ابراهیم در گلستان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه دوم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرار تیپ یک ارتش صهیونیستی از غزه» نوشت: مانورهای سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی درباره پیشروی زمینی ارتش این رژیم در نوار غزه در شرایطی هر روز بیشتر از روز پیش می‌شود که واقعیت‌های میدانی خلاف آن را نشان می‌دهند. در همین باره منابع صهیونیستی اذعان کردند، در پی تلفات تیپ گولانی که برجسته‌ترین نظامیان اسرائیلی در آن حضور دارند، این تیپ از غزه عقب‌نشینی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم در پی افزایش قابل توجه تلفات در جریان درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین، تیپ گولانی را از غزه عقب کشید. «تیپ گولانی» یا «تیپ شماره یک ارتش اسرائیل» شامل نظامیانی است که صهیونیست‌ها می‌گویند بیشترین و سخت‌ترین آموزش‌ها را می‌بینند و در نبرد زمینی غزه هم حساب ویژه‌ای روی آنان باز شده بود. این تیپ اما در برابر نیروهای مقاومت فلسطین راه به جایی نبرده است. هر چند که مسئولان صهیونیست آمار دقیقی از تلفات ارتش خود بویژه تیپ گولانی ارائه نمی‌دهند، ولی اخباری که نیروهای مقاومت منتشر کرده‌اند، حاکی از آن است که صهیونیست‌ها تلفات زیادی بویژه در محله الشجاعیه متحمل شده بودند.

ابراهیم در گلستان

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با تیتر «آقای لاوروف خطای شما بوی خیانت می‌دهد!» نوشت: نشست وزرای خارجه مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه را که روز چهارشنبه با حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مراکش برگزار شد و بیانیه پایانی آن را نمی‌توان با بن‌بست رو به فروپاشی رژیم صهیونیستی بی‌ارتباط دانست. پذیرش این نکته شاید در نگاه اول بعید به نظر برسد ولی شواهد فراوانی حکایت از آن دارند که این نشست با هدف و انگیزه انحراف افکار عمومی جهانیان از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه تشکیل شده است و به سختی می‌توان باور کرد که روسیه از اهداف اصلی این نشست بی‌خبر بوده است.

در این نشست بار دیگر ادعای واهی و بی‌اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح شده است! آقای لاوروف یک سیاستمدار کهنه‌کار است و به خوبی از ده‌ها سند غیرقابل انکار که مالکیت قطعی ایران بر جزایر یاد شده را ثابت می‌کند، با خبر است. نه فقط جمهوری اسلامی ایران بلکه ما در کیهان نیز فهرست روشنی از اسناد مورد اشاره را منتشر کرده‌ایم و سوال این است که دولت روسیه با توجه به مالکیت قطعی ایران بر جزایر سه‌گانه، چرا و با چه انگیزه‌ای بیانیه مجمع را امضا کرده است؟! این اقدام دولت روسیه غیر از نفاق و دورویی در سیاست خارجی این کشور چه نام دیگری می‌تواند داشته باشد؟!

ابراهیم در گلستان

روزنامه جوان در تیتر یک امروز خود به سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان پرداخت و با انتخاب عنوان «ابراهیم در گلستان» نوشت: سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در آغاز سفر دوم دولت مردمی به استان گلستان با اشاره به اینکه بنای دولت مردمی نه عبور از کنار مشکلات و مسائل بلکه شناخت و حل مسئله است، گفت: این دولت نهضت حل مسئله را دنبال می‌کند. ما باور داریم باید مسئله را شناخت، راهکارهای حل مسئله را پیدا و آن را حل کرد.

رئیسی در نخستین بخش از برنامه‌های این سفر با حضور در منطقه بندر ترکمن، خلیج احیا شده گرگان را به صورت رسمی به بهره‌برداری رساند. اسفند ۱۴۰۰ آیت‌الله رئیسی در سفر استانی اول دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از استماع نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات‌بخشی خلیج گرگان را صادر کرد. چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به‌روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد. در ادامه با ترک تشریفات اداری و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان برگردد. طی ماه‌ها تلاش و پیگیری مستمر دولت و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا لایروبی کانال‌های ارتباطی به‌ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد. با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

ابراهیم در گلستان

روزنامه وطن امروز در یادداشت امروز خود به قلم مهدی بختیاری با تیتر «رسوایی تونل» نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی بالاخره بعد از ۷۵ روز از آغاز نبرد توفان الاقصی، وارد یکی از تونل‌های غزه شد و تصاویر آن را به صورت عمومی منتشر کرد اما ساعاتی بعد از آن، حماس با انتشار فیلمی از همین تونل اعلام کرد از آن برای نفوذ به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیلی در روز هفتم اکتبر استفاده کرده و دیگر نیازی به آن ندارد!

