۳۵ درصد آمار حریق اماکن تجاری اصفهان مربوط به رستوران‌ها و طباخی‌ها بوده است

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: طی تحلیل‌های انجام شده، ۳۵ درصد آمار حریق‌ اماکن تجاری سال جاری شهر اصفهان مربوط به رستوران‌ها، فست‌فودها و طباخی‌ها بوده که یکی از علت‌های مهم آن، انجام نشدن نظافت‌های دوره‌ای این دودکش‌ها و هواکش‌ها است.

امید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در هفته گذشته ۱۰ هزار و ۹۱۴ تماس تلفنی از سوی شهروندان با سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی برقرار شده است که از این تعداد تماس ۲۵۳ عملیات امداد و نجات و اطفای حریق بوده و شامل ۱۰۳ حریق آتش‌سوزی و ۱۵۰ حادثه و خدمات ایمنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در هشت ماه نخست سال جاری ۱۹۹ حریق در اماکن تجاری داشتیم، افزود: طی تحلیل‌هایی که بر اساس علت‌های ایجاد حریق انجام دادیم، ۴۹ درصد حریق‌هایی که در این اماکن اتفاق افتاده است، بر اثر اتصالی برق ایجاد شده است، بنابراین از کسبه و صنوف درخواست می‌کنیم دقت نظر لازم را نسبت به اقدامات ایمنی و حفاظتی در خصوص اتصالات الکتریکی، عایق‌کاری آن‌ها، کلیدهای قطع و وصل، نصب فیوزهای مناسب، اجرای سیستم ارت، نصب کلید محافظ جان و بررسی دوره‌ای مستمر نسبت به این موارد داشته باشند و به‌سادگی از کنار آن عبور نکنند.

باقری با بیان اینکه ۱۴ درصد از حریق‌هایی که در اماکن تجاری رخ داده به دلیل انباشت چربی داخل هود و دودکش‌ها است که گاهی در این مورد غفلت می‌شود و اهتمامی نسبت به تمیز کردن این موارد انجام نمی‌شود، اضافه کرد: طی تحلیل‌های انجام شده، ۳۵ درصد آمار کل حریق‌های اماکن تجاری شهر اصفهان در سال جاری مربوط به رستوران‌ها، فست‌فودها و طباخی‌ها بوده است که یکی از علت‌های مهم آن، انجام نشدن نظافت‌های دوره‌ای این دودکش‌ها و هواکش‌ها است که توصیه می‌کنیم به صورت دوره‌ای مستمر انجام شود.

وی بیان کرد: ۱۱ درصد از حریق‌هایی که در اماکن تجاری ایجاد شده به‌دلیل افتادن آتش روی مواد قابل اشتعال همچون زغال گداخته یا سیگار روشن بوده که موجب ایجاد حریق گسترده شده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: ۸ درصد موارد آتش‌سوزی به دلیل سرایت حرارت مواد قابل اشتعال بوده است که توصیه می‌کنیم رعایت فاصله وسایل گرمایشی با مواد قابل اشتعال رعایت شود و فاصله ایمنی لامپ‌ها و وسایل روشنایی پرمصرف در مجاورت اجسام قابل اشتعال حفظ شود.

باقری گفت: ۷ درصد موارد نیز به دلیل نشت گاز بوده است که به همه کسبه و اصناف مختلف توصیه می‌کنیم، تجهیزات و تمهیدات اعلام و اطفای حریق اماکن تجاری را مهیا و اجرا کنند تا لحظات اولیه آتش‌سوزی که فرصت طلایی اطفا و کنترل است، از دست نرود.

وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی مشتاقانه پذیرای استعلام‌ها و درخواست‌های بازدید اصناف و کسبه است تا کارشناسان متخصص حوزه پیشگیری سازمان مراجعه و بررسی کنند و نکات ایمنی را ارائه دهند، ادامه داد: هفته گذشته ۵۲ مورد استقرار اطفائیه در نقاط حساس و پرتردد شهر برای تسریع در رسیدن به محل حریق و حادثه داشتیم که این تعداد علاوه بر ۲۷ ایستگاه عملیاتی سطح شهر بوده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: برای شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز در سطح شهر هفته گذشته ۳۵ مورد نیز گشت ایمنی داشتیم که ارزیابی لیست حوزه‌های استحفاظی ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه به‌صورت مستمر انجام می‌شود تا روزهای ایمنی پیش‌رو داشته باشیم.

کد خبر 715058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.