المپیک ۲۰۲۴ و خانه‌نشینی مردم پاریس / برپایی جنگل آرزوهای شهروندان در شهر مینیاتوری اروپا

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، «کربن‌زدایی حمل‌ونقل با نخستین کامیون خورشیدی»، «رایگان شدن قطار برای بازنشستگان کرواسی»، «تولید بطری‌های پلاستیکی کاملاً قابل بازیافت در تورنتو»، «توسعه ساختمان‌های کربن‌خنثی در شهرهای کانادا»، «برپایی جنگل آرزوهای شهروندان در شهر مینیاتوری اروپا»، «ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه با خانه‌های مدولار شیکاگو»، «ورشکستگی رستوران‌های آلمانی با افزایش مالیات بر ارزش افزوده»، «احداث محله تردد سبز و فعال در بریتانیا»، «توسعه ساختمان‌های کربن‌خنثی در شهرهای کانادا»، «المپیک ۲۰۲۴ و خانه‌نشینی مردم پاریس در طول بازی‌ها» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

کربن‌زدایی حمل‌ونقل با نخستین کامیون خورشیدی

حمل‌ونقل در اروپا حدود ۲۵ درصد از انتشار کربن این قاره را تشکیل می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به وسایل‌نقلیه باربری سنگین است. حذف این بخش از حمل‌ونقل از زندگی روزمره غیرممکن و با خالی شدن مناطق مختلف از هرگونه مایحتاج انسانی همراه است.

شهرهای جهان به این ترتیب سال‌ها است که در حال جست‌وجوی راهکارهایی برای کاهش اثرات زیست‌محیطی حمل‌ونقل هستند. در این میان سازنده سوئدی اسکانیا سعی دارد با تولید یک کامیون خورشیدی تا حد ممکن بخش حمل بار را کربن‌زدایی کند. اسکانیا اعلام کرد که انتظار می‌رود کامیون تولیدشده حدود ۱۵ تا ۲۰ سال دوام بیاورد.

این کامیون همچنین می‌تواند به یک تراکتور هیبریدی متصل شود و مانند یک باتری اضافی عمل کند که تا حدود ۲۰۰ کیلووات‌ساعت انرژی ذخیره می‌کند. این انرژی تقریباً سه برابر تراکتور است. این تریلر می‌تواند شارژ دینامیکی نیز داشته باشد.

تیم اسکانیا با این حال هنوز در تلاش برای تکمیل آن هستند تا تریلر را به‌طور ویژه منحصربه‌فرد کنند تا این کامیون پوشیده از پنل خورشیدی اساساً به‌عنوان یک وسیله‌نقلیه الکتریکی مستقل عمل کند. این بدان معنی است که می‌توان آن را به یک تراکتور احتراقی قدیمی و همچنین یک تراکتور هیبریدی مدرن متصل کرد.

المپیک ۲۰۲۴ و خانه‌نشینی مردم پاریس / برپایی جنگل آرزوهای شهروندان در شهر مینیاتوری اروپا

رایگان شدن قطار برای بازنشستگان کرواسی

بازنشستگان و افراد بالای ۶۵ سال کرواسی در طول سال ۲۰۲۴ می‌توانند به صورت رایگان در سراسر مسیرهای راه آهن ملی این کشور (HŽPP) سفر کنند. افراد واجد شرایط قادر خواهند بود با ارائه مدارک لازم، کارت هوشمند حمل‌ونقل و حق استفاده رایگان از خدمات را دریافت کنند. واجد شرایط بودن برای دریافت پروفایل مخصوص، مستلزم ارائه رسید بازنشستگی و یک مدرک شناسایی است.

مجوزهای لازم را می‌توان در تمام دفاتر راه‌آهن کرواسی با قیمت ۲.۶۵ یورو خریداری کرد که تا پایان سال ۲۰۲۴ معتبر خواهد بود. پیش از این نیز لیسبون حمل‌ونقل رایگان را برای همه شهروندان زیر ۱۸ سال، دانش آموزان تا ۲۳ سال و افراد مسن بالای ۶۵ سال ارائه کرده بود. در بعضی ایالت‌های آلمان نیز برای ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی توسط افراد سالمند، مسئولان طرح تعویض گواهی‌نامه با بلیت‌های رایگان را به راه انداخته‌اند تا کهن‌سالان بیشتری را به تردد ایمن سوق دهند.

