ارتقای سلامت نیازمند تعامل است / بازگشتی از عوارض دیابت و فشارخون وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ارتقای سلامت نیازمند تعامل است، گفت: بازگشتی از عوارض دیابت و فشارخون وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاهین شیرانی امروز _چهارشنبه ششم دی_ در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به ادغام آموزش علوم پزشکی با حوزه سلامت، اظهار کرد: سلامت بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان استان اصفهان با دانشگاه علوم پزشکی است.

وی افزود: مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی جدا از آموزش و پژوهش، ارتقای سلامت مردم، این موضوع جزو قانون و تکلیفی بسیار سنگین و این وظیفه سنگین نیازمند یاری و همراهی تمام افراد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در نظام سلامت، قانونی وجود دارد که بر اساس آن در صورت تأمین بودن از نظر مالی و نیروی انسانی، ۲۵ درصد سلامت مردم بر عهده وزارت بهداشت و ۷۵ درصد باقی مانده بر عهده ارگان‌ها، سازمان‌ها و خود مردم است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف رئیس دانشگاه علوم پزشکی، ایجاد تعامل بین دستگاه‌های مختلف است تا بتوان از فرصت‌های موجود با هدف ارتقای سلامت مردم با همراهی دیگر نهادها و سازمان‌ها استفاده کرد.

شیرانی گفت: به عنوان مثال هنگامی که هوا آلوده است، شاهد تأثیر بر سلامت انسان‌ها خواهیم بود و از همین رو باید با کارخانجات و صنایع ارتباط داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مادر، محور سلامت خانواده است و می‌تواند از نمک و روغن کمتری برای غذا استفاده ، غذاهای سالم را با غذاهای ناسالم جایگزین کند و در نهایت با توجه با این اقدامات به نوعی CCU بسازد و از سکته‌های قلبی پیشگیری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به لزوم رعایت موارد ایمنی توسط خود افراد، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد افراد بستری در ICU بیمارستان‌ها از مجروحان حوادث ترافیکی هستند و در صورتی که افراد حین رانندگی با خودرو یا موتورسیکلت موارد ایمنی را رعایت کنند به نوعی خود ICU ساخته‌اند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که چند سال درگیر بیماری کرونا بودیم و زمانی حدود ۷۰۰ نفر به صورت روزانه بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دادند، اما این بیماری با همراهی خود مردم و هماهنگی بین دستگاه‌ها کنترل شد.

شیرانی با تاکید بر لزوم داشتن آگاهی و آماده بودن در برابر بیماری‌های واگیر، تصریح کرد: بیشتر مرگ‌ومیر افراد سراسر جهان بر اساس بیماری‌های غیرواگیر است و در رأس آنها بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

وی ادامه داد: تنگی رگ‌های قلب از دوران جوانی آغاز می‌شود، اما با افزایش سن علائم آن بیشتر نمایان می‌شود، مواد غذایی حال حاضر با مواد غذایی دهه‌های قبل متفاوت شده است، مدارس به جای برف برای آلودگی هوا تعطیل می‌شوند و مشخص نیست با این وضعیت به کجا خواهیم رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با این شرایط باید از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم، بیماری‌های فشار خون و دیابت تحت عنوان قاتلان خاموش شناخته می‌شوند، چراکه علائمی ندارند و پس از غربالگری ابتلاء به آنها محرز می‌شود.

وی اضافه کرد: هنگامی علائم این دو بیماری نمایان می‌شود که دیر و تأثیرات آن بر عضوهای مختلف بدن از جمله چشم و کلیه قابل مشاهده است، کنترل نشدن این دو بیماری افراد را دچار عوارض جدی می‌کند و هیچ بازگشتی برای آنها وجود ندارد.

کد خبر 715235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.