۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
سیارک Vesta 4 را رصد کنید

جمعه (یکم دی) سیارک Vesta 4 به خوبی در صورت فلکی شکارچی قرار خواهد گرفت و بیشتر ساعات شب بالای افق واقع می‎‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، _جمعه، اول دی‌_ سیارک Vesta 4 به خوبی در صورت فلکی شکارچی قرار خواهد گرفت و بیشتر ساعات شب بالای افق واقع می‎‌شود؛ صرف‌نظر از موقعیت مکانی شما روی زمین، سیارک Vesta 4 حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید، این پدیده از اصفهان بین ساعت ۱۸:۵۰ تا ۰۵:۰۱ قابل مشاهده است، حدود ساعت ۱۸:۵۰ حدود ۲۱ درجه بالاتر از افق شرقی شما می‌رسد، سپس ساعت ۲۳:۵۵ حدود ۷۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و حدود ساعت ۰۵:۰۱ از دسترس خارج می‎‌شود.

در این شرایط، سیارک Vesta 4 از فاصله ۱.۵۸۳ واحد نجومی زمین عبور می‌کند و به اوج روشنایی با قدر ۶.۴ می‌رسد؛ با این وجود حتی در درخشان‌ترین حالت نیز یک جسم کم‌نور است و فقط با دوربین دوچشمی و تلسکوپ قابل رصد است.

انقلاب دسامبر

_جمعه، یکم دی‌_ کوتاه‌ترین روز سال ۲۰۲۳ در نیمکره شمالی خواهد بود، در این روز سفر سالیانه خورشید از میان صورت‌های فلکی زودیاک به جنوبی‌ترین نقطه خود در آسمان، در صورت فلکی برج جدی با انحراف ۲۳.۵ درجه جنوبی می‌رسد؛ اخترشناسان این روز را اولین روز زمستان در نیمکره شمالی می‌دانند.

نزدیک شدن ماه و سیاره مشتری به یکدیگر

ماه و سیاره مشتری روز جمعه -اول دی‌- به یکدیگر نزدیک می‌شوند و ماه ۱۰ روزه از زاویه دو درجه و ۲۲ دقیقه‌ای سیاره مشتری عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۳:۳۸ تا ۰۲:۴۷ قابل رصد است؛ ماه در قدر منفی ۱۲.۵ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۷ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار دارند، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل رصد خواهند بود.

مقارنه ماه و سیاره مشتری

ماه و سیاره مشتری _جمعه، یکم دی_ در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۱۰ روزه از زاویه دو درجه و ۳۶ دقیقه‌ای سیاره مشتری عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۳:۳۸ تا ۰۲:۴۷ قابل رصد است؛ ماه در قدر منفی ۱۲.۵ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۷ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار دارند، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل رصد خواهند بود.

عطارد در اتصال خورشیدی

سیاره عطارد _جمعه، یکم دی‌_ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور خواهد کرد، زیرا مدار آن بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد؛ این اتفاق هر ۱۱۶ روز یک بار رخ می‌دهد؛ در نزدیک‌ترین فاصله، سیاره عطارد در فاصله دو درجه و هشت دقیقه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود و در حالی که در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود، برای چند هفته کاملاً غیرقابل مشاهده می‌شود.

سیاره عطارد تقریباً در همان زمان در وضعیت حضیض زمینی (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) قرار می‌گیرد، به طوری که در فاصله ۰.۶۸ واحد نجومی از زمین حرکت می‌کند و با بزرگ‌ترین اندازه زاویه‌ای خود ظاهر می‌شود.

سیارک Metis 6 در وضعیت تقابل

_جمعه، یکم دی‌_ سیارک Metis 6 در صورت فلکی جوزا قرار می‌گیرد و بیشتر ساعات شب بالای افق واقع می‌شود؛ صرف‌نظر از موقعیت مکانی شما روی زمین، سیارک Metis 9 حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید؛ این پدیده از اصفهان بین ساعات ۱۸:۴۴ و ۰۵:۲۵ قابل رصد است، حدود ساعت ۱۸:۴۴ به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسد، ساعت ۰۰:۰۵ نیز ۸۴ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد، سپس ساعت ۰۵:۲۵ غیرقابل دسترس می‎‌شود.

در این شرایط سیارک Metis 6 از فاصله ۱.۱۱۹ واحد نجومی ما عبور می‌کند و به اوج روشنایی با قدر ۸.۴ می‌رسد؛ با این وجود، حتی در درخشان‌ترین حالت خود نیز یک جسم کم‌نور است که با چشم غیرمسلح قابل رصد نیست و باید آن را با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کنید.

کد خبر 713740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.