راه‌حل‌های هوشمند برای چالش مدیریت پارکینگ‌های شهری

نیاز روزافزون به پارکینگ به‌علت گسترش شهرنشینی مشکلاتی را به همراه دارد و پیشنهاد راهکارهای هوشمند برای غلبه بر این مشکلات مسئله‌ای است که امروزه بسیار مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان شهری قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تعداد افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند در حال افزایش است، این روند برای بیش از ۲۰ سال است که ثابت است و پیش بینی می‌شود که به همین منوال ادامه داشته باشد. در جامعه‌ای که به طور فزاینده‌ای شهرنشین می‌شود، هر سال بر تعداد خودروها اضافه می‌شود و بروز مشکلات مربوط به پارک خودرو و پارکینگ اجتناب ناپذیر است و گروه بزرگی از شهروندان شامل عابران پیاده، صاحبان مشاغل و رانندگان را با چالش روبرو می‌کند. در حال حاضر مقامات و برنامه‌ریزان شهری به دنبال راه‌حل‌هایی بر اساس فناوری هوشمند برای حل کارآمدتر این مشکلات هستند.

استفاده ناکارآمد از فضاهای پارکینگ موجود

اولین مشکل اساسی پارکینگ شهری استفاده ناکارآمد از فضاهای پارکینگ موجود است که منجر به هدر رفتن زمان، پول و منابع می‌شود. مسئولان باید راهی بیابند تا از وجود مکان‌های پارک کافی برای جا دادن وسایل نقلیه شهروندان و همچنین استفاده مؤثر از این فضاها اطمینان حاصل کنند. راه‌حل هوشمند برای رفع این مشکل پیاده سازی سیستم مدیریت پارکینگ (PMS) است. سیستم مدیریت پارکینگ تمام داده‌های زیرساخت پارکینگ‌های سطح شهر از جمله موقعیت پارکینگ، نرخ استفاده و مدت زمان استفاده از آن را جمع‌آوری می‌کند و از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد محل ساخت پارکینگ جدید و نحوه استفاده از فضاهای موجود استفاده می‌کند. به عنوان مثال، می‌توان با نظارت بر میزان اشغال یک پارکینگ در لحظه و تنظیم قیمت در صورت لزوم، به بهینه‌سازی استفاده از منابع پارکینگ موجود کمک کرد. با این روش مکان‌های کافی در دسترس خواهند بود و در عین حال درآمد حاصل از پارکینگ پولی را نیز به حداکثر می‌رسد.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

اتلاف وقت برای یافتن مکانی برای پارک

پارکینگ در بخش‌های مرکزی شهرها به ویژه در شهرهایی که تعداد خودروها به مراتب بیشتر از جای پارک موجود است چالش برانگیز است. رانندگان باید مدت زمانی را در اطراف مقصد به دنبال یافتن جای پارک رانندگی کنند که این کار هم آزاردهنده است و باعث اتلاف وقت می‌شود. راه‌حل هوشمند برای این مشکل استفاده از فناوری پارک هوشمند با استفاده از سنسورها یا سیستم‌های تشخیص دوربین است. سنسورها در فضای مناسب پارکینگ قرار می‌گیرند تا حضور خودروها را ثبت کنند و سیستم تشخیص ویدئویی از یک دوربین برای نظارت و گزارش در مورد در دسترس بودن کل پارکینگ استفاده می‌کند.

برای ارائه اطلاعات در مورد در دسترس بودن محل پارک، معمولاً از یک برنامه تلفن هوشمند یا سامانه آنلاین استفاده می‌شود. رانندگان می‌توانند از این اطلاعات برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر مسیر خود هنگام رانندگی به مناطق مرکزی شهر با پارکینگ محدود استفاده کنند.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

تولید بیش از حد دی‌اکسیدکربن به علت جستجوی مکان پارک

هیچ چیز بدتر از ازدحام ناشی از رانندگانی که به دنبال جای پارک هستند نیست، مخصوصاً در پارکینگ‌های بزرگ، گاراژهای زیرزمینی و پارکینگ‌های چند طبقه که دید رانندگان محدود است و علائم موجود نیز گیج‌کننده هستند. در نتیجه رانندگان که نمی‌دانند مکان‌های پارک در دسترس کجاست، مجبور هستند زمان زیادی را با رانندگی به‌دنبال محل پارک تلف کنند و مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن را افزایش می‌دهند. نصب نمایشگرهایی که اطلاعات آنی در مورد مکان‌های موجود را به وضوح در اختیار رانندگان قرار می‌دهد یک راه‌حل هوشمند بسیار کارآمد برای این مشکل است. این نمایشگرها در نقاط استراتژیک ابتدای راهرو، ردیف‌های پارکینگ و حتی ورودی‌ها نصب می‌شوند و به رانندگان نشان می‌دهند که از کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به جای پارک رانندگی کنند.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

