تاثیر جنگ اسرائیل علیه غزه بر دیدگاه مردم عربستان

افکارسنجی اخیر انستیتو واشنگتن نشان‌دهنده افزایش دیدگاه‌های مثبت نسبت به حماس است و اکثر آن‌ها موافقند که رژیم صهیونیستی در حال حاضر ضعیف و پرتفرقه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اندیشکده انستیتو واشنگتن در ماه دسامبر گزارشی کوتاه با استفاده از نظرسنجی‌های بومی با مشارکت ۱۰۰۰ شهروند عربستان سعودی برای تبیین دیدگاه آن‌ها از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه منتشر کرد؛ دیدگاه عمده مردم عربستان در واکنش به این جنگ واضح است:

«اکثریت قاطع (۹۱ درصد) با این ادعا موافق هستند که به‌رغم ویرانی‌ها و تلفات جانی، این جنگ غزه یک پیروزی برای فلسطینی‌ها، اعراب و مسلمانان است و در مورد نقش جهان عرب گسترده‌تر، تقریباً همه (۹۶ درصد) با این پیشنهاد موافق هستند که کشورهای عربی باید فوری تمام روابط دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و هرگونه تماس دیگر با اسرائیل را در اعتراض به اقدام نظامی این رژیم در غزه قطع کنند

تاثیر جنگ اسرائیل علیه غزه بر دیدگاه مردم عربستان

به گفته این اندیشکده، نظرسنجی در طول یک جنگ احتمالاً نتایج ناپایدارتری به همراه خواهد داشت زیرا شرایط به سرعت روی زمین تغییر می‌کند، برای مثال در دوره فعلی نظرسنجی، جنگ رژیم صهیونیستی و حماس دچار چندین تغییر عمده شد از جمله آتش‌بس موقت از بیست‌وچهارم تا سی‌ام نوامبر و گسترش تهاجمات بعدی رژیم اسرائیل به جنوب غزه؛ با این حال، مقایسه با نظرسنجی‌های عربستان که در ماه اوت انجام شد، می‌تواند به ارائه یک معیار سنجش کمک کند که نشان دهد این درگیری چقدر دیدگاه‌ها را به‌شدت تغییر داده است و چقدر دیگران را تحت تأثیر قرار نداده است.

طبق نظرسنجی و تحلیل انستیتو واشنگتن، در حالی که حماس به عنوان یک جنبش آزادی‌بخش مورد حمایت مردم کشورهایی مانند لبنان، اردن و مصر است در میان اکثریت سعودی‌ها محبوبیت ندارد و حدود ۱۶ درصد سعودی‌ها می‌گویند که «حماس باید از درخواست برای نابودی اسرائیل دست بردارد و در عوض راه‌حل دائمی دو کشوری برای مناقشه بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ را بپذیرد.» البته از سوی دیگر ۹۵ درصد پاسخگویان این نظرسنجی گفته‌اند که حماس هیچ شهروند غیرنظامی‌ای را نکشته است. این دیدگاه در هشت کشور مورد نظرسنجی TWI گسترده شده است و نتایج مشابهی در نظرسنجی منتشرشده از سوی فلسطینیان از PSR ظاهر می‌شود.

بر اساس گزارش این اندیشکده، در حالی که اکثر سعودی‌ها همچنان دیدگاه منفی نسبت به حماس دارند، جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه باعث افزایش محبوبیت حماس شده است. نگرش مثبت نسبت به حماس از ۱۰ درصد در ماه اوت به ۴۰ درصد در نوامبر / دسامبر تغییر کرده است. پاسخ‌ها در جدیدترین نظرسنجی، در کنار پاسخ‌های سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱، نشان‌دهنده محبوبیت فزاینده حماس در طول یا پس از جنگ اسرائیل با آن است که به گفته این اندیشکده پس از فروکش کردن درگیری روند رو به کاهش تجربه می‌کند.

تاثیر جنگ اسرائیل علیه غزه بر دیدگاه مردم عربستان
دیدگاه مردم عربستان نسبت به حماس از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳

تحقیق این اندیشکده نشان می‌دهد که برخلاف کشورهایی مانند لبنان، اردن و مصر که حماس از سال ۲۰۱۴ تاکنون سطح بی‌سابقه‌ای از محبوبیت را داراست، محبوبیت حماس در میان سعودی‌ها از سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.

تاثیر جنگ اسرائیل علیه غزه بر دیدگاه مردم عربستان
دیدگاه کشورهای عربی منطقه نسبت به حماس در نوامبر / ‏دسامبر

جالب‌ترین داده موجود در نظرسنجی دیدگاه سعودی‌ها نسبت به ضعف رژیم صهیونیستی است که از نظر ۸۷ درصد آن‌ها «رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که اسرائیل آن‌قدر ضعیف است و تفرقه داخلی دارد که روزی می‌توان آن را شکست داد.» برای بسیاری، این دیدگاه احتمالاً قبل از جنگ نیز وجود داشته است، زیرا ۷۰ درصد با پیشنهاد مشابهی موافق بودند که جنبش اعتراضی گسترده ۲۰۲۳ علیه نتانیاهو منعکس‌کننده یک «کشور ضعیف و پرتفرقه» بود.

این گزارش در ادامه نوشته است که پرسش‌هایی درباره نگرش نسبت به روابط با اسرائیلی‌ها یا یهودیان که فراتر از حوزه همکاری‌های اقتصادی گسترش پیدا کند، قبل از جنگ هم جذابیت چندانی برای مردم عربستان نداشت. گرچه پیش‌تر اقلیتی ابراز تمایل به برقراری روابط اقتصادی کرده بودند، جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه این حمایت را نیز از بین برد، در حالی که دیدگاه‌ها نسبت به این موضع همچنان بالاتر از زمان پیش از پیمان عادی‌سازی ابراهیم است و پس از سال‌ها افزایش تدریجی از ۳۷ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۴۳ درصد در نوامبر ۲۰۲۲، اکنون به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

تاثیر جنگ اسرائیل علیه غزه بر دیدگاه مردم عربستان
دیدگاه مردم عربستان نسبت به خواست برخی برای ارتباط اقتصادی یا ورزشی با رژیم صهیونیستی

به گفته انستیتو واشنگتن، برخلاف موضع پیشین، حمایت از ابتکارات صلح عربی که به‌طور ضروری شامل رژیم اسرائیل می‌شود، همچنان باقی است. سه‌چهارم افراد از مشارکت دیپلماتیک اعراب در «مصالحه فلسطین و اسرائیل، با ارائه انگیزه به هر دو طرف برای اتخاذ مواضع معتدل‌تر» (۷۵ درصد)، و برای ارائه حمایت بشردوستانه از غزه ابراز حمایت می‌کنند. اکثریت بیشتری (۸۶ درصد) موافق هستند که «هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری با اسرائیل وجود ندارد، بنابراین روزی باید مذاکرات سیاسی برای توافق فلسطین و اسرائیل انجام شود.» این موضع برخلاف نظرسنجی اخیر نشریه فارن افرز در خصوص حمایت تونس از مقاومت مسلحانه برای آزادی فلسطین است.

به گفته این اندیشکده، مردم عربستان تمایل چندانی برای دخالت مستقیم نظامی ندارند و ۸۸ درصد موافقند که «در حال حاضر، اصلاحات سیاسی و اقتصادی داخلی برای کشور مهم‌تر از هر موضوع سیاست خارجی است، بنابراین ما باید از جنگ‌های خارجی دور بمانیم» که این عقیده همچون آخرین باری است که در پاییز ۲۰۲۱ این سوال پرسیده شد.

کد خبر 714075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.