شیلی میزبان برج عظیم حرارتی خورشیدی جهان

شیلی میزبان یکی از چهار برج عظیم حرارتی خورشیدی در جهان است که با هدف حذف سوخت‌های فسیلی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صحرای آتاکامای شیلی که تنها برج حرارتی خورشیدی در آمریکای لاتین را در خود جای داده به نمادی از انقلاب انرژی شیلی علیه تغییرات آب‌وهوایی تبدیل شده است. این سازه عظیم ۲۴۰ متری یکی از ارکان برنامه جاه‌طلبانه انرژی سبز کشور است که در ۲۰۱۹ آغاز شد و هدف آن جایگزینی کامل سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های خورشیدی تا ۲۰۴۰ است.

شیلی به‌طور هم‌زمان پروژه دیگری نیز برای تبدیل یک نیروگاه ترموالکتریک با سوخت زغال سنگ به یک سیستم ذخیره‌سازی بزرگ برای انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی کرده است. تابش خورشیدی بالا و نمک‌های استخراج شده از خشک‌ترین بیابان روی کره زمین، مواد تشکیل‌دهنده یک ترکیب انرژی قدرتمند برای تولید و ذخیره الکتریسیته در این کشور محسوب می‌شوند.

شیلی میزبان برج عظیم حرارتی خورشیدی جهان

آزمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در صحرای آتاکاما

برج خورشیدی‌حرارتی نمادی از انقلاب انرژی شیلی علیه تغییرات آب‌وهوایی به‌شمار می‌رود. امروزه ۳۵.۴ درصد از انرژی تولید شده در شیلی بادی و خورشیدی است و ۳۷.۲ درصد از منابع آب توسط سیستم ملی برق کشور تأمین می‌شود که اکثریت قریب‌به‌اتفاق تقاضا را پوشش می‌دهد. نفت، زغال‌سنگ و گاز ۲۶.۹ درصد از این نیاز را تأمین می‌کنند.

شیلی با حذف نیروگاه‌های زغال‌سنگ قصد دارد آن‌ها را با نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی جایگزین یا به باتری‌هایی برای ذخیره‌سازی انرژی تبدیل کند.

برج حرارتی خورشیدی چیست؟

برج حرارتی خورشیدی شیلی یکی از تنها چهار برج موجود در جهان است و اطراف آن با ۱۰ هزار و ۶۰۰ آینه مخصوص یا هلیواستات احاطه شده است که شکلی شبیه به گل آفتابگردان را در پای آن تشکیل می‌دهند. نمک‌های خورشیدی از طریق مجاری شریان‌مانند گردش پیدا می‌کنند که به نوک سازه متصل می‌شوند، در آنجا آینه‌های منعکس‌کننده نور خورشید آن‌ها را تا دمای ۵۶۵ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند. سپس همان لوله‌ها نمک‌ها را به سمت ظروف آب پایین می‌آورند که بخار تولید می‌کند و با به حرکت درآوردن توربین‌ها برق تولید می‌کند. ظرفیت نصب‌شده نیروگاه ۱۱۰ مگاوات است.

شیلی میزبان برج عظیم حرارتی خورشیدی جهان

توسعه سیستم ذخیره‌ساز انرژی‌های تجدیدپذیر

ذخیره‌سازی انرژی یکی از بزرگ‌ترین موانع کربن‌زدایی محسوب می‌شود و یک معضل است، زیرا هنوز یک فناوری توسعه‌یافته محسوب نمی‌شود. شیلی در کاوش برای کشف یک جایگزین از نمک‌های خورشیدی استخراج‌شده از صحرای آتاکاما بهره برده است که با ترکیبی از نیترات پتاسیم و نیترات سدیم تغذیه و هنگام ذوب شدن در حالت مایع نگهداری می‌شوند و این امر امکان ذخیره انرژی را فراهم می‌آورد. دوره ذخیره‌سازی نمک‌های یادشده برای برج حرارتی خورشیدی شیلی ۱۷ ساعت است. نمک‌ها به‌کمک انرژی فتوولتائیک و باد گرم می‌شود و انرژی را ذخیره می‌کند.

کد خبر 713945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.