فیلادلفیای آمریکا نیز برای کاهش ترافیک، حمل‌ونقل رایگان را برای کارمندان شهر تدارک دیده است. سیاتل نیز برای حمایت از اقشار کم‌درآمد ساکن در خانه‌های اجتماعی، طرح تردد رایگان تا سال ۲۰۲۶ را تصویب کرد. قطار ملی اسپانیا هم در حمایت از جوانان، بلیت‌ها را نیم‌بها کرده است تا آن‌ها بتوانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

المپیک ۲۰۲۴ و خانه‌نشینی مردم پاریس / برپایی جنگل آرزوهای شهروندان در شهر مینیاتوری اروپا

تولید بطری‌های پلاستیکی کاملاً قابل بازیافت در تورنتو

شرکت FIJI Water با تبدیل بطری‌های پرفروش خود به پلاستیک‌های صد درصد قابل بازیافتی، تعهد خود در زمینه پایداری محیط زیست را افزایش می‌دهد؛ این حرکت گامی مهم در جهت کاهش زباله‌های پلاستیکی است و تقریباً ۷۰ درصد از حجم بطری آب FIJI در سراسر جهان را با مواد بازیافتی جایگزین می‌کند، شرکت یادشده متعهد است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، کل مجموعه بطری‌های خود را به rPET تبدیل کند.

با تولید بطری‌های کاملاً قابل بازیافت، جان تازه‌ای به مواد موجود داده می‌‎شود و در عین حال همان کیفیت نیز حفظ می‎‌شود، شرکت FIJI Water اهداف بلندپروازانه‌ای برای کمک به سیاره زمین دارد و متعهد به ایجاد تفاوت است؛ این شرکت علاوه بر تولید بطری‌های صد درصد قابل بازیافت، حدود ۲.۹۷ میلیون دلار کانادا در طرح‌های بهینه‌سازی انرژی در جزایر فیجی سرمایه‌گذاری کرده است که شامل استفاده از تولید انرژی میکروتوربین و اتخاذ استانداردهای سوخت کم گوگرد برای حمل‌ونقل و کاهش انتشار اکسید گوگرد می‎‌شود.

شرکت FIJI Water از طریق ارائه طرح‌هایی مانند افزایش دسترسی به آب تمیز، خدمات بهداشتی و کمک‌های بلاعوض برای مدارس و سازمان‌های محلی، بر پایداری و حفظ جزایر و بهبود زندگی ساکنین تمرکز دارد.

المپیک ۲۰۲۴ و خانه‌نشینی مردم پاریس / برپایی جنگل آرزوهای شهروندان در شهر مینیاتوری اروپا

توسعه ساختمان‌های کربن‌خنثی در شهرهای کانادا

کلگری و ادمونتون در استان آلبرتای کانادا، طی همکاری با یک مؤسسه خیریه زیست‌محیطی به پیشبرد یک استراتژی ساختمانی بدون آلایندگی در آلبرتا پرداختند. این خیریه در راستای حمایت از به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مورد نیاز در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش محیط زیست ساخته شده است.

به این ترتیب متخصصان صنایع ساختمانی، ساخت‌وساز و نوسازی اکنون منبعی معتبر برای تبادل اطلاعات ساختمان‌های انتشار خنثی و پشتیبانی از اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از ساختمان‌ها در سراسر استان دارند.

توسعه ساختمان‌های کربن‌خنثی در شهرهای کانادا

آلبرتا به دلایل تجاری و زیست‌محیطی نیاز به ساخت‌وسازهای بهتر و آماده‌سازی برای پذیرش سطوح بالاتر قوانین ساختمانی دارد و برنامه جدید در همکاری با صنعت کمک می‌کند تا با به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تقویت نوآوری و تقویت همکاری‌ها، ایجاد ساختمان‌هایی با انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای را به پیش ببرد.

