«رد خون» منافقان در سینمای ایران

دهه ۶٠ و حضور منافقان را می‌توان یکی از ملتهب‌ترین بازه‌های زمانی تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست و بر همین اساس در سینمای ایران و برای آگاه‌سازی نسل جدید فیلم‌هایی برای روشنگری این موضوع ساخته شده است که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دهه ۶٠ را می‌توان یکی از ملتهب‌ترین بازه‌های زمانی تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست؛ چرا که از سویی مدت زیادی نبود که کشور از نظر سیاسی و فرهنگی دچار تحول شده بود، از سویی با معضلی به نام جنگ مواجه بودیم و درون شهرها نیز منافقین آرامش و امنیت مردم را به یغما برده بودند.

افرادی که در آن دوره می‌زیسته‌اند، تبعات و سنگینی حضور منافقین را حس کرده‌اند، اما شاید آنطور که نیاز است، این روشنگری برای نسل جدید اتفاق نیفتاده است و در این راستا یکی از مهم‌ترین عناصری که توان انتقال این تجربه را دارد، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی است؛ بر همین اساس و به مناسبت اکران فیلم ضد، مروری بر تعدادی از فیلم‌های ساخته‌شده در این باره خواهیم داشت:

ضد

در خلاصه این فیلم آمده است: «بعضی آدم‌ها می‌توانند بر «ضدِّ» هدفی باشند که همه می‌پندارند در خدمت آن هستند. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد.»

داستان این فیلم که همراه با روایتی از نفوذ در سال‌های ابتدایی انقلاب و درباره یک عشق در دلِ حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود؛ قصه این فیلم از زمستان سال ۱۳۵۹ آغاز می‌شود و تا تابستان ملتهب سال ۶۰ ادامه می‌یابد و در طی آن به وقایعی از جمله عزل بنی‌صدر، انفجار دفتر حزب جمهوری و ترور شهید رجایی اشاره می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ضد» نیز پیش از این در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: فیلم سینمایی «ضد» روایتی از پشت‌پرده واقعه هفتم تیر سال ۶۰ است که بعد از یک پژوهش دو تا سه ساله و بازنویسی چندباره فیلم‌نامه در سال ۹۹ کلید خورد و در جشنواره سال ۱۴۰۰ رونمایی شد.

نادر سلیمانی، مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، مجید پتکی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی بازیگران «ضد» هستند.

«رد خون» منافقین در سینمای ایران

سرهنگ ثریا

فیلم سرهنگ ثریا محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقان) در پادگان اشرف می‌پردازد؛ داستان مادری که فرزندش توسط گروه منافقین به پادگان اشرف رفته است و مادر برای آزادی فرزندش از دست این گروه تروریستی تلاش می‌کند. این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و از داستانی واقعی الهام گرفته شده است، اما در خلاصه داستان رسمی آن آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!»

ژاله صامتی، حمیدرضا محمدی، وحید آقاپور، دیبا زاهدی، سلیمه رنگزن، شهروز آقایی‌پور، مجید نظیمی‌آرانی، منیره حسین‌زاده و مجید پتکی از بازیگران این فیلم هستند.

«رد خون» منافقین در سینمای ایران

ماجرای نیمروز و رد خون

ماجرای نیمروز در دوران خود روح تازه‌ای به جان سینمای انقلاب دمید؛ نگاه رئالیستی و واقع‌گرا و توجه به جزئیات به مذاق مخاطبان سخت‌پسند و منتقدان سینمای ایران هم خوش آمد و نگاهشان را نسبت به چنین موضوعاتی تغییر داد؛ مهدویان بعد از ماجرای نیمروز و روایت موضعگیری رسمی و علنی منافقین علیه انقلاب و مردم، در قسمت دوم فیلم ماجرای نیمروز، یعنی رد خون سراغ یکی از ملتهب‌ترین و حساس‌ترین مقاطع جنگ و انقلاب رفت و به ماجرای عملیات مرصاد و شکست منافقین پرداخت.

بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، هستی مهدوی، حسین مهری و جواد عزتی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«رد خون» منافقین در سینمای ایران

امکان مینا

این فیلم دهه ۶۰ و دوران انقلاب و ماجرای زن و شوهری را در روزهای موشک باران تهران روایت می‌کند؛ شوهر به نام مهران با بازی میلاد کی‌مرام، خبرنگار یک روزنامه است و به کارش متعهد است و زن به نام مینا با بازی مینا ساداتی، جاسوس سازمان مجاهدین خلق است که مینا خبرها و اطلاعات محرمانه شوهرش را به سازمان مجاهدین می‌رساند.

موضوع و اساس قصه «امکان مینا» که قصه‌ای عاشقانه است به درستی از کار درآمده است؛ فیلم‌ساز از یک‌سو زندگی مشترکی را روایت می‌کند که در دهه ۶۰ شکل می‌گیرد، اما از سوی دیگر از وقایع جامعه و اتفاقاتی که در این دهه رخ داده غافل نشده است. مسائل آن روز به‌درستی روایت می‌شود جامعه درگیر دفاع است و این مسئله بدون شعارزدگی با ارائه تصاویر کوتاه و موجز از پدافند هوایی و موشک‌باران و صحبت‌های مردم درون تاکسی به این موضوع بسنده می‌کند و از موضوع اصلی خود که حرکت هدفمند گروه‌های تروریستی است غافل نمی‌شود و فعالیت این گروه‌ها و مراقبت مأموران امنیتی را به‌درستی روایت می‌کند. فیلمساز اتفاقات آن دوره را به درستی به تصویر می‌کشد و در عین حال به وجه انسانی و عاشقانه اثر هم توجه درست دارد؛ زیرا هسته اصلی قصه عاشقانه این زن و مرد جوان است. فیلم به خوبی روایت این عشق و دلدادگی، شک و خیانت را به مخاطب ارائه می‌دهد.

میلاد کی‌مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی و علی مردانه از بازیگران این فیلم هستند.

«رد خون» منافقین در سینمای ایران

سیانور

یکی از مهم‌ترین و بهترین فیلم‌های سینمای ایران با موضوع سازمان مجاهدین خلق که برخلاف فیلم‌های دیگر به اعمال جنایت‌کارانه این گروهک در سال‌های پیروزی انقلاب و در دهه ۶۰ می‌پردازد، سراغ فعالیت این سازمان در سال‌های پیش از انقلاب می‌رود و اختلافات و انشعابات آن‌ها در دهه ۵۰ را به تصویر می‌کشد.

از نکات تقریباً کم‌سابقه در این فیلم نسبت به آثار مشابه قبلی این بود که با تصویری که از چهره‌هایی، چون شهید مجید شریف‌واقفی و مرتضی صمدیه لباف از اعضای سازمان ارائه می‌شود، مخاطبان نسبت به آن‌ها حس همدلی و همراهی دارند و حسابشان را همچون واقعیت و فرامتن از شخصیت‌های سازمان مجاهدین خلق و افرادی چون تقی شهرام جدا می‌کنند که اعتقاد به مبارزه مسلحانه و ترور و کشتار داشت و نگاه و راهش از مبارزان واقعی و مؤمن و مسلمان علیه حکومت پهلوی دور بود.

آتیلا پسیانی، هانیه توسلی، پدرام شریفی، بهنوش طباطبایی، مهدی هاشمی، بابک حمیدیان، بهروز شعیبی و حامد کمیلی از بازیگران این فیلم هستند.

«رد خون» منافقین در سینمای ایران

کد خبر 712711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.