نقش بانک‌ها در تشدید آلودگی آب‌وهوا

بانک‌ها با اعطای نامتناسب وام به بخش‌هایی با آلایندگی بالا نقش چشمگیری در تشدید آلودگی آب‌وهوا ایفا می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مطالعه بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که اعطای وام‌های بانکی به صنایع آلاینده نقش غیرمستقیم این نهادها را در تشدید آلودگی‌ها برجسته می‌کند.

وام‌های بانکی و تشدید آلودگی

بیست‌وهشتمین اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد (COP28) با فراخوانی برای رسیدگی به علت اصلی بحران آب‌وهوایی به پایان رسید و خواستار گذار از سوخت‌های فسیلی شد. هم‌زمان با این تصمیم، بانک مرکزی اروپا گزارش داد بانک‌ها نقشی کلیدی در حمایت از شرکت‌های منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کنند.

این گزارش پس از تهدید ناظران به جریمه روزانه وام‌دهندگانی منتشر شد که به تغییرات آب‌وهوایی توجه نمی‌کنند. طبق گزارش، بانک‌ها به‌طور نامتناسبی به بخش‌هایی با آلایندگی بالا وام می‌دهند و در آن بانک‌هایی به جریمه شدن تهدید شده‌اند که دارایی‌هایشان نگرانی‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی را افزایش می‌دهد. این اقدام در راستای حصول اطمینان از کمک سیستم‌های مالی به گذار به انرژی سبزتر تعیین شده است.

نقش بانک‌ها در تشدید آلودگی آب‌وهوا

سرمایه‌گذاری بانکی در راستای آینده‌ای سبز

قانون‌گذاران بانک‌ها را ملزم می‌کنند که سرمایه خود را حفظ کنند تا در برابر خطرات سرمایه به‌ویژه در مقیاس بزرگ هم‌چون بحران مالی ۲۰۰۸ محافظت شوند. با این وجود در گزارش حاضر آمده است که یک ابزار سیاستی موجود به نام ریسک سیستمی مدل بافر می‌تواند برای هدف قرار دادن نیازهای سرمایه اضافی در راستای کمک به محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد که به‌طور مؤثری اعطای وام به شرکت‌های نفتی یا وام مسکن به خانه‌های مستعد سیل را پرهزینه‌تر می‌کند.

به این ترتیب ناظر بانک مرکزی اروپا تهدید کرده است که بانک‌ها به ازای هر روزی که ریسک آب‌وهوا را در نظر نگیرند، جریمه‌های مالی خواهند داشت. این امر مورد استقبال کسانی قرار گرفته است که به دنبال تشویق سرمایه‌گذاری مسئولانه هستند، چراکه گزارش بانک مرکزی اروپا بر نقش محوری بانک‌ها و شرکت‌های بیمه در پرداختن به ریسک‌های مالی مرتبط با آب‌وهوا و طبیعت، همچنین بر نیاز به رویکردی جامع در بخش مالی تأکید دارد.

نقش بانک‌ها در تشدید آلودگی آب‌وهوا

این خبر پس از آن منتشر شد که قانون‌گذاران اتحادیه اروپا روی قوانین جدیدی در مورد بررسی دقیق پایداری شرکت‌ها به توافق رسیدند که نشان‌دهنده «برداشتن گامی در مسیر درست» است و سرمایه‌داران را ملزم می‌کند تغییرات آب‌وهوایی را در تصمیم‌گیری خود ادغام کنند.

مقامات بانک مرکزی اروپا همچنین پیامدهای افزایش دما را بر فعالیت اصلی خود یعنی کنترل تورم تشریح کردند و مدعی شدند که تابستان‌های گرم‌تر قیمت مواد غذایی را افزایش و تولید پایین‌تر نرخ وام‌گیری را کاهش می‌دهد، بنابراین توجه به تغییرات آب‌وهوایی و مقابله با آن نه‌تنها برای طبیعت که برای خود بانک‌ها نیز مفید است.

کد خبر 712972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.