وجود بالاترین حد عوامل حفاظتی کودک در آغوز / شیر مادر عامل کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌ است

متخصص تغذیه با بیان اینکه عامل اصلی ایمنی شیر مادر، ایمونوگلوبولین ترشحی A است که مقادیر زیاد آن، در آغوز یا همان اولین شیر مادر در ۴۸ ساعت ابتدایی پس از زایمان وجود دارد، گفت: تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلای نوزاد به بعضی سرطان‌های دوران کودکی را کاهش دهد.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ادامه حیات و نسل، اصلی‌ترین رکن زندگی است و تمام موجودات زنده سعی بر فراهم کردن امکانات لازم برای فرزندان خود دارند، از همین‌رو مادر بعد از تولد نوزاد، به او شیر می‌دهد و این شیر، تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزاد برای رشد را دارد.

وی با بیان اینکه نوزاد در سال اول زندگی خود بیشترین رشد را دارد و این نشان‌دهنده کامل بودن شیر مادر از نظر مواد مغذی و مورد نیاز برای رشد انسان است، افزود: در واقع شیر مادر با توجه به مواد مغذی که در خود جای داده است، بالاترین سرعت رشد و وزن‌گیری را برای کودک فراهم می‌کند.

متخصص تغذیه با تاکید اینکه شیر مادر بهترین نوع پروتئین و اسیدهای چرب را دارد و غنی از مینرال‌ها و ویتامین‌ها است، تصریح کرد: طبق قانون آفرینش، تنها ماده غذایی که در شیر مادر وجود ندارد، آهن است، اما با این وجود تا شش ماهگی نوزاد به آهن نیاز ندارد و پس از آن نیز مکمل آهن برای نوزاد تجویز می‌شود.

وی با بیان اینکه شیر مادر علاوه بر تغذیه نوزاد، ایمنی و سلامت او را نیز تأمین می‌کند و دارای نوعی آنتی‌بادی طبیعی به نام ایمنوگلوبولین‌ها است که از بدن کودک دفاع می‌کند، ادامه داد: در واقع شیر مادر برای نوزاد به‌قدری مقوی است که در شش ماه ابتدایی زندگی نوزاد، آب نیز در برنامه غذایی او قرار داده نمی‌شود.

انتظاری با بیان اینکه شیر مادر از اضافه وزن نوزاد در آینده پیشگیری می‌کند، گفت: در مواردی خاص و در صورتی که مشکلی برای شیردهی مادر به نوزاد مانند ابتلاء به بیماری وجود داشته باشد، پزشک به اجبار نسبت به تجویز شیرخشک برای نوزاد اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی ایمنی شیر مادر، ایمونوگلوبولین ترشحی A است که مقادیر زیاد آن، در آغوز یا همان اولین شیر مادر در ۴۸ ساعت ابتدایی پس از زایمان وجود دارد و غلظت‌های پایین‌تر آن نیز در شیر اصلی مادر به‌طور مرتب موجود است، اضافه کرد: این ماده با تشکیل یک لایه محافظ روی غشاهای مخاطی در روده، بینی و گلوی کودک، از او در مقابل میکروب‌های مهاجم محافظت می‌کند.

متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: محافظتی که تغذیه با شیر مادر از کودک در برابر بیماری‌ها به عمل می‌آورد، تا مدت‌ها بعد از پایان شیردهی دوام می‌آورد و پژوهش‌ها نشان داده است که تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلای نوزاد به بعضی سرطان‌های دوران کودکی یا بیماری‌های قلبی‌عروقی در بزرگسالی را کاهش دهد.‌

کد خبر 712949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.