مؤسسه خیریه یاد شده طی چهار سال آینده پلت‌فرم‌های مختلفی را توسعه خواهد داد تا صنعت ساختمان محلی را قادر سازد دانش لازم در زمینه کربن‌خنثی شدن را به اشتراک بگذارد و ظرفیتی برای ساخت‌وسازهای کم‌کربن و شیوه‌های نوسازی در سراسر آلبرتا ایجاد کند.

ادمونتون و کلگری با مشارکت ۱.۷ و ۱.۴ میلیون دلاری سرمایه‌گذاران اصلی طرح هستند. آلبرتا همچنین مبلغ ۴۳.۴ میلیون دلار از دولت فدرال برای ایجاد صندوق نوآوری آب‌وهوا دریافت کرده است و با ۶۰۰ هزار دلار کمک مالی از این صندوق به پیشبرد طرح حاضر کمک می‌کند. این صندوق که در کلگری و ادمونتون برنامه‌ریزی می‌شود، نقش یک شتاب‌دهنده را برعهده می‌گیرد، فعالیت‌های رهبری آب‌وهوایی را تکمیل می‌کند که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود.

برپایی جنگل آرزوهای شهروندان در شهر مینیاتوری اروپا

مسئولان شهر بروژ بلژیک نه‌تنها یک درخت کریسمس، بلکه مجموعه‌ای کامل از آن‌ها را در میدان اصلی شهر قرار داده‌اند و نام بیشه آرزو (Wensbomenbosje) را برای آن انتخاب کرده‌اند، زیرا ساکنان این فرصت را خواهند داشت که یادداشت‌های آرزوی خود را به شاخه‌های درختان آویزان کنند.

اینجا دیگر بابانوئل آرزوی شهروندان را برآورده نمی‌کند، بلکه مسئولان محلی آرزوها را می‌خوانند و این قدرت را دارند که حداقل بعضی از آن‌ها را محقق کنند.

این سومین سال متوالی است که شورای شهر، بیشه درخت آرزوها را تدارک دیده است و به نظر می‌رسد که در حال تبدیل شدن به یک سنت محلی مدرن است.

برپایی بیشه آرزوهای شهروندان در شهر مینیاتوری

ساکنان و میهمانان شهر می‌توانند آرزوهای خود را تا هفتم ژانویه ۲۰۲۴ به درختان بیاویزند. پس از آن، مدیریت شهری آرزوها را می‌خواند و شهردار و بخشداران تصمیم می‌گیرند که کدام آرزو برای اجرا مناسب و واقع‌بینانه است.

یکی دیگر از ابتکارات شهر، آویزان کردن حباب‌های کریسمس با کدهای QR است که به افراد اجازه می‌دهد خواسته‌های خود را به صورت آنلاین قرار دهند، زیرا سال گذشته بعضی از یادداشت‌ها خیس شدند و آرزوهایی که روی آن‌ها نوشته شده بود ناخوانا شدند.

ورشکستگی رستوران‌های آلمانی با افزایش مالیات بر ارزش افزوده

دولت آلمان از افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۷ به ۱۹ درصد برای غذاهای سرو شده در رستوران‌ها و هتل‌ها از ژانویه پیش رو خبر داد و به دانمارک، لتونی و استونی به‌عنوان کشورهایی پیوست که بالاترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده را برای غذا در اتحادیه اروپا دارند.

این اقدام آخرین ضربه برای رستوران‌هایی به‌شمار می‌رود که مانند دیگر بخش گردشگری، بیشترین آسیب را از قرنطینه‌های کرونایی دیدند و زمستان دیگری را با هزینه‌های بالای انرژی متحمل می‌شوند.

برلین سه سال پیش یعنی زمانی که شیوع کووید -۱۹ به اقتصاد ضربه زد، مالیات را کاهش داد و صدراعظم فعلی پیش از انتخابات وعده داده بود مالیات هرگز به ۱۹ درصد قبلی بازنخواهد گشت.

ورشکستگی رستوران‌های آلمانی با افزایش مالیات بر ارزش افزوده

بازگشت نرخ مالیات بر ارزش افزوده به سطوح پیش از کرونا هزاران رستوران آلمانی را در معرض خطر تعطیلی یا ورشکستگی قرار می‌دهد. در واقع رئیس صنف رستوران‌دارها اعلام کرد که ۱۲ هزار واحد غذایی و هتل در این کشور تحت نرخ جدید دوام نخواهند آورد.

