسایه» کار مشترک با مجموعه فرهنگی یاقوت آسمانی (محله مهدیه)، «طرح مهمان شهر» اجرای «برنامه سفره‌های آسمانی» در سطح منطقه به‌منظور ترویج سفره‌های افطاری ساده به همراه اجرای برنامه‌های مفرح و شاد (جشن، دورهمی صمیمانه خانواده‌ها، مسابقه ساده‌ترین سفره، کارشناسی و داوری، اهدای هدایا و جوایز آکروبات، اجرای گروه سرود)، نشست ویژه معتمدان منطقه ۱۴ با هدف چشم‌انداز سال ۱۴۰۲ در منطقه به همراه اجرای نماز جماعت و پذیرایی افطاری و اجرای گروه سرود با حضور اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شده است.

وی می‌افزاید: ویژه‌برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در این فصل به صورت تور اصفهان‌گردی و اجرای گردشگری در سطح شهر اماکن تاریخی و تفریحی شهر بوده است، همچنین در هفته نکوداشت اصفهان طی پنج روز اجرا، ۲۵ دستگاه اتوبوس ویژه خانواده‌ها به اماکن گردشگری اعزام شد.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: ۱۲ دستگاه اتوبوس برای اجرای برنامه «به افتخار اصفهان» ویژه جشن پردیس هنر در هفته نکوداشت اصفهان از این منطقه اعزام شد.

رجبی با اشاره به هفته فرهنگی اصفهان اضافه می‌کند: جشن «زنده‌باد اصفهان» و اجرای جشنواره به‌مناسبت هفته نکوداشت اصفهان به‌همراه اجرای غرفه‌های تفریحی و بازی، نقاشی صورت ویژه کودکان و غرفه‌های صنایع دستی جنب پاساژ ماهان برگزار شد.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه روز معلم ادامه می‌دهد: تجلیل از معلمان منطقه در سطح مدارس با همکاری آموزش پرورش ناحیه چهار و اهدای گل به معلمان و توزیع شیرینی در مدارس انجام شد.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت از جمله «کاروان خورشید» می‌افزاید: اجرای برنامه حرکت نمادین دختران منطقه ۱۴ به سمت حرم حضرت زینب (س)، اجتماع دختران در حرم و اجرای برنامه جشن با سخنرانی حجت‌الاسلام صغیرا، مدیحه‌سرایی و اهدای گل به دختران در روز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر صورت گرفت.

رجبی درباره برنامه‌های هفته کرامت می‌گوید: جشن ایران‌دخت، اجرای برنامه نمایشگاه، جشن ویژه روز دختر، گرامیداشت دهه کرامت در فرهنگ‌سرای انتظار، نشست ادبی ویژه نوجوانان در فرهنگ‌سرای حافظ در قالب شعرخوانی و داستان نویسی، دورهمی صمیمانه دختران، اجرای جشن ویژه دختران به همراه پخت آش نذری در محل فرهنگ‌سرای حافظ به مناسبت روز دختر، جشن میلاد ثامن‌الحجج، اجرای جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور خادمین حرم رضوی به همراه تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم فاطمیون و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح بازی سرگرمی، اجرای آکروبات، نورافشانی از جمله برنامه‌های هفته کرامت بود.

وی با اشاره به برنامه‌های متفرقه مراکز و منطقه بیان می‌کند: کارگاه‌های آموزشی سواد مالی ویژه بانوان در مجموعه فرهنگی و سالن مطالعه حصه، همایش کارآفرینی و اشتغال‌زایی در حوزه کسب‌وکار خانگی با حضور فعالان حوزه کسب‌وکارهای خانگی اجرا شد.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به نشست صمیمانه شهردار اصفهان اضافه می‌کند: شهردار به همراه معاونان، معتمدان و فرهیختگان منطقه ۱۴ به منظور انتقال مشکلات منطقه و پیگیری موارد مورد مطرح تا حصول نتیجه دورهمی برگزار کرد.

رجبی می‌گوید: یکی از ویژه‌برنامه‌های تفریحی سرگرمی این منطقه مسابقه محله و اجرای مسابقات تفریحی و سرگرمی در بوستان‌های محلات منطقه (در قالب بازی، سرگرمی و هیجان) هم‌زمان با آغاز دهه کرامت، در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه بوده است.

