لزوم توجه به پژوهش در سازمان محیط زیست / سیاهه انتشار آلودگی هوا از سال ۹۶ به‌روز نشده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به به‌روزرسانی نشدن بسیاری از متغیرهای محیط زیستی کشور در طول سال‌های اخیر، از از عملکرد بعضی مراکز پژوهشی کشور در حوزه محیط زیست انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه با تاکید بر ضرورت توجه بسیار جدی به امر پژوهش در سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به تمام وظایف خود باید بیش از سایر دستگاه‌های کشور به مسئله پژوهش توجه کند و از همه مدیران سازمان می‌خواهم بسیار بیشتر از امروز به پژوهش‌های کاربردی که مشکلات کشور را حل می‌کند، توجه کنند چراکه پاسخ سوال ما در همین جمع پژوهشگران است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین تفاوت علم محیط زیست با سایر علوم، تغییرات شدید متغیرهای تأثیرگذار بر پژوهش‌ها است، افزود: عوامل تأثیرگذار بر پژوهش‌های محیط زیستی از جمله دمای هوا و بارندگی به‌طور دائم در حال تغییر هستند و همچنین متغیرهای علمی حوزه محیط زیست بی‌نهایت است و عوامل متعددی روی شرایط زیست‌محیطی مناطق مختلف تأثیر می‌گذارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در علم محیط زیست برای تحلیل متغیرهای متعدد با شرایط آزمایشگاهی مواجه نیستیم، بلکه در شرایط طبیعی قرار داریم که این مسئله رسیدن به نتیجه‌گیری از آزمایش‌ها، نمونه‌برداری‌ها و آماربرداری‌ها و در نهایت ارائه یک پژوهش جامع را بسیار دشوار می‌کند.

وی با انتقاد از به‌روزرسانی نشدن بسیاری از متغیرهای محیط زیستی کشور در طول سال‌های اخیر، گفت: داده‌های موجود در حوزه محیط زیست برای انجام پژوهش‌ها ناکافی است و وظیفه مدیران سازمان حفاظت محیط زیست این است که این داده‌ها را هرچه زودتر تکمیل و به‌روزرسانی کنند.

سلاجقه ادامه داد: در همین راستا سیاهه انتشار آلودگی هوا از سال ۹۶ که همچنان مبنای کار ما برای آلایندگی جو است، تا امروز به‌روزرسانی نشده و این در حالی است که طی شش سال گذشته به‌طور قطع داده‌ها و درصدهای مربوط به آلاینده‌های هوا تغییر کرده است، اما هنوز سیاهه انتشار سال ۹۶ مد نظر ما قرار دارد، در تکالیف قانون هوای پاک نیز این مشکل وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست یک مؤلفه پژوهشی چندوجهی محسوب می‌شود، تصریح کرد: مکلف هستیم که داده‌های بخش‌های مختلف حوزه محیط زیست را با انجام پژوهش‌های میدانی به‌صورت مستمر به‌روزرسانی کنیم، به همین دلیل باید ۷۰ تا ۸۰ درصد تلاش سازمان حفاظت محیط زیست بر امر پژوهش معطوف باشد، ما باید در سازمان خود روی بحث پژوهش و تولید علم کار کنیم تا گره‌های مردم را باز کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از عملکرد برخی مراکز پژوهشی کشور انتقاد و اضافه کرد: به عنوان مثال در بحث تغییر اقلیم سوالات بی‌پاسخ زیادی وجود دارد، اما باید بپرسیم که جایگاه مرجع علمی تغییر اقلیم کشور و پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار کشور در تبیین این موضوع برای مردم کجاست؟ در موضوعات دیگری مانند هارپ یا خشکسالی، مراکز پژوهشی کشور کجا هستند و چرا تحقیقات دقیق و جامعی را در این زمینه‌ها انجام نداده‌اند تا بتوانیم گره‌های ذهنی مردم را برطرف کنیم و برای حل مشکلات دهه‌های آینده کشور از همین امروز برنامه بدهیم.

وی تاکید کرد: مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید پاسخگوی این سوالات باشد، ما اکنون تنها به مسائل روزمره آن هم اگر با سوال مردم یا سمن‌ها روبه‌رو شویم پاسخ می‌دهیم و این در حالی است که بر اساس وظیفه خود باید مسائل مربوط به ۲۰ تا ۵۰ سال آینده را تبیین کنیم، بدون پژوهش نمی‌توانیم گام از گام برداریم و شکی نیست که مشکلات کشور حل نخواهد شد، مگر اینکه به مسئله پژوهش اهمیت بدهیم.

کد خبر 714941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.