کشف و نابودی تونل‌های غزه از سال ۲۰۰۷ که حماس با شکست تشکیلات خودگردان در انتخابات حاکم این منطقه شد و غزه در محاصره کامل رژیم صهیونیستی قرار گرفت، یکی از مهم‌ترین اهداف صهیونیست‌ها بوده است که به‌رغم از بین بردن تعداد معدودی از آنها، اسرائیل هنوز نتوانسته است ضربه اساسی به تونل‌های غزه بزند. گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ کیلومتر تونل در زیر منطقه نوار غزه وجود دارد که به متروی غزه مشهور است. این تونل‌ها از مهم‌ترین اماکن گروه‌های مقاومت فلسطینی برای انجام عملیات‌های نظامی در طول جنگ طوفان‌الاقصی بوده است. در سال‌های گذشته نیز این تونل‌ها نقش زیادی نه فقط در حوزه نظامی، بلکه در تأمین مایحتاج روزمره ساکنان غزه داشته است.

ابراهیم در گلستان

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «هوای بحرانی، مجریان آسوده» را برگزید و نوشت: با وجود اینکه هشت سال است «قانون هوای پاک» توسط مجلسی‌ها جایگزین قانون «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» شده است، اما در این سال‌ها دولت‌ها هیچ‌گونه الزامی برای خود در اجرای این قانون قائل نمی‌شوند. قانون هوای پاک سال ۹۶ در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره توسط مجلسی‌ها تصویب شد. در این قانون، حدود ۱۷۶ «تکلیف‌-دستگاه» توسط نمایندگان مجلس احصا شد. با این تفاسیر، موضوعی مانند نوسازی حمل‌ونقل عمومی متوجه چندین دستگاه شد و مجلس ۲۱ دستگاه اجرایی ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری و صداوسیما را مکلف کرد تا هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند. اما به دلیل آنچه کارشناسان و مسئولان اجرایی اعلام می‌کنند، نحوه تأمین منابع مالی ازجمله دلایل اصلی عدم اجرای برخی از مفاد این قانون است؛ چراکه این موضوع در خود قانون هوای پاک به‌صورت مشخص معلوم نشده و درآمدهای زیادی در این قانون برای اجرا تعیین نشده است.

بر این اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد از بین ۵۶ ماده مندرج در قانون هوای پاک و آئین‌نامه فنی آن، ۲۲ ماده اجرای ضعیف داشته‌اند و وضعیت اجرای تنها ۱۷ ماده خوب لحاظ شده است. بررسی دلایل محقق‌نشدن قانون هوای پاک شاید نیاز به مطالعه دقیق‌تر و کارشناسی‌تری داشته باشد، اما آنچه مسلم است، این است که به دلیل آنچه نبود پشتوانه قانونی برای اجرای قانون هوای پاک خوانده می‌شود، دولت‌ها تن به اجرای این قانون لازم و ضروری نمی‌دهند و تنها به اقدامات موقتی و اورژانسی مثل تعطیلی مدارس برای مقابله با آلودگی هوا دست می‌زنند؛ بدون اینکه در نظر گرفته شود سالانه چه تعداد از هم‌وطنان به دلیل همین آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند؛ چراکه قانون هوای پاک، بازدارندگی لازم را ندارد.

ابراهیم در گلستان

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مالیات‌ستانی در ایستگاه طلا؟» نوشت: در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه از ابتدای دی ماه سال جاری، میزان مالیات معاملات طلا افزایش خواهد یافت و از سود خرید طلا به میزان ۲۵ درصد مالیات اخذ می‌شود؛ این خبر در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر، برخی از فعالان حوزه طلا نسبت به افزایش نرخ مالیاتی ابراز بی‌اطلاعی کردند. «دنیای اقتصاد» برای پاسخ به این ابهامات، ماجرای افزایش نرخ مالیات طلا را از مسئولان سازمان امور مالیاتی جویا شد. سخنگوی سازمان امور مالیاتی، هرگونه افزایش نرخ مالیاتی یا افزودن پایه مالیاتی حوزه طلا، جواهر و پلاتین از روز اول دی را تکذیب کرد. مهدی موحدی‌بکنظر با بیان این موضوع که در حال حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف است، تاکید کرد تنها ۹ درصد مالیات ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا تغییری در شیوه مالیات‌ستانی در حوزه طلا اتفاق افتاده است؟ سخنگوی سازمان امور مالیاتی در این خصوص پاسخ داد: روز سه‌شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای را در خصوص تکالیف اشخاص حقیقی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه یکی از مشاغلی که ضرورت دارد صورت حساب الکترونیکی مربوط به فروش مصنوعات طلا، جواهر و پلاتین را مطابق با دستورالعمل‌های اعلامی از سوی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ارائه کنند، عرضه‌کنندگان مرتبط با کالا و خدمات در حوزه طلا، جواهر و پلاتین هستند. این اطلاعات نشان می‌دهد که تحولات اخیر صرفاً بر تکمیل فرآیند جمع‌آوری اطلاعات از فعالان بازار طلا متمرکز است و در حال حاضر ارتباطی به خریداران طلا ندارد.

ابراهیم در گلستان

کد خبر 713574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.