اعلام نرخ‌های جدید به احتمال قوی با افزایش دو یورویی قیمت غذاهای کلاسیک آلمانی از جمله شنیسل و کاری وورست همراه خواهد بود که بسیاری از مردم ممکن است قادر به پرداخت مبلغ آن نباشند. نماینده رستوران‌دارهای آلمان در انتقاد از این افزایش مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد که در شرایط پس از کرونا و بحبوحه تورم، مشاغل نمی‌توانند به‌تنهایی از عهده همه بحران‌های وارده برآیند.

وی عمل نکردن صدراعظم به قول خود را ناخوشایند معرفی کرد و اختصاص بودجه‌های به ظاهر بی‌پایان برای جنگ‌ها را آن هم در شرایطی که این هزینه از جیب شهروندان شاغل تأمین می‌شود مایه تأسف دانست.

ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه با خانه‌های مدولار شیکاگو

شیکاگو در نوامبر نخستین خانه از ده‌ها خانه مدولار برنامه‌ریزی شده خود را ساخت. این پروژه بخشی از ابتکار شهر با هدف احیای بخش‌های جنوبی شهر به کمک ساخت هزار خانه مقرون‌به‌صرفه است.

خانه‌های مدولار که به‌صورت بخش‌هایی مجزا در محلی دیگری ساخته، سپس به محل موردنظر حمل و آنجا مونتاژ می‌شوند، نسبت به ساخت‌وسازهای سنتی جدید مقرون‌به‌صرفه‌تر و سریع‌تر ساخته می‌شوند و خرید آن‌ها برای بسیاری از ساکنان جوامع که توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین برای صاحب‌خانه شدن را ندارند، گزینه‌ای مناسب به‌شمار می‌روند.

ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه با خانه‌های مدولار شیکاگو

ساخت این خانه‌ها توسط بسیاری از حوزه‌های قضائی محلی ایالات‌متحده محدود یا کاملاً ممنوع شده است، با این وجود شیکاگو ساخت خانه‌های مدولار را به‌عنوان رویکردی نوآورانه به‌منظور ایجاد مالکیت خانه برای خانواده‌های متوسط تا کم درآمد به مرحله اجرا گذاشته است، چراکه یکی از چالش‌های کلیدی در این جوامع عرضه محدود مسکن آماده نقل‌وانتقال به‌ویژه برای ساکنان با درآمد پایین است.

مسکن مدولار از فراوانی زمین‌های خالی بهره می‌برد و خانه‌ای را ایجاد می‌کند که نسبت به سایر انواع ساختمان‌های جدید مقرون‌به‌صرفه‌تر و ساکن شدن در آن سریع‌تر باشد.

احداث محله تردد سبز و فعال در بریتانیا

یک محله تردد سبز جدید در بخش‌هایی از نواحی اطراف بیرمنگام انگلستان راه‌اندازی شده است تا به بهبود سفر پایدار و فعال برای ساکنان، کارکنان و بازدیدکنندگان شهر کمک کند.

هدف این ابتکار اولویت بخشیدن به مردم نسبت به اتومبیل‌ها است تا اطمینان حاصل شود که انسان‌ها فرصت بیشتری برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل‌ونقل عمومی دارند. این ابتکار به ایجاد جوامع سرزنده‌تر و سازنده‌تر منجر می‌شود.

احداث محله تردد سبز و فعال در بریتانیا

چشم‌انداز کلی محله تردد سبز بیرمنگام ازدحام، آلودگی و تصادفات کمتر در کنار ایجاد جوامع سالم‌تر و ایمن‌تر است. تیم شوراهای بریتانیا برای تشکیل این محله سازمان‌های کلیدی از جمله شوراهای شهر بیرمنگام و شهرهای اطراف، مشاورین املاک و سازمان حمل‌ونقل عمومی کل محله را به‌منظور هماهنگی فعالیت‌ها در سراسر منطقه و اطمینان از وجود زیرساخت‌های لازم، سیاست‌ها و ابتکارات حمایتی گرد هم آورد و فرصت‌هایی برای افزایش سفرهای پایدار در سراسر محله ایجاد کرد.

