مرکز پژوهش‌های مجلس ۲۰۲ گلوگاه فساد را شناسایی کرده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌ها اقدام به تشکیل دبیرخانه دایمی مبارزه با فقر، فساد، تبعیض و شناسایی ۲۰۲ گلوگاه فسادخیز در دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بابک نگاهداری در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که صبح امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم آذر_ برگزار شد، با اشاره به اینکه تعامل این مرکز با نمایندگان مجلس، نهادهای دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های مردمی در تدوین گزارش‌ها نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است، اظهار کرد: بار اصلی افزایش و رشد فعالیت‌های این مرکز در تدوین و تألیف گزارش‌ها و پژوهش‌ها، به‌دوش همکاران و پژوهشگران بوده است.

وی با اشاره به محورهای تحول در فعالیت‌های این مرکز طی دو سال گذشته افزود: در همه فعالیت‌ها رشد کمی ۲ تا ۳ درصدی رخ داده است.

نگاهداری با بیان اینکه دغدغه ما این بود که رشد کمی، به کیفیت گزارش‌ها و فعالیت‌های این مرکز خدشه‌ای وارد نکند، گفت: نهاد نظارتی مجلس شورای اسلامی، به ارزیابی کیفی گزارش‌های این مرکز در دوره‌های مختلف پرداخت که بر اساس گزارش مجلس، گزارش‌های این مرکز در دوره فعلی نسبت به دوره‌های گذشته، بالاترین نمره کیفیت را کسب کرده است.

نگاهداری دومین محور تحول در مرکز پژوهش‌های مجلس را تبدیل این مرکز از کارگزار پیرو به کارفرمای پیشرو دانست و افزود: نشانه‌هایی تغییر این رویکرد در اقداماتی نظیر آماده‌سازی پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه، یک سال قبل از اینکه دولت این برنامه را به مجلس ارائه دهد، بررسی بودجه پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس، تدوین منشور هم‌آفرینی تصویر ایران آینده، تدوین منشور حکمرانی مردمی، تشکیل دبیرخانه دائمی مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و شناسایی ۲۰۲ گلوگاه فسادخیز در دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی و ارائه ۳۷ مورد تحلیل و راهکار برای مقابله با فساد قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه در این دوره به‌دنبال مردمی سازی حکمرانی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قانون‌نویسی بودیم، گفت: در این راستا مرکز نوآوری و خانه خلاق و اندیشکده‌های حکمرانی استانی را تشکیل دادیم و بیش از دو هزار نفر از نخبگان جوان کشور را در قالب رویدادهای متنوع، حول مرکز پژوهش‌های مجلس گردآوری کرده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین ایجاد مرکز افکارسنجی مردمی با هدف مردمی سازی حکمرانی صورت گرفت که با ۶۰ مورد افکارسنجی، نظرات مردم درباره قوانین و مقررات جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به ایجاد سامانه جمع‌سپاری افزود: این سامانه درباره برنامه هفتم توسعه، ۴۵۰ مورد از نظرات مردم، پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها را دریافت کرده و در اختیار کمیسیون تلفیق قرار داده است.

نگاهداری ادامه داد: تقویت بنیه کارشناسی، تدوین نقشه جامع پروژه‌شناسی، نمایه‌سازی پژوهش‌های این مرکز در پایگاه‌های مستندسازی جهانی و ایرانی نظیر گوگل اسکولار، نورمگز و SID و افزایش چشمگیر مراجعات به این پژوهش‌ها، از جمله اقدامات در زمینه تحول محوری در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است.

وی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در تنقیح قوانین تصریح کرد: به‌زودی این برنامه به پایان رسیده و مورد استفاده قانون‌گذاران و پژوهشگران حوزه حکمرانی و قوانین قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به تحول در برنامه‌محوری در این مرکز اشاره کرد و افزود: از ابتدای دوره جدید مدیریت در این مرکز، تلاش کردیم که پژوهش‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی شده از قبل، انجام شود. در حال حاضر ۱۵ روز قبل از سال جدید برنامه‌های سال آینده به تصویب شورای پژوهشی مرکز می‌رسد و برنامه سال آینده مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌محوری و پایش برنامه‌ها زمینه رشد فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه‌های مختلف را فراهم کرد.

نگاهداری با بیان اینکه هنوز نیمی از ظرفیت عظیم مرکز پژوهش‌های مجلس بالفعل نشده است، گفت: ما تلاش کردیم با کمیسیون محوری و برنامه‌محوری، با دقت و ظرافت بیشتر درباره قوانین و مقررات مصوب شده گزارش‌های راهبردی و نظارتی تدوین کنیم.

وی به فعالیت‌های مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس اشاره کرد و گفت: یکی از مأموریت‌های ما این است که نسل‌های آینده را برای قانون‌گذاری تربیت کنیم؛ این مأموریت در دوره‌های گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تعریف شده بود که با موفقیت همراه نبود. ما با برگزاری مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری در دوره‌های سه ماهه، تلاش کردیم رسالت آموزشی خود را در این زمینه به انجام رسانیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: جایزه ملی قانون با تأکید ریاست مجلس شورای اسلامی و با هدف مردمی‌سازی روند قانون‌گذاری در کشور، برای اولین در این مرکز راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این برنامه در راستای عمل به رسالت اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس برای حاکمیت قانون و ارتقای کیفیت قانون‌گذاری در کشور صورت گرفته است.

نگاهداری به تشکیل کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و راهبردی اشاره کرد و بیان کرد: اعضای این کنسرسیوم را رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و معاون مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: مدیران گروه‌های مطالعاتی مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای گسترش اهداف بین‌المللی این مرکز در سه رویداد بین‌المللی شرکت کرده‌اند، همچنین طی جلساتی در این مرکز میزبان ۱۲ هیأت خارجی و سفیران کشورهای دیگر بودیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ظرفیت این مرکز و همراهی ریاست مجلس موجب شد تا برای ما امکان نقش‌آفرینی در عرصه پژوهش و قانون‌گذاری فراهم شود.

منبع: مهر

کد خبر 712847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.