استفاده از فناوری‌های مختلف برای مدیریت پسماند در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از پیش‌بینی فناوری‌های مختلف برای مدیریت پسماندها در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا ساکتی اظهار کرد: روزانه حدود هزار تن زباله وارد کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان می‌شود که حدود ۳۵۰ تن آن مواد غیرقابل بازیافت با پایه کربنی موسوم به «ریجکت» بوده که این پسماندها یک منبع تولید انرژی است و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به این که این نوع پسماندها بیش از ۱۰ سال است در سایت دفن پسماند در شرق اصفهان دفن می‌شود، افزود: یکی از اقدامات شهرداری برای جلوگیری از دفن این حجم پسماند با پایه کربنی، اجرای روش پیرولیز یا تجزیه حرارتی است که در آن، این پسماندها در مجاورت گرمای بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد و نبود اکسیژن، تجزیه و به سوخت مایع یا روغن پیرولیزی تبدیل می‌شود و با تصفیه دوباره در برج جداساز، از آن‌ها هیدروکربن و مواد با ارزش‌تر تولید می‌شود که قابلیت صادرات را دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به این که طرح اولیه پیرولیز با ظرفیت ۱۰ تن در روز در محل کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی خرداد ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد، گفت: اگر خط دوم نیز راه‌اندازی شود، می‌توان محصولات با ارزش‌تری از سوخت پیرولیزی استحصال کرد.

ساکتی از اجرای طرح تبدیل لاستیک فرسوده خودروها به روغن پیرولیزی با ظرفیت روزانه ۱۰ تن لاستیک در ابتدای سال جاری توسط بخش خصوصی خبر داد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته لاستیک‌های فرسوده خودروها در محل کارخانه پردازش پسماند شهرداری اصفهان دپو می‌شد که با اجرای خط تبدیل لاستیک خودروها به روغن پیرولیزی، تاکنون ۷۰ هزار لیتر روغن پیرولیزی استحصال شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های زیست‌محیطی بخش خصوصی همچون اجرای روش پیرولیز از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نیست و درآمدها نسبت با هزینه‌های انجام شده بسیار ناچیز، اما کار ارزشمندی است و فواید زیادی برای حفظ محیط زیست دارد و دولت باید با رفع موانع و تسهیل در صدور مجوزهای مربوطه از کار ارزشمند آن‌ها حمایت کند.

افزایش ظرفیت تولید سوخت پیرولیزی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه اجرای روش پیرولیز برای ریجکت‌ها، همچنین لاستیک فرسوده خودروها موفقیت‌آمیز بوده است، افزود: شهرداری اصفهان در گام بعد، اجرای طرح تبدیل ریجکت‌ها به سوخت پیرولیزی با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز را برنامه‌ریزی کرده است تا از دفن این میزان پسماند غیرقابل بازیافت جلوگیری شود.

وی از اعلام فراخوان در این زمینه خبر داد و گفت: رغبت پیمانکار برای اجرای این طرح به دلیل ممنوعیت صادرات سوخت پیرولیزی کم است و اگر امکان صادرات سوخت پیرولیزی فراهم شود، به‌طور قطع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

ساکتی خاطرنشان کرد: متناسب با وضعیت موجود و مدل تولید زباله در هر منطقه‌ای باید تصمیم‌گیری شود؛ شهرداری اصفهان سبدی از فناوری‌های مختلف را برای مدیریت پسماندها برنامه‌ریزی کرده است تا از دفن پسماندها جلوگیری شود.

کد خبر 714607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.