حل اتلاف وقت با پرداخت خودکار

بسیاری از شهرها هنوز قوانین پرداخت پارکینگ غیر قابل انعطافی دارند؛ رانندگان یا باید در بدو ورود به پارکینگ بر اساس زمان تقریبی پارک خودرو هزینه را پرداخت کنند و یا در پایان کار و بر اساس نرخ ثابت کرایه دهند که در هر دو روش هزینه پرداختی منطقی نخواهد بود. علاوه بر این، در بسیاری شهرها هنوز پرداخت به صورت نقدی به متصدی پارکینگ انجام می‌شود که نه‌تنها باعث اتلاف وقت می‌شود بلکه سرعت رفت‌وآمد را نیز کاهش می‌دهد و همچنین نیاز به حضور اپراتورها در پارکینگ را اضافه می‌کند. به همین دلیل راه‌حل‌هایی که امکان توسعه سیستم پرداخت منعطف را فراهم می‌کند مثل استفاده از سیستم‌های پرداخت خودکار از طریق تلفن، کد QR یا به صورت آنلاین هم برای رانندگان و هم برای صاحبان پارکینگ یک راه‌حل برد-برد است.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

با این کار رانندگان نگران نداشتن پول نقدی یا تجاوز از زمان پارک اعلامی خود و پرداخت هزینه اضافی نیستند. بهترین نتیجه این راه‌کار این است که دیگر نیاز به ماندن در صف‌های طولانی برای پرداخت نیست. مزایای این روش برای مدیران پارکینگ و اپراتورها نیز به همان اندازه واضح است: عملیات ساده، کاهش هزینه‌های مرتبط با پذیرش پرداخت‌های نقدی و بهبود رضایت مشتری از طریق خدمات آسان‌تر.

محافظت از وسایل نقلیه پارک شده در برابر سرقت و خرابکاری

برقراری امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران پارکینگ است، مدیران پارکینگ باید به کاربران این اطمینان را بدهند که خودروی آنها در حین پارک خراب، دزدیده یا شکسته نمی‌شود. این مسئله به ویژه در محیط‌های شهری که نرخ جرم و جنایت بالاتر و پتانسیل بیشتری برای خرابکاری وجود دارد چالش‌برانگیز است به خصوص اگر پارکینگ نور ضعیفی داشته باشد و نظارت مناسب و تدابیر امنیتی کافی نداشته باشد. بهترین راه برای افزایش ایمنی در این محیط‌ها استفاده از دوربین‌های تشخیص خودکار شماره پلاک (ANPR) است که پلاک خودروها و تردد آن‌ها را در لحظه ورود و خروج ثبت می‌کنند. این فناوری نه‌تنها برای افزایش ایمنی، بلکه برای نظارت بر الگوهای ترافیکی نیز مفید است و اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه استفاده مشتریان از هر پارکینگ ارائه دهد.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

«پارک کنید و سوار شوید» راه‌کاری جدید و کارآمد

خدمات Park and Ride به معنای پارک کنید و سوار شوید، پاسخی به ازدحام ترافیک مرکز شهر است. تشویق شهروندان برای استفاده ترکیبی از حمل‌ونقل پایدار به آنها این امکان را می‌دهند که وسیله نقلیه خود را در یک مکان امن دور از مرکز شهر پارک کنند و از آنجا با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به مرکز شهر بروند. نکته مهم در این مکان‌ها این است که نظارت و مدیریت وسایل نقلیه عمومی به درستی و با حساسیت زیاد انجام شود تا مردم بتوانند به این روش اعتماد کنند و گامی بزرگ در راستای کاهش ازدحام و آلودگی ترافیک و بهبود سلامت شهروندان بردارند.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی

محبوبیت وسایل نقلیه الکتریکی (EV) در سال‌های گذشته به سرعت در حال رشد بوده است و درنتیجه تقاضا برای ایستگاه‌های شارژ EV نیز در حال افزایش است. امنیت و محافظت این ایستگاه‌های شارژ بسیار حائز اهمیت است، زیرا درصورت نبودن سیستم حفاظتی مناسب، بسیاری از ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی محلی برای پارک‌های غیرمجاز خودروهای بنزینی می‌شوند. مالکان خودروی برقی در برابر این موضوع کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند به جز مقابله با صاحبان خودروهای گازسوز، که قطعاً راه مناسبی نیست و تنها راه‌حل این مشکل برقراری سیستم حفاظتی مناسب در این ایستگاه‌ها است.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

اگرچه، گام‌های بزرگی برای اتخاذ راه‌کارهای معکوس برای مسائل مربوط به پارکینگ در سطح شهرها برداشته می‌شود، اما گنجاندن راه‌حل‌های نوآورانه طراحی پارکینگ برای برقراری تعادل زیست‌محیطی نقش بسزایی خواهد داشت که در ادامه با چند نمونه از این طرح‌های نوآورانه آشنا می‌شویم.