جوان‌ترین منطقه شهری اصفهان بستری برای رخدادهای فرهنگی و اجتماعی

تابستان ۱۴۰۲ ‏‬از اجرای جشنواره بزرگ بازی و تفریح تا اجرای تئاتر «کاروان خورشید»

رجبی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های دهه ولایت در تابستان ۱۴۰۲ اداره فرهنگی اجتماعی منطقه ۱۴ اظهار می‌کند: این برنامه‌ها از قبیل جشن «ستاره پونصد»، جشنواره «مسابقه محله» در محله منتظرالمهدی (عج) و «کاروان شادی» به‌مدت سه شب اجرا در محلات مختلف منطقه است.

وی درباره برنامه‌های این فصل ادامه می‌دهد: اجرای سرود، بازی، سرگرمی و افتتاحیه پروژه‌های منطقه هم‌زمان با دهه ولایت، افتتاح پل شهید آشتیانی و بازیکده حصه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار اصفهان، مدیر منطقه ۱۴ به همراه معاونان و با حضور معتمدان منطقه از دیگر برنامه‌های تابستانی منطقه ۱۴ بود.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان درباره ویژه‌برنامه‌های تفریحی سرگرمی ورزشی و سلامت این منطقه می‌گوید: مسابقه محله، اجرای برنامه مسابقات تفریحی و سرگرمی در بوستان‌های محلات منطقه (در قالب بازی، سرگرمی و هیجان هم‌زمان با شروع تابستان و دهه ولایت در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه)، اجرای برنامه «سی سیب» با موضوع سلامت با همکاری اداره سلامت در قالب اجرای نمایش طنز، نمایش عروسکی با محوریت کنترل فشار خون و چربی، اختتامیه اولین دوره مسابقات ورزشکاران سالن‌های ورزشی منطقه ۱۴ با حضور مسئولان اداره ورزشی شهرداری منطقه ۱۴ به همراه معاونان و قهرمانان بین‌المللی ورزشی منطقه در قالب اجرای برنامه شاد و اهدای لوح تقدیر، توزیع مدال و اهدای هدیه به ورزشکاران، در این فصل برگزار شد.

رجبی می‌افزاید: اجرای جشنواره بزرگ بازی و تفریح با همکاری اداره امور تفریح سازمان فرهنگی‌تفریحی و شهرداری منطقه ۱۴ در قالب بازی و سرگرمی ویژه خانواده‌ها در بازیکده حصه، اجرای سلسله جلسات آموزشی و مشاوره گروهی با عنوان «حال خوب، افکار خوب، رفتار خوب» با همکاری فرهنگ‌سرای تخصصی پرسش، اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا شش سال در مراکز فرهنگی منطقه و اجرای مسابقه‌های کشتی ویژه نوجوانان و در باشگاه فرهنگ‌سرای انتظار با حضور تیم‌هایی از شاهین شهر، خوراسگان، یزد صورت گرفت.

وی درباره برنامه‌های ورزشی بیان می‌کند: رویداد ورزشی و تفریحی «عصر ورزش» در مدارس محلات منطقه ۱۴ و رویداد بازی و تفریح در محله جلوان برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به ویژه‌برنامه‌های محرم و صفر می‌افزاید: از جمله این برنامه‌ها «اجرای نشست هم‌اندیشی هیئات مذهبی» منطقه ۱۴ به منظور نظم و اثربخشی جلسات سوگواری سالار شهیدان در ایام ماه محرم و صفر، اجرای برنامه «پویش حجاب» در هفته امر به معروف و نهی از منکر هم‌زمان با شروع ماه محرم ویژه دختران زیر ۱۱ سال به همراه اجرای برنامه‌های فرهنگی و اهدای یادبود به دختران، تجلیل از خانواده شهید حسن عابدیان با توجه به شروع ماه محرم با حضور شهردار اصفهان به همراه معاونان و مدیر منطقه ۱۴ و معتمدان محلی، اجرای سه شب تئاتر با عنوان «کاروان خورشید» به‌مناسبت ایام اربعین حسینی به همراه تجلیل از خادمان و مداحان اهل بیت در هنرسرای خورشید، اعزام ۱۴ دستگاه اتوبوس به مراسم قافله عزاداری به مناسبت ۲۸ ماه صفر، شهادت حضرت رسول (ص)، برپایی موکب‌های کرامت به مناسبت وفات پیامبر (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر، اعزام ۱۱ دستگاه اتوبوس به مسیر پیاده‌روی اربعین به سمت گلستان شهدا در برنامه جاماندگان اربعین است.

