ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابل حماس

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی به پیش‌بینی آینده جنگ غزه پرداخت و نوشت: اسرائیل در این جنگ پیروز نخواهد شد، زیرا حماس و حزب‌الله، موفق شدند در سه موقعیت حساس قوانین بازی را تعیین کنند و هرچه جنگ بیشتر ادامه پیدا کند، پیامدهای آن برای اسرائیل بدتر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی به پیش‌بینی آینده جنگ غزه پرداخت و نوشت اسرائیل در این جنگ پیروز نخواهد شد، زیرا حماس و حزب‌الله در سه موقعیت حساس موفق شدند قوانین بازی را تعیین کنند و هرچه جنگ بیشتر ادامه پیدا کند، پیامدهای آن برای اسرائیل بدتر خواهد بود.

ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابل حماس

این روزنامه در ادامه می‌نویسد اولین مورد، وضعیتی است که حماس و حزب‌الله به ترتیب در امتداد مرز با نوار غزه و در شمال ایجاد کردند. پس از عملیات هفتم اکتبر و متعاقب آن از دست رفتن امنیت در فلسطین اشغالی، حدود ۱۲۰ هزار اسرائیلی خانه‌های خود را در غرب نقب و شمال اسرائیل ترک کردند تا به افراد «آواره داخلی» تبدیل شوند.

هاآرتص معتقد است دست‌یافتنی بودن هدف نابودی حماس جای تردید دارد، زیرا حزب‌الله همچنان قادر به پاسخ دادن به حملات و ادامه تلاش برای نفوذ به مرز خواهد بود و تا زمانی که جنگ ادامه دارد، بسیاری از اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

این روزنامه می‌نویسد دومین مورد، ضربه به تلاش‌های اسرائیل برای دستیابی به عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و در درجه اول عربستان سعودی است. حماس در آستانه امضای توافقی تاریخی میان آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل، مشکل فلسطین را دوباره به کانون توجهات منطقه‌ای و بین‌المللی بازگرداند.

ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابل حماس

به گفته هاآرتص، هرچه اسرائیل به جنگ وحشیانه خود در نوار غزه ادامه دهد، فشار بیشتری بر کشورهای بی‌طرف عرب وارد خواهد شد تا موضعی صریح در برابر اسرائیل اتخاذ کنند که پیامدهای طولانی‌مدتی به دنبال خواهد داشت. این اتفاق به شدت امید اسرائیل به توسعه تجارت و روابط تجاری، همچنین آرزوی مشروعیت اسرائیل در عربستان سعودی و متحدانش در منطقه و فراتر از آن را بر باد خواهد داد.

این روزنامه در سومین مورد از گروگان‌ها نام می‌برد و معتقد است مبادلاتی که تاکنون انجام شده است، اسرائیل را مجبور به سازش با حماس و پیوستن به بسیاری از منافع این جنبش کرده است. منطقی است که فرض کنیم پس از مبادله اخیر، فشار داخلی برای مذاکره بیشتر در ازای آتش‌بس‌های طولانی‌تر و مبادله اسرای فلسطینی مهم‌تر، افزایش خواهد یافت. مبادله‌ای که اگر اسرائیل از آن امتناع کند، مجبور خواهد شد به قربانی کردن سربازان خود در جنگی که بعید است منجر به آزاد شدن گروگان‌های بیشتری شود، ادامه دهد؛ نتیجه‌ای که تنش‌ها را در جامعه اسرائیل افزایش می‌دهد.

ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابل حماس

هاآرتص سپس می‌نویسد اگرچه این احتمال وجود دارد که خوشبینانه‌ترین سناریو محقق شود، سناریویی که در آن اسرائیل ظرف چند ماه حماس را شکست دهد و موجب فروپاشی حاکمیت آن در غزه شود. با این حال، در این صورت نیز مسئولیت اداره منطقه و مردم آن بر عهده اسرائیل خواهد بود، اما بعید است که این تحولات خشونت‌آمیز امنیت را به ارمغان بیاورد، بلکه ممکن است وضعیتی از جنگ مزمن و مشابه نوار غزه قبل از جدایی در سال ۲۰۰۵ و همچنین جنوب لبنان قبل از سال ۲۰۰۰ را به همراه داشته باشد.

این روزنامه می‌گوید زمان آن فرارسیده است که بدانیم پیروزی در کار نیست و مهم نیست چقدر ضربات ظالمانه به غزه و مردم آن وارد می‌کنیم، حقیقت تلخ این است که حماس و حزب‌الله، اسرائیل را به جنگی کشانده‌اند که خودشان آغاز کردند و ما نتوانستیم از آن جلوگیری کنیم. عملیات نظامی در تغییر واقعیت سیاسی ایجادشده موفق نخواهد بود. پس چه می‌توان کرد؟ ابتدا اسرائیل باید برای از سرگیری آتش‌بس، دستیابی به یک توافق جامع برای آزادی همه گروگان‌ها و تسویه حساب با هر کسی که مسئولیت این خرابکاری را بر عهده دارد، تلاش کند. پس از آن، ما باید متعهد به ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه در ازای یک آتش‌بس طولانی‌مدت، مثلاً حدود ۱۵ سال، باشیم و برای تحقق این وعده حرکت کنیم.

هاآرتص در انتها می‌نویسد چنین پیشنهادی مورد حمایت غرب، جهان عرب و تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود و حماس نیز چاره‌ای جز پیوستن به این ابتکار نخواهد داشت زیرا این راه‌حل، مشابه پیشنهادی است که رهبران خودشان در گذشته پیشنهاد کرده بودند. نباید فراموش کرد که ملت فلسطین قرار نیست از اینجا برود و تنها راه برای برقراری امنیت در اسرائیل، به رسمیت شناختن حقوق مشروع و استقلال آن‌ها است.

کد خبر 713402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.