جای‌ خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل سرانجام پس از یک هفته کشمکش، رایزنی‌ها و جدال لفظی دیپلمات‌ها بر سر قطعنامه پیشنهادی درباره غزه، قطعنامه‌ای را با ۱۳ رای مثبت و دو رای ممتنع بدون هیچ مخالفتی تصویب کرد که خواستار ارسال کمک‌های فوری به غزه و ایجاد شرایط برای توقف پایدار خصومت‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از وتوی قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل توسط ایالات متحده آمریکا انتظار می‌رفت که این روند ادامه پیدا کند تا متن قطعنامه‌ها به اندازه‌ای تغییر کند که باب میل رژیم صهیونیستی و هوادارانش باشد. خبرگزاری الجزیره نوشته است که در رأی‌گیری اخیر شورای امنیت، ایالات متحده پس از روزها تلاش برای تضعیف متن، با رأی ممتنع اجازه تصویب آن داد.

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

الجزیره در ادامه نوشته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه به دنبال چند تأخیر در هفته گذشته به دلیل لابی‌گری ایالات متحده برای تضعیف زبان استفاده شده در مورد درخواست‌ها برای آتش‌بس به تصویب رساند. این قطعنامه خواستار اقداماتی فوری برای «ایجاد شرایط برای توقف پایدار مخاصمه» است و جمعه شب با ۱۳ رأی موافق و بدون رأی مخالف و با رأی ممتنع آمریکا و روسیه به تصویب رسید.

خبرگزاری الجزیره در ادامه نوشته است که این رأی در بحبوحه درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری چند ماهه انجام شد، زیرا نیروهای رژیم اسرائیل غزه را با یکی از مخرب‌ترین حملات در تاریخ مدرن و شرایط بشردوستانه در نوار محاصره‌شده به سطوح بحرانی رسانده‌اند. بیش از ۹۰ درصد از ۲.۳ میلیون ساکن غزه آواره شده‌اند و شرایط محاصره غزه و بمباران رژیم صهیونیستی توسط مقامات سازمان ملل به عنوان «جهنم روی زمین» توصیف شده است.

مذاکرات فشرده‌ای هفته گذشته انجام شد و سایر کشورهای عضو به دنبال زبانی بودند که از مخالفت‌های آمریکا که قطعنامه‌های قبلی در مورد غزه را در هیئت ۱۵ عضوی ناکام کرده بود، اجتناب کنند. ایالات متحده یکی از پنج کشور (در کنار چین، روسیه، انگلیس، فرانسه) است که در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد.

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

پیش‌نویس اولیه خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» بود و به سازمان ملل کنترل بیشتری بر ارسال کمک‌ها به غزه داد. قطعنامه تصویب شده، زبانی مبهم در مورد آتش‌بس دارد و کنترل رژیم صهیونیستی بر تمام کمک‌ها را حفظ می‌کند. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، پس از رأی‌گیری گفت: «کار سختی بود، اما در نهایت به توافق رسیدیم.»

به گفته الجزیره، در حالی که تعداد زیادی از کامیون‌های کمک‌رسانی کمک‌های بسیار مورد نیاز را به غزه رسانده‌اند، گروه‌های امدادی می‌گویند که تا زمانی که خصومت‌ها ادامه دارد، رسیدگی واقعی به بحران انسانی این نوار غزه امکان‌پذیر نخواهد بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از رأی‌گیری به خبرنگاران گفت: «مشکل واقعی این است که شیوه‌ای که اسرائیل این تهاجم را انجام می‌دهد، موانع بزرگی برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در داخل غزه ایجاد می‌کند. عملیات کمک‌رسانی مؤثر در غزه نیازمند امنیت، شرایط ایمن برای کارکنان، ظرفیت لجستیکی و از سرگیری فعالیت‌های تجاری است؛ این چهار عنصر وجود ندارند.»

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

الجزیره گزارش داده است که پیش از رأی‌گیری، روسیه اصلاحیه‌ای را پیشنهاد کرد که زبان حول آتش‌بس را تقویت می‌کرد و گفت که پیش‌نویس قطعنامه توسط ایالات متحده «خنثی» شده است. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، پیش از رأی‌گیری به شورا گفت: «با امضای این توافق، شورا به نیروهای مسلح اسرائیل آزادی حرکت کامل برای پاک‌سازی بیشتر نوار غزه می‌دهد» که مورد انتقاد سفیر آمریکا قرار گرفت.

بر اساس گزارش الجزیره، اما آمریکا با اتهاماتی مبنی بر استاندارد دوگانه در مورد موضع خود در غزه مواجه است و منتقدان می‌گویند که ایالات متحده ماه‌ها از روسیه به دلیل نقض قوانین بین‌المللی در اوکراین انتقاد کرده و در عین حال به اسرائیل تسلیحات و حمایت دیپلماتیک ارائه کرده است.