پارک کنید و بازی کنید

Park 'n' Play با این معنی که «پارک کنید و بازی کنید» یک طرح مبتکرانه براساس ادغام پارکینگ و یک زمین بازی است. این ساختمان که در کپنهاگ دانمارک ساخته شده است، دیوارهایی به رنگ قرمز با پنجره‌های مشبک دارد که گلدان‌های زیادی روی آن قرار داده شده است، این کار هم نمایانگر فرهنگ محلی شهر اسن و هم امکان تهویه طبیعی بیشتری را در سراسر آن فراهم می‌کند. بر پشت بام این پارکینگ هشت طبقه یک زمین بازی ساخته شده است و با این کار فضایی از شهر که برای ساخت‌وساز تصاحب شده، با دو کاربری متفاوت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

پارکینگ اتوماتیک

با پیشرفت در مباحث تکنولوژیکی، گام‌های بزرگی برای به‌کارگیری سازه‌های عمودی برداشته شده است تا کمبود فضا در شهرهای به شدت شلوغ مانند نیویورک و توکیودر نظر گرفته شود. استفاده از این تکنولوژی برای ساخت پارکینگ‌های عمودی در شهرها می‌تواند راه‌حلی برای جبران کمبود فضای مورد نیاز باشد و اجازه دهد بقیه فضای شهر در اختیار مسئولان محلی برای ساخت دیگر فضاهای عمومی‌قرار گیرد. در ساختار این پارکینگ‌ها فعالیت‌ها به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود و بدین ترتیب می‌تواند به نوبه خود، شهرسازی پایدار را ترویج دهد. یک نمونه از این سازه‌ها، پارکینگ منهتن در نیویورک است که توسط یک شرکت سیستم‌های پارکینگ با تراکم بالا طراحی و ساخته شده است. در آلمان و آرهوس دانمارک و بسیاری از شهرهای پرازدحام جهان نیز پارکینگ‌های مشابهی قابل استفاده است.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

پارکینگ پاپ‌آپ

این پروژه نوآورانه با عنوان «سازه‌ای سازگار با تغییرات آب و هوایی» که توسط یک شرکت معماری دانمارکی طراحی شده است، یک راه‌حل هوشمندانه سه‌جانبه برای شهرهای شلوغ در سراسر جهان است که با چالش‌هایی مانند پارکینگ، سیل و کمبود فضاهای سبز روبرو هستند. این طرح که البته هنوز اجرایی نشده است، با تکیه بر اصل ارشمیدس و بر اساس تأثیرات تغییرات آب و هوایی ارائه شده است. به صورتی که در قسمت زیرین این پارکینگ فضایی به عنوان مخزن آب در نظر گرفته می‌شود که با هدایت جریان آب ناشی از بارندگی شدید و سیلاب این مخزن پر می‌شود و سازه را به سمت بالا می‌راند، حالا طبقات پارکینگ که قبلاً در زیر زمین بودن به سطح زمین و حتی بالاتر از آن منتقل می‌شوند. این پروژه معماری می‌تواند سه مفهوم اقتصاد، فضا و پایداری را یکپارچه کند و یک زندگی شهری پایدار و بدون دردسر را برای شهروندان به ارمغان آورد.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

خانه پارکینگ چوبی

این پروژه در فضای وسیعی به مساحت ۱۹ هزار و ۳۰۰ متر مربع گسترده شده است و اولین خانه پارکینگ چوبی دانمارک است. این ساختمان دارای یک بنای فضایی فشرده است که علاوه بر مکانی برای پارکینگ وسایل نقلیه، فضایی را برای یک پارک شهری در کنار فضایی سبز ایجاد می‌کند. این طرح نیز بر اساس فناوری گسترش عمودی ساخته شده است و کارکرد خود را از طریق نمای فعال و زمین‌های سبز قطعه بندی شده متمایز می‌کند. این طرح به علت انعطاف پذیری که برای آن در نظر گرفته شده است می‌تواند آلودگی هوا را در مجاورت ساختمان بهبود ببخشد و بنابراین، خود را به عنوان یک مرکز حمل‌ونقل سبز ایفای نقش کند.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

پارکینگ دوچرخه

این پارکینگ دوچرخه که زیر یک منطقه مسکونی بزرگ در سوئد طراحی شده است، متعهد به این باور است که در آینده نه چندان دور، مردم دوچرخه را به اتومبیل ترجیح خواهند داد. با توجه به تعهد استکهلم مبنی بر انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۴۵، این پروژه یک منطقه بزرگ در شهر را فقط به دوچرخه‌ها اختصاص می‌دهد و از این طریق شهروندان را به استفاده از دوچرخه تشویق می‌کند و با این دیدگاه، نگاهی نوآورانه در مورد فضاهای پارکینگ به نمایش می‌گذارد و درنهایت زندگی شهری را بهبود می‌بخشد.

راه‌حل‌های هوشمند برای مشکلات پارکینگ

کد خبر 713715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.