جوان‌ترین منطقه شهری اصفهان بستری برای رخدادهای فرهنگی و اجتماعی

شاخص برنامه‌های پاییز منطقه ۱۴، تجلیل از خانواده شهدای محلات در منازل شهدا به همراه روایتگری

وی با اشاره به ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در پاییز ۱۴۰۲ اداره فرهنگی و اجتماعی اظهار می‌کند: از جمله این برنامه‌ها که به رشد فرهنگی این منطقه کمک می‌کند، فضاسازی و سیر نمایشگاهی در شهرداری منطقه ۱۴، تجدید میثاق با شهدا در مکان گلستان شهدای اصفهان توسط مدیر منطقه و کارکنان شهرداری منطقه ۱۴، اجرای ویژه‌برنامه «شهید آبروی محله» به مناسبت هفته دفاع مقدس به همراه تجلیل از خانواده شهدا و روایت‌گری، اجرای تئاتر، اجرای نشست بصیرتی در هفته دفاع مقدس ویژه همکاران منطقه با حضور استاد معلمی از اساتید دانشگاه است.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به آموزش فرهنگی این منطقه می‌افزاید: یکی از این برنامه‌ها اجرای کارگاه آموزشی روش تدریس با حضور علی صداقتی (عمو خیاط) ویژه معلمان منطقه است که با حضور دانش‌آموزان مدارس منطقه در سالن مطالعه حصه برگزار شد، همچنین برنامه‌ها با اجرای جشنواره غذاهای محلی اقوام ایرانی منطقه ۱۴ به همراه اجرای کارگاه‌های آموزشی تغذیه سالم و مسابقه، اهدای جوایز به گروه‌های برتر و اجرای موسیقی‌های سنتی اقوام، اجرای مسابقه «گویش‌های محلات اصفهان» با گرامی‌داشت خوانش زندگینامه شهدای محله، اجرای نمایشگاه دستاوردهای بانوان، کارگاه آموزشی خشکاله و بازیافت در محل بازیکده حصه در هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های مناسبتی فصل پاییز تصریح می‌کند: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اهدای لوح تقدیر و گل به آتش‌نشانان ایستگاه منطقه در روز بزرگداشت آتش‌نشان، اجرای جشن میلاد پیامبر (ص) به همراه اجرای تواشیح، اجرای تجلیل از خانواده شهدای محلات در منازل شهدا به همراه روایتگری، اجرای سرود، اجرای تئاتر در هفته فرهنگی اصفهان، اجرای برنامه تجلیل از شهدای مدافع حرم منطقه ۱۴ (فاطمیون) در گلستان شهدای اصفهان و اعزام ۲۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان و هفته بسیج خاطرنشان می‌کند: از جمله این برنامه‌ها کنگره شهدای دانش‌آموز به همراه اجرای نمایشگاه دستاوردها و فعالیت‌های پایگاه‌های بسیج با همکاری آستان مقدس حرم حضرت زینب (س) و مناطق ۱۰ ،۷،۳ در هفته فرهنگی اصفهان، برنامه تجلیل از پرستاران بیمارستان حضرت زینب (س) در روز ولادت حضرت زینب (س) به همراه اهدای گل و اجرای برنامه شاد و مفرح، فضاسازی محلات در هفته بسیج به‌صورت نصب بنر پیام‌های ایثار و مقاومت، ویژه‌برنامه‌های مناسبتی روز دانش‌آموز در مدارس منطقه، اجرای برنامه بازی، سرگرمی، اجرای سرود، اجرای جشنواره کودک در زمان اجرای جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان (برنامه‌های شاد ویژه عموم شهروندان و اجرای پخش فیلم در محلات مختلف منطقه) و اجرای برنامه بازی و تفریح و سرگرمی ویژه مدارس در محل بازیکده حصه در زمان اجرای جشنواره‌های کودک و نوجوان بوده است.

کد خبر 715339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چه فایده خیابان مفتح شبانورش خیلی کمه اراذل جمع میشن زمین خاکی ول خیلی داره ب نظافت اش اهمیت نمیدن پلاک خونه هایکی درمیون زده شده مغازه دارانی که موادفروشی میکنن خیالشون راحته
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    باسلام بخش مهمی از زینبیه را مختص معتادان وکارت وکارتون خوابها است جا وفضای برای آنها محیاکنید تا بچه‌ ها را به وحشت واضطراب نکشاند
  • رضا اسماعیل زاده IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    سلام منگر کارهای شهرداری نیستیم اما اینم انصاف نیست از هر کاری شهرداری بخواد کسب درآمد کنه تعرفه عوارض را ۴برابر کرده اینجا منطقه محرومه به هر طریقی که شده در حق مردم داره ظلم میکنه برا جواز ساخت کسری پارکینگ یه پول درخواست میکنه که طرف میمونه
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    بگو جوان به خاطر وجود تعداد زیادی اتباع هستش خیلی زیادن