انتخابات، حل‌المسائل کشور

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه سوم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برقراری خط تماس تهران-قاهره» نوشت: گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر رویداد مهمی در بطن تحولات دیپلماتیک منطقه به شمار می‌آید. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد با اعلام اینکه در اولین تماس تلفنی رؤسای جمهور ایران و مصر، رئیسی دوره جدید ریاست‌جمهوری جناب السیسی را تبریک گفت، افزود: همچنین دو طرف درباره آخرین تحولات فلسطین و اهمیت وحدت اسلامی گفت‌وگو کردند. جمشیدی همچنین از توافق دو رئیس‌جمهور برای برداشتن گام‌های ملموس جهت حل و فصل نهایی مسائل بین دو کشور خبر داد.

این گفت‌وگوی تلفنی دو ماه پس از آن انجام شد که «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار کرد و امیرعبداللهیان پس از این دیدار اعلام کرد که تهران و قاهره در حال ارتقای روابط هستند. این سخن اشاره‌ای به روند رو به پیشرفت مذاکرات محرمانه دو کشور داشت که خبر آن نخستین بار اسفندماه سال گذشته از سوی منابع آگاه دیپلماتیک عراق منتشر و اعلام شد که مقامات امنیتی ایران و مصر با یکدیگر بر سر امکان توسعه تدریجی روابط در آینده گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌اند. این خبر درست چند روز پس از اعلام توافق ازسرگیری رابطه ایران و عربستان اعلام شد و نشان داد که ایران و مصر هم عزم خود را برای ترمیم و تقویت رابطه دوجانبه جزم کرده‌اند.

انتخابات، حل‌المسائل کشور

روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه امروز خود با تیتر «عملیات پیچیده پیش از انهدام یا توقیف کشتی‌های صهیونیستی» نوشت: هدف‌گیری یا توقیف چند کشتی و نفتکش متعلق به صهیونیست‌ها در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، به خودی خود آن‌قدر اهمیت داشت که موجب مغفول ماندن بخش بزرگ‌تر ماجرا شد. انصارالله یمن ظرف چند هفته اخیر، شماری از کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی را هدف‌گیری و منفجر کرد و یا به توقیف آنها پرداخت. دیروز هم شرکت انگلیسی امنیت دریایی موسوم به «آمبری» اعلام کرد که یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل در ۲۰۰ کیلومتری سواحل غربی هند، هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

به گزارش بلومبرگ، طی هفته جاری تنها ۳۰ نفتکش از تنگه باب‌المندب عبور کرده‌اند که نشان‌دهنده کاهش ۴۰ درصدی نسبت به متوسط عبور از این تنگه طی سه هفته پیش از آن است. نکته مهم‌تر از هدف‌گیری یا توقیف کشتی‌ها و نفتکش‌های مذکور، شناسایی و رهگیری دقیق آنها در نقاط دور و نزدیک است؛ چنان که برخی از این کشتی‌ها از فاصله چند صد کیلومتری- و احتمالاً بالای هزار کیلومتر- هدف‌گیری دقیق شده‌اند. به بیان دیگر اطلاعات عملیات حملات و جمع‌آوری دقیق داده‌ها، مهم‌تر از اصل عملیات است. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، حملات سایبری بسیار پیچیده‌ای به مراکز راهبردی، امنیتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی و متحدان آن انجام شده و اطلاعات بسیار ذی‌قیمتی را در اختیار مهاجمان قرار داده است. اغلب این عملیات بدون برجا گذاشتن کمترین ردپایی انجام شده و صهیونیست‌ها بعضاً تا سال‌ها از اصل نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات سرّی توسط دشمنان بی‌خبر بوده‌اند. تنها بخش کوچکی از این‌گونه عملیات‌های لو می‌رود.