این اقدام عملکردی هیجان‌انگیز برای کل محله به‌شمار می‌رود و با سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی همراه خواهد بود که در راستای منفعت همه کسانی است که در بخش محلی زندگی و کار یا به آن سفر می‌کنند.

محله تردد سبز و فعال جدید بیرمنگام در کنار یک پارک و توسعه شهری پایدار قبلی ایجاد شده است که هزاران شغل و خانه جدید را برای محل خود به ارمغان می‌آورد. این محله به‌طور ویژه طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود هر دو توسعه به‌خوبی به یکدیگر متصل شده و پایدار هستند.

پیش از این نیز اقداماتی برای بهبود شرایط پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری افراد برای سفرهای محلی در این محله اجرا شده است. اقدامات شامل یک پل عابر پیاده جدید و برنامه‌هایی برای بهبود اتصال به ایستگاه‌های راه‌آهن محلی و مسیرهای کانال شهری می‌شود. با هدف بهبود دسترسی به وسایل‌نقلیه عمومی نیز دو سرویس اتوبوس جدید برای خدمات رسانی به محل راه‌اندازی شده است.

المپیک ۲۰۲۴ و خانه‌نشینی مردم پاریس در طول بازی‌ها

اربران شبکه‌های اجتماعی و حتی بعضی از رسانه‌های جمعی فرانسوی مدعی هستند که به‌دلیل کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی برای همه بازدیدکنندگان شهر در طول المپیک ۲۰۲۴، مسئولان منطقه ساکنان را مجبور به ماندن در خانه در طول بازی‌های تابستانی خواهند کرد.

آن‌ها اظهار کرده‌اند که سیستم حمل‌ونقل عمومی منطقه آماده پذیرش این همه بازدیدکننده در یک زمان نیست، بنابراین ساکنان شهر مجبور خواهند بود در ساعات اوج ترافیک، از بیست‌وششم جولای تا یازدهم آگوست در خانه بمانند. کاربران سازماندهی یک رویداد ورزشی را برای توجیه چنین محدودیتی در آزادی حرکت را ناکافی و نامتناسب دانستند.

گفته می‌شود مسئولان پاریس پس از ارائه کدهای QR، نظارت تصویری با تشخیص چهره و محدودیت‌ها به‌منظور ساماندهی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، هم‌اکنون در حال بررسی یک «قرنطینه المپیکی» برای همه ساکنان است، زیرا به نظر می‌رسد در مناطق خاصی از شهر، حمل‌ونقل عمومی تنها در صورتی می‌تواند پذیرای تماشاگران و بازدیدکنندگان باشد که به سایر مردم گفته شود از مسیرهای مشابه استفاده نکنند.

المپیک ۲۰۲۴ و خانه‌نشینی مردم پاریس در طول بازی‌ها

این نظریه طنزآمیز با انتشار اخباری مبنی بر نیاز به این قرنطینه‌ها در یک روزنامه طنز مورد توجه و به‌طور واقعی مورد ارزیابی قرار گرفت. مدیران منطقه‌ای پاریس تأکید کردند که چنین اقدامی رخ نخواهد داد، با این وجود نگرانی‌ها در مورد فقدان آمادگی سیستم حمل‌ونقل پاریس برای حجم بالای جمعیت رو به افزایش است، زیرا چندین خط متروی داخل شهر اغلب در زمان اوج مصرف اشباع می‌شود و کمبود کارمند قابل‌توجهی وجود دارد.

در طول یک دوره عادی تابستانی، سیستم حمل‌ونقل عمومی پاریس روزانه پذیرای بین هشت تا ۹ میلیون نفر است، اما در طول بازی‌های المپیک، انتظار می‌رود تا ۱.۵ میلیون بازدید کننده اضافی وجود داشته باشد که فراتر از ظرفیت این وسایل است. با این حال کمیته مسئول حمل‌ونقل عمومی در منطقه پاریس تأکید کرده است که گزینه‌های حمل‌ونقل کافی و به‌موقع برای بازی‌های تابستانی آماده خواهد بود.

کد خبر 713796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.