ایالات متحده اوایل دسامبر، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس بود را وتو کرد و یکی از معدود رای‌های مخالف بود و هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس را با اختلاف قاطع تصویب کرد.

گابریل الیزوندو، خبرنگار الجزیره از مقر سازمان ملل گزارش داد: «اکثر قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت و اعضای مجمع عمومی، خواستار آتش‌بس و توقف کامل بمباران غزه به‌منظور تسهیل کمک‌رسانی هستند.»

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

الجزیره در پایان نوشته است که اوایل این هفته، سازمان ملل خواستار تحقیق درباره ادعاهای مربوط به کشتار فلسطینیان غیرنظامی توسط سربازان رژیم صهیونیستی در غزه، همچنین هدف قرار گرفتن بیمارستان‌ها، مدارس سازمان ملل، کارکنان پزشکی، مساجد و کلیساها شد. رژیم اسرائیل مدعی است که سعی دارد حماس را از بین ببرد، اما تاکنون بیش از ۲۰ هزار فلسطینی را که بیشترشان زنان و کودکان هستند، کشته است.

سازمان پزشکان بدون مرز بامداد شنبه به قطعنامه جدید شورای امنیت درباره غزه واکنش نشان داد و آن را از پیش شکست خورده تلقی کرد و افزود: این قطعنامه حافظ جان غیرنظامیان نیست.

این سازمان بین‌المللی افزود: شورای امنیت بار دیگر در درخواست برای برقراری آتش‌بس و توقف درگیری ناکام ماند و تصمیمی که گرفت خواسته‌های متناسب برای حل بحران غزه را برآورده نمی‌کند.

این سازمان نوشت: آمریکا مانع قطعنامه تأثیرگذار درخصوص غزه شد و قطعنامه‌ای که تصویب شده است، حافظ جان غیرنظامیان نیست و به‌زودی از نظر اجرایی این قطعنامه ناکارآمد خواهد شد.

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

روزنامه فایننشال تایمز معتقد است که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال یک آتش‌بس دائم و پایدار نیستند و صرفاً می‌خواهند ۱۰۰ زندانی باقی‌مانده را طی یک آتش‌بس موقت آزاد کنند که از نظر سفیر ایالات متحده به حماس بستگی دارد. وضعیت بشردوستانه در غزه روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود. بر اساس گزارش سازمان ملل که روز پنجشنبه منتشر شد، تمام ۲.۲ میلیون نفر غزه درجه‌ای از بحران غذایی را تجربه می‌کنند و ۵۷۶ هزار و ۶۰۰ نفر شاهد گرسنگی «فاجعه‌بار» هستند.

با قطع مقدار زیادی از کمک‌ها به غزه، برنامه جهانی غذای سازمان ملل ارزیابی می‌کند که ۹۰ درصد جمعیت غزه به‌طور منظم یک روز بدون غذا می‌مانند. این سازمان گفت که بدون افزایش فوری کمک‌ها، کل منطقه در عرض شش ماه با قحطی مواجه خواهد شد.

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

خبرگزاری اکسیوس در گزارشی به قلم باراک راوید، خبرنگار نزدیک به رژیم صهیونیستی، در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت نوشته است که مذاکرات بر سر زبان قطعنامه در سطح بسیار بالایی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در جریان بود. به گفته مقامات رژیم اسرائیلی، ایالات متحده نمی‌خواست این قطعنامه را وتو کند، اما «خط قرمزهای» واضحی را برای متن ترسیم کرد، مانند «عدم درخواست برای آتش‌بس»؛ به گفته سازمان جهانی بهداشت، سیستم بهداشتی و سلامتی غزه تا حد زیادی از هم پاشیده است و تنها ۹ مرکز بهداشتی از ۳۶ مرکز درمانی در غزه تا حدی فعال هستند.

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

جنبش مقاومت حماس در واکنش به تصویب قطعنامه اعلام کرد: «این یک گام ناکافی است و با ملزومات وضعیت فاجعه‌باری که توسط ماشین نظامی (رژیم صهیونیستی) تروریست در غزه ایجاد شده است، سازگار نیست.»

در بیانیه مقاومت اسلامی فلسطین همچنین آمده است که «این بیانیه شامل تصمیم بین‌المللی برای توقف جنگ و نسل‌کشی توسط اشغالگر تروریست علیه مردم فلسطین در غزه نمی‌شود.»

جای‌خالی «مردم غزه» در قطعنامه شورای امنیت

کد خبر 713915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.