انتخابات، حل‌المسائل کشور

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمزمه فرار اسرائیل از غزه» نوشت: تنها دو روز بعد از خبر عقب‌نشینی تیپ گولانی از غزه، حالا منابع غیررسمی در تل‌آویو از شروع «فاز سوم» عملیات زمینی در غزه صحبت می‌کنند؛ مرحله‌ای که شامل عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از غزه، کاهش شمار سربازان از جمله مرخص کردن نیروهای ذخیره و همچنین ایجاد یک منطقه حائل بین اسرائیل و غزه و تمرکز روی تداوم حملات هوایی است. اگر مقام‌های رسمی در سرزمین‌های اشغالی چنین اتفاقی را تأیید کنند، معنای تلویحی آن شکست عملیات زمینی اسرائیلی‌ها بدون دستیابی به اهداف کلیدی آن، یعنی نابودی حماس و آزادی اسرا خواهد بود.

انتخابات، حل‌المسائل کشور

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با اشاره به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در جمع مردم خوزستان و کرمان، تیتر «انتخابات، حل‌المسائل کشور» را برگزید و نوشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم پرافتخار استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.

ایشان «نبود انتخابات» را موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مشارکت قوی را معجزه‌آفرین خواندند و گفتند: برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پرقدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

ایشان دلسرد کردن مردم از انتخابات را کاری غلط و به ضرر کشور خواندند و گفتند: بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند؛ در حالی که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد.

انتخابات، حل‌المسائل کشور

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «علیه انفعال دیپلماتیک» نوشت: پنج ماه پیش بود که وزارت امور خارجه با احضار سفیر روسیه در تهران، به بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در نادیده‌گرفتن تمامیت ارضی ایران اعتراض کرد، اما این اعتراض کافی نبود و مسکو بار دیگر در همراهی با کشورهای عربی، مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را زیر سوال برد و در بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، خواستار تصمیم‌گیری درباره این موضوع در دیوان دادگستری بین‌المللی شد. تکرار این همراهی نشان می‌دهد ادعای احترام به تمامیت ارضی ایران شاید برای روسیه تعریف خاصی پیدا کرده و در کنار کشورهای عربی بر مواضع مداخله‌جویانه خود اصرار دارد و اعتماد به این جمله «حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است» که از زبان «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه رسانه‌ای شده، چندان قابل اتکا نباشد.

تاکنون «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطالب مندرج در بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را بی‌اساس خوانده و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود و در واکنش به این بیانیه، جزایر سه‌گانه ایرانی را جز لاینفک تمامیت ارضی ایران دانسته، اما درنهایت دستگاه دیپلماسی به توضیح «حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچ‌گاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم» قناعت کرده است. بدون اینکه تأکید شود تمامیت ارضی ایران شامل جزایر سه‌گانه هم می‌شود و روسیه حقی برای نادیده‌گرفتن این مهم ندارد.

انتخابات، حل‌المسائل کشور

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «یک اقتصاد، دو روایت» نوشت: روایت دوم از رشد اقتصادی ایران در نیم‌سال اول ۱۴۰۲، بسیار متفاوت از روایت اول است. بر اساس روایت اول از سوی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در نیم‌سال نخست سال جاری ۷.۵ درصد بوده، حال آنکه بر اساس روایت دوم از سوی بانک مرکزی، این رقم ۴.۷ درصد ثبت شده است. این آمار تنها محدود به ارقام کلان نبوده است؛ به‌نحوی‌که در زیرمجموعه‌ها و حتی در رقم تولید ناخالص داخلی اختلاف قابل توجهی مشاهده می‌شود. اگرچه ارائه گزارش‌های آماری از سوی دو نهاد، امری غیرمعمول نیست، اما اختلاف قابل توجه میان آمار رشد اقتصادی و حتی روندهای متضاد در دوره مشخص موجب سردرگمی مردم، فعالان اقتصادی و حتی خود سیاست‌گذاران خواهد شد. دلیل اختلاف قابل توجه آمار دو نهاد آماری چیست؛ کدام آمارها از سوی نهاد ناظر باید به‌عنوان مرجع اصلی معرفی شود؟

انتخابات، حل‌المسائل کشور

کد خبر 714172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.