خنثی کردن تحریم‌های صنعتی با استفاده از تولیدات دانش‌بنیان

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره حمایت از محصولات تولید بار اولی شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد و توسعه بازار این محصولات پرداخت.

حسین محمدصالحی دارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تأثیر تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تولیدات بار نخست در رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان اکثراً شرکت‌های نوپا و متشکل از جوانان تحصیل‌کرده جوان بدون سرمایه هستند، باید از آن‌ها حمایت لازم صورت گیرد.

وی افزود: این شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی تولید تجهیزات مختلف در بخش‌های مختلف کشور شامل صنعت، پتروشیمی، پالایش و نیروگاه را دارند و با تولید این محصولات می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

صالحی دارانی تصریح کرد: متأسفانه با تمام توانایی این شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی مالی آن‌ها محدود است و برای تبدیل ایده‌های خود به طرح‌های نوآورانه تولیدی نیازمند حمایت هستند. وقتی حمایت مالی از این محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا انجام شود، آن‌ها می‌توانند محصولات خود را با کیفیت بیشتری به بازار عرضه کنند. وقتی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت تام صورت گیرد، آن‌ها می‌توانند تولیدات مورد نیاز بازار داخل و خارج را تأمین کنند و به مرجعی برای فروش تبدیل شوند.

نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: برای اینکه این شرکت‌ها بتوانند بازار را به دست گیرند باید بیشتر به آن‌ها توجه شود، با حمایت از تولیدات بار اول دانش‌بنیان، متقاضیان خرید محصولات آن‌ها به دلیل اینکه این محصولات امتحان خود را پس داده‌اند، بیشتر می‌شود.

صالحی دارانی بیان کرد: حمایت‌هایی که با استفاده از این قانون از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده و صورت پذیرفته است در رشد و توسعه این شرکت‌ها تأثیر زیادی داشته است و بخش مهمی از مشکلات مالی آن‌ها را برطرف کرده است.

وی گفت: وقتی که تولیدات بار اولی این شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده شود، آن‌ها به الگویی برای سایر شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل می‌شوند و سایر شرکت‌ها نیز مشتاق می‌شوند که قدم در این مسیر بگذارند.

نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: با این حمایت‌ها دانش‌آموختگان دانشگاهی بیشتر به راه‌اندازی و حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان رغبت پیدا می‌کنند در نتیجه از مهاجرت و فرار مغزها نیز جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: امیدواریم با این گام مهم مجلس که جزو اولین گام‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور است بتوانیم حمایت بیشتری از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم، همچنین شاهد تولیدات باکیفیت‌تر جهت رفع وابستگی به کشورهای خارجی باشیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: از سوی دیگر توجه به این شرکت‌ها موجب شده است که طی یک سال گذشته صرفه‌جویی ارزی زیادی از محل تولیدات بار اولی این شرکت‌ها داشته باشیم و با استفاده از محصولات آن‌ها تا حدود زیادی توانسته‌ایم تحریم‌های صنعتی علیه کشور را خنثی کنیم.

کد